Juwel varmekolbe.

Er det noen som vet hvor mange grader varmekolbene til Juwel går til?
Denne kom med et Juwel rio 400 liter. og er på 300w. Merkelig at de ikke kan sette på markeringer for gradene.
Tror jeg har funnet det ut selv. På Juwel sine sider er det (selvfølgelig) lagt ut bruksanvisninger o.l. og her står det at kolben vil varme vannet til 28 grader. Det gjelder vel vist den står på full guffe regner jeg med? Greit å vite for nå vet jeg også at vi trenger en ny varmekolbe som går til over 32 grader i tilfelle vi skulle få hvitprikk.
Har selv 2 juwel-akuarium. Mine varmekolber fra juwel har røket men jeg husker hvordan de fungerte:

Hvis du har den modellen uten tall og stille etter oppå kolben skal temperaturen være 25 grader når pinnen du justerer med står midt mellom pluss og minus.
De er ikke helt nøyaktige så følg med å juster temperaturen nøyaktig etterhvert.
Jeg har funnet frem et termometer så jeg får fulgt litt med her utover kvelden og morgendagen. Takk for svaret :0)
Den kolben jeg hadde (200W på 170L - overkill?) fra Juwel varmet glatt vannet til nærmere 35`C. Satte den på full guffe når karret skulle startes, for å varme vannet fortere for å få inn planter. Var vel 1. tabben som akvarist
28`C hørtes i alle fall ut som ganske lite temperatur, sett opp mot styrken på kolben sett opp mot antall liter vann. Rent teoretisk skal denne kolben fint pushe vannet opp mot 40`C, dersom termostaten henger seg
Liker ikke denne kolben i det hele tatt. Jeg stusset over at 300w ikke skal gi mer enn 28 grader. De andre kolbene jeg har hatt (og beklageligvis solgt) på den styrken har hatt temp.markeringer opp til 32 og har ikke hatt problemer med å gi denne tempen. Jeg kjøper ny kolbe uansett jeg, dette gidder jeg ikke styre med lenger.
Har og en 300w kolbe fra juwel i 400l min, og måtte oppi med en ekstra for å få 32 C
Hmmm... så rart.... kanskje Juwel da har rett når de sier at kolben gir 28 grader. Jeg klarte selvfølgelig å tråkke på termometeret mitt i sta, så nå får jeg ikke målt tempen heller. Har stilt det inn på litt over halv styrke så får jeg eventuelt skru det opp når nytt termometer er i hus.
Jebo varmekolbe
Med mitt JEBO 95 liters fulgte det med en varmekolbe, som var litt hyper.. 100w, og med innstillingen på 24grader, føyk tempraturen opp til 32 grader, fikk jo sjokk og ble redd for fiskene..
Slo den av, bytta den i 75watt og noen dager senere holder vannet naturlig 25 grader i vannet med den vanlige belysningen som da fulgte med akvariet og ikke burde høyne tempraturen.
Da hadde jeg også fjernet ene delen som dekker akvariet, for å lufte ut varmen.

Det må være lyset, for i et glass med vann ved siden av er tempraturen bare 22 grader.... hvorfor kan ikek bare vannet være som luften,. og så får JEG bestemme tempraturen...?
Ser for meg massiv fiskeoppkok i sommer, da kollektivet ikke har særlig lufte muligheter og får vaaarm tempratur inne da... Vi mennesker holdt på å gå med på det værste, og ser for meg hva som skjer hvis tempraturen i akvariet da også vil være 3 grader mer enn rommet..

Har dere tips?
Da må du nok til med å tilsette noe kjøligere vann fra springen tenker jeg.
Takk Gry

Jo, det er vel det som må til, det holder jeg sikkert ut veldig ofte om sommern, får iallefall håpe det, vet ikke om det senker tempraturen, men skal kjøpe kraftig vifte til å ha i rommet. Man føler seg kjøligere, men senker det egentlig tempraturen?
Har selv en Juwel kolbe. Fungerer helt fint den. Det som stod i min bruksanvisning var at kolben var innstillt på 28 grader ifra fabrikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap