Lysstoffrørhjelp.

Jeg har et Juwel Trigon 350.
Det er et selskapskar, med forholdsvis enkle planter.
Men vil gjerne ha bra plantelys i originalt oppsett.

De to bakerste lysstoffrørene(de to minste) må jeg ha nye.

Jeg skal legge inn en bestilling på Webzoo i kveld, og derfor hadde det passet bra å bestille dem der.

Karet er 2 år gammelt, så det er vel like greit å bestille de to fremste også.

Håper noen tar seg tid til å hjelpe.

P.S. Forklar som dere ville gjort til en 7-åring

Det er jo minst like viktig å dekke fargespektret plantene nyttegjør seg lyset fra, som antall W lys man støffer ned i karet.

Ser at Webzoo har tatt inn de nyere rørene til Arcadia; disse virker lovende. Plantene benytter seg mest av blått, og rødt lys. Gult og grønt, vil for det meste være for fiskenes del, og algene.

Selv syntes jeg rørene Orginal Tropical virker lovende - svært lovende. Kombiner disse gjerne med Freshwater (begge fra arcadia).

Ser ikke bort i fra at jeg blir å teste ut denne sammensettingen snart, selv om jeg liker Hagens rør godt (life-gloII i kombinasjon med sun-glo).
Disse rørene har ikke Webzoo
Trenger også nytt lys.
Dere kan kanskje hjelpe meg også da. Vi har et Juwel 400 Rio, og jeg synes lysene er alt for gul/grønne (tror det ene er uorginalt). Jeg vil gjerne ha et lys som fremhever fiskenes farger og som er mindre gult. Hva anbefaler dere? Det er , som dere sikkert vet, to lysrør i disse karene. Har ikke peiling på watt styrken....
Rio 400 har 2x36W rør, noe som er meeeget lite til 400L vann

Rørene som er orginale, er ganske sære til Juwel sine kar i mange øyne. Mener at fargen på det bakre røret ligger på 6700K (RA på ca 70), og det fremre røret har 3900K, og ennå lavere RA.

Selv har jeg byttet ut rørene i mitt juwelkar mer enn en gang, og er mest fornøyd med life-gloII sammen med sun-glo. Siden du ikke vil ha så varmt lys, kan du rett å slett gå for 2x life-gloII. Dette funker flott, det også.

En ørliten fordel til, med disse rørene, er at de er 40W, du får altså bittelitt mere lys i karet med disse rørene. Forkoblingen til Juwel greier fint å drive 4 ekstra W pr rør

Du kan også velge røret jeg har nevnt for Donald, Orginal Tropical vil gi ganske likt lys som Life-gloII
Takker, Frank!

Da går jeg for Arcadia.

Men hvilken sammensetning bør jeg ha?

1 15 W Original Tropical og 1 15 W freshwater?
Og ditto på 30 W?

Ser at de ikke har inne 15 W Original Tropical for øyeblikket
Da blir det 2xlife-gloII på oss regner jeg med. Tusen takk!
Selv hadde jeg nok kjørt ett av hvert, i hver størrelse. Noen ville sikkert valgt Tropical bakerst, for plantenes del, og freshwater foran for fiskenes del. Selv føler jeg det er ganske individuelt hvordan en setter rørene.

Noen velger den laveste K-graden bakerst, noen foran Tror jeg selv har litt hummer og kanari på den fronten :p
Blir det bra med disse rørene(bakfra og fremover)?:

15 W Freshwater
15 W Freshwater
30 W Original Tropical
30 W Freshwater

Dette på grunn av at de ikke har 15 W Original Tropical.

Eller er det best å vente?
Det ble mye freshwater det Men det er jo ikke verre enn å bestille ett annet 30W rør ved en senere anledning Selv må jeg alt for ofte bestille duppeditter, greier liksom aldri å få med alt på en gang :p
Nå har jeg kjørt Arcadialysrørene en god stund.

Original Tropical liker jeg ikke i det hele tatt.
Jeg synes det virker veldig unaturlig med den rødlige fargen;
enkelte fisker(for eksempel L-144) ser ut som engelskmenn på stranda i syden. I tillegg får bakgrunnen et rødlig skjær som ikke er særlig pent å se på.

Selv om det er bra for plantene vil jeg nok heller velge bare Freshwater(eller noe annet som gir mer naturlig lys) neste gang.
Men Freshwater-røret, gir det "normalt" lys?
Bra du har testet dette, er jo kjedelig å ha rør liggende som ikke duger til annet enn å samle støv (oh jea, har en del slike :p)
Freshwater lyser pent det, gir fine grønnfarger. Gir naturlig lys, ganske høy k 7500. Halvparten Philips Aquarelle og halvparten Freshvater er en favoritt her. Aquarelle er mer blått+rødt, og har 10000k. Den relativt høye kelvinen har ikke gitt noe problemer her. Jeg synes det gir skarpere lys en rør med lavere k.
Frank, jeg synes Freshwater gir et naturlig lys, ja.
For mye av det gode?
Hei,
har et Juwel 240l, der det ene lysrøret var gått da jeg kom hjem fra sjøen,
dette var det Juwel kaller Warmwhite eller noe slikt.

Dro derfor til butikken og der hadde de kun Philips Aquarelle og AquaSky.

Tenkte da at jeg skulle ha "fiskerøret" siden Daylightlysrøret enda virket.
Men vi mikset da disse i butikken. For Aqua Sky gir omtrent samme lyset som Daylightrøret. Men jeg synes det ser veldig bra ut.

Lurer derfor på om to "plantelys" vil bli for mye av det gode, tenker da på algevekst osv. Noen som vet?
Ikke for å kuppe tråden, men er det noen som har erfaring med "Power Glo" rørene?
Power-glo er ett helt kurant rør. Kjører slike i racken, 2x30W over det ene karet.
Lyset er en anelse mer kjølig enn Life-gloII, men ikke noe som er ubehagelig. Hadde forventet ett kjøligere lys, på grunn av den høye fargetempen.

Planteveksten er over all forventning med disse rørene, plantene vekser mer enn hva jeg setter pris på :p Alger, det ser jeg fint lite av, om noen i det hele tatt.

Slik jeg ser det er det er PG ett meget bra rør. Desverre passer det ikke helt sammen med f.eks Sun-glo, til det blir kontrastene litt i overkant. Jeg syntes PG passer best alene, eller sammen med andre PG-rør
Takker for raskt svar, det må man si

Jeg har et 63l Resun kar som skal få nytt rør. Vurderer sterkt å sette inn et Power Glo rør. Orginal røret er heller dårlig ( i likhet med mye annet som fulgte med..)
Lucky1
Takker for raskt svar, det må man si:-) Jeg har et 63l Resun kar som skal få nytt rør. Vurderer sterkt å sette inn et Power Glo rør. Orginal røret er heller dårlig ( i likhet med mye annet som fulgte med..)

Jeg driver og tenker på det samme med og skifte ut røret i mitt Resun akvarium men har fått beskjed frå Tropehagen-zoo at da må jeg skifte hele armaturen og eller er det noe tull bare ?
Kan ikke tenke meg at det ikke er mulig å erstatte resun-rørene med andre rør.

Ta en titt i armaturet, er rørene mulig å få løs? De holdes oftest på plass av koblinger som er skrudd over røret, for å holde fukten ute.
Mål også lengden på røret, og se hvilken W styrke som er oppgitt.
Det eneste jeg kan tenke meg er at Resun har knotet noe voldsomt, og brukt en svært ukurant størrelse\ styrke på røret
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap