Prikkesyken

Mine fisker har fått prikkesyken (hvite prikker).

De fikk det i julen mens butikkene var stengt og det tok 2 dager før jeg fikk medisinert dem. Kjøpte Tetra Medica Contralck.

Medisinerte med en gang. Etter 2-3 dager hadde 8 div. tetraer dødd av prikkesyken. Har hatt prikkesyken før og har medisinert etter både to og tre dager, og enda har det pleid å gå bra med bare ett dødsfall av fiskene. Det er riktignok ikke dette middelet jeg har brukt før (zera), men det skal da fungere dette også.

Medisinerte igjen etter 4 dager (i dag). Fiskene har blitt værre i løpet av dagen og to fisker er sannsynligvis døde i morgen tidlig.
Dyrebutikken antok at det var den nyinnkjøpte kampfiskhannen som hadde stressa opp fiskene, som hadde funnet en balanse i karet. Dette resulterte da i at alle fiskene ble syke og nå er snart alle døde.

Hva gjør jeg?

Aldri mer kampfisk sammen med andre fisker for min del!
Hvor kjøpte du den fisken?

Jeg å brukte medisiner mot kvit prikk.
det hjalp ikke.
så var jeg på sykdomer på sia her. og da fandt jeg ut at jeg skulle bruke mye saldt og sette gradene på 32c. å sterk strømm på pumpa. da vart det borte i løpe av et 2 døgn.
Jeg har brukt Furamor-p ved tre anledninger nå, og med stort hell.

Skulle forsøke behandling med temperaturøkning, men kolben min ga ikke høyere temp enn 31 grader, så det måtte jeg gi opp.
Her er det flere ting å ta fatt i.

Å vente med å behandle fisk med denne parasitten i såpass mange timer, som det her er snakk om, vil gi parasittene ett skikkelig overtak. Å unngå dødsfall ved såpass sen igangsetting av behandlingen, er mer eller mindre ikke mulig.

Du har også behandlet med en medisin som er mindre virksom mot parasittene. ContralIck er mer gira på å drepe filterbakterier, enn parasitter. Du vil derfor fort få tilbakevendende problemer, siden karet nå er i en biologisk ubalanse.
Vær derfor ekstra påpasselig med å gi minimalt med mat til fiskene, og vær raus med vannbyttene (bytt gjerne vann daglig.)

Om en ser oppblomstring av parasitter etter dag 2 i kuren, må ny medisin tilføres. ContralIck er mer eller mindre ikke-eksisterende i vannet etter 24timer, dersom man ikke fjerner masse av det som bryter ned medisinen (filterbakterier\ bakterier i bunnlaget).

Anbefaler deg å ta en titt i artikkelen om sykdom, der er temperaturkuren beskrevet (denne er ypperlig til å drepe parasitten), det er tips til gode medisiner, og tips til hva en gjør når man har brukt mindre gode medisiner.
jeg hadde noen neontetraer med prikker, og en guppy som var rammet. jeg hørte på dyrebutikken, og de spurte om jeg brukte saltklumper i vannet. jeg hadde ikke det, så jeg kjøpte noen. putta oppi to stk. og guppyen ble frisk som en fisk.
vet ikke helt om det hjelper til deg, men det gjorde det i allfall hos meg. mulig guppyen min ble bra av seg selv uten hjelp av det saltet, men det er jo vanskelig å finne ut :P
Salt i seg selv, har ikke noen effekt på parasittene i anstendige dosser. Men om en overdosserer, vil parasittene stryke med.
Det gjør da også filterbakteriene, og det er stort sjangs for at mange fisk også styker med.

Dette kan fungere på levendefødere, dersom en behandler utenfor selve akvariet. Men da må det være ett rent levendeføderkar, uten noen andre arter.

Salt er ikke noe en bør kimse for mye med, det er en hårfin balanse mellom suksess og tragedie.
Tilfeldig bekjentskap
© Simonsen & Engdal
Reklame for plussmedlemskap