- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- HJELP nitritten overtar karet mitt
HJELP nitritten overtar karet mitt
Postet 03.01.07 kl 17:41
Bytt vann for harde livet, gjerne 50% nå, og deretter 30% daglig til problemet er under kontroll. Om det er snakk om dødelige doser, bytt ennå mer vann (sørg da for å korrigere Ph\ Gh skikkelig).
Selv syntes jeg det viktigste er å finne ut hvorfor nitritten er så høy. Dette må du selvsagt gjøre noe med. Det er helt uproblematisk å ha 0 i nitritt, dersom en har passe mengde fisk, passe mengde for, og ett velfungerende filtersystem.
Selv syntes jeg det viktigste er å finne ut hvorfor nitritten er så høy. Dette må du selvsagt gjøre noe med. Det er helt uproblematisk å ha 0 i nitritt, dersom en har passe mengde fisk, passe mengde for, og ett velfungerende filtersystem.
Postet 03.01.07 kl 17:58
Postet 03.01.07 kl 18:10
Endret: 03.01.07 kl 18:11
Jeg tenkte akkurat det samme som Gry...
I tråden din den 20. desember, da jeg skrev og advarte om nitritt-bomben som oppstår etter ca to uker, så ble det tydeligvis bare oversett av deg, Hellboy. Nå er det gått to uker siden 20. desember... og her kommer skriket om nitritt fra deg.
Det var nok ikke dette du ville høre nå, Hellboy, men du har sikkert forståelse for at man blir litt ergelig. "Takk for at dere svarte meg i desember, men jeg ga f... i rådene deres"....?
I tråden din den 20. desember, da jeg skrev og advarte om nitritt-bomben som oppstår etter ca to uker, så ble det tydeligvis bare oversett av deg, Hellboy. Nå er det gått to uker siden 20. desember... og her kommer skriket om nitritt fra deg.
Det var nok ikke dette du ville høre nå, Hellboy, men du har sikkert forståelse for at man blir litt ergelig. "Takk for at dere svarte meg i desember, men jeg ga f... i rådene deres"....?
Postet 03.01.07 kl 18:34
Endret: 03.01.07 kl 18:35
Da jeg lagde spørrekonken i forrige runde var det nettopp på grunn av mange tråder om nitritt. Det er ikke til å komme forbi at nitrogensyklusen tar 35 dager. Med en nitrittopp etter ca 20 dager.
Tilbake til problemstillingen. Frank har gitt deg løsningen, jeg vil anbefale deg å kutte foringen i tillegg de kommende dagene med mindre du har fisk som ikke vil tåle det.
Bytt vann for harde livet til nitritt begynner å nærme seg normaliserin.
Postet 03.01.07 kl 20:06
mona oJeg tenkte akkurat det samme som Gry... I [URLBLOCK1], da jeg skrev og advarte om nitritt-bomben som oppstår etter ca to uker, så ble det tydeligvis bare oversett av deg, Hellboy. Nå er det gått to uker siden 20. desember... og her kommer skriket om nitritt fra deg. Det var nok ikke dette du ville høre nå, Hellboy, men du har sikkert forståelse for at man blir litt ergelig. "Takk for at dere svarte meg i desember, men jeg ga f... i rådene deres"....?
Ga jo ikke f.. i rådene, var bare det at jeg glemte dette med å kjøre inn filteret så legne, fiskene klarer seg fint, de er i et annet akvarie som er nesten nitritt fritt.. så det er ikke det som er problemet, jeg ville bare ha det akvariet mitt til å funke det og
Postet 03.01.07 kl 22:45
Om du hadde et allerede innkjørt filter hadde det kunnet fungere å "vaske" den nye og den innkjørte svampen sammen, så du sørget for en overføring av bakteriekulturer til den nye. Har forsøkt dette med godt resultat. "Vaske" her er i anførselstegn, det gjeller å få "guffe" fra den ene til den andre uten å forstyrre funksjonen for den innkjørte...
Postet 03.01.07 kl 22:56
Postet 03.01.07 kl 23:05
mona o[QUOTE=HellBoy] fiskene klarer seg fint, de er i et annet akvarie som er nesten nitritt fritt.. så det er ikke det som er problemet, jeg ville bare ha det akvariet mitt til å funke det og
Mener du at du skriker om hjelp med store bokstaver, pga nitritt i et akvarium uten fisk i....!??
Det står vel nesten nitrittfritt da (dvs. det er nitritt i begge?!)
Postet 03.01.07 kl 23:33
Endret: 03.01.07 kl 23:33
Postet 04.01.07 kl 00:33
Postet 04.01.07 kl 08:55
Endret: 07.01.07 kl 19:01
Siden det ikke er fisk i karret er det bare å vente til den biologiske filtreringen har tatt seg opp slik at den klarer å håndtere nitritten.
Har du også problemer med nitritt i det andre karret blir det ikke bedre at du har flyttet inn flere fisker i det.
Rådene du har fått her i tråden er nok i massevis til å få orden på karrene. Det er bare å innse at det tar tid å kjøre inn et kar og så får man tilpasse seg etter det.
Postet 04.01.07 kl 11:50
Postet 04.01.07 kl 13:05
Endret: 07.01.07 kl 19:01
Postet 10.01.07 kl 19:44