Syk voffse...

Mamma og pappa kom hit i går, på vei nordover etter nyttårshelg sørpå.

Ikke lenge etter at de kom, så merket vi at hunden deres ikke var helt i form. Han maste veldig, var urolig, og nektet å spise. Han viste tydelige tegn på at det var magen han slet med.

Nå er han en hund som spiser på alt han kommer over, deriblant stein, og noen ganger er steinene så store at de lager litt trøbbel på tur ut, så pappa var i grunn sikker på at det var det, for han gjorde ikke fra seg, og kasta ikke opp.

Så det var en ubekymret gjeng som gikk til sengs i går kveld, og de skulle kjøre videre i dag morres.

Men...

I natt så hadde hunden begynt å kaste opp, og det til gangs. Første gang inne på rommet. Pappa sto da opp, og han ble løpende i skytteltrafikk ut og inn med hunden. Han sprutspydde, og det kom i store mengder andre veien også.

Pappa hadde ennå holdt seg rolig, men på en tur ut rett før vi andre sto opp, så var det rent blod som kom ut av hunden, der bak, og da var ikke pappa rolig lengre

Hunden ble etter dette veldig sløv, og da det nærmet seg åpningstid hos veterinæren, så føk pappa avgårde med han. Og det var vist i grevens tid...

Vel fremme hos veterinæren, så blir det fort konstatert dehydrering. Ikke rart etter alt han hadde spydd ut, Og, veterinæren kunne knapt nok finne blodtrykk på hunden, og kunne ut fra det si at han var på god vei til å gå i sjokk, noe som ville betydd en sikker død... Hjertet slo også i et aldeles jævlig tempo, noe som også bekreftet at det var like før...

Han ble dopet ned, og lagt på intravanøs veske, og han måtte dermed bli der noen timer. Blodtrykket lå lenge faretruende lavt, men heldigvis så begynte det å stige etterhvert som den intravanøse vesken begynte å virke.

Jeg var med pappa opp dit i 12 tiden, og da var han mye bedre, og da forsto vi at det ville gå bra.

Veterinæren ville ennå ha han et par timer til på intravanøs før vi kunne hente han, og i 15 tiden fikk de hjem en hund som var i mye bedre form enn i morres.

De kunne ikke si sikkert hva det var. Det første som slo både oss og veterinæren, var at han hadde fått i seg rottegift, med tanke på blødningene. Men veterinæren betvilte dette etterhvert, siden han ikke blødde mer. Så mest trolig var det en heftig infeksjon i mage og tarm, med påfølgende dehydrering, som igjen førte til det alvorlige blodtrykksfallet.

Men samme søren hva det var; jeg er nå bare så glad for at han overlevde!!
Uff! Takk og pris at det gikk bra! Det er alltid fælt når dyr blir syke. De kan jo ikke si i fra hvor og hvordan det gjør vondt. Jeg krysser fingrene for at det nå er over.
Hvordan går det egentlig med bikkja? Er den like frisk og rask som vanlig? Kom den igjennom dette uten mén?
Det ser ut til at han er ved sitt gode gamle ja. Har ikke sett han selv etter dette, da de bor 40 mil herfra, men i følge mamma så er han vist fin nå.

Gikk lenge på en rolig diett, med kun lettfordøyelig mat, slik at mage og tarm skulle bygge seg opp igjen.

Han er forresten er 7 år gammel Gordonsetter.
Uff og uff! Det var uhyggelig lesing Hadde fått fullstendig panikk hvis noe lignende hadde skjedd med bikkja mi. Flott at det ser ut til å gå bra!
Jeg var dessverre igjennom en god del dramatikk med den forrige bikkja mi. Hun var av typen som tålte alt, og som ihvertfall ikke hadde tid til å være syk. Resultatet var at de gangene vi måtte til dyrlegen, var bikkja allerede skikkelig, skikkelig syk. Eksempel 1: bikkja fikk livmorbetennelse. Hun hadde symptomer, men ikke spesielt dramatiske. Så jeg ante fred og ingen fare, egentlig. Jeg hadde på følelsen at noe var galt, men det er veldig vanskelig å reise til dyrlegen når man ikke kan si konkret hva som gjør at en er bekymret. Vi var til og med på skitur kvelden før vi reiste til dyrlegen. Bikkja var litt slapp på turen, men ikke noe mer. Om natta begynte hun å blø bak, og det stinket død og fordervelse. Dagen etter bar det rett til dyrlegen, så snart de åpnet, og der måtte dyrlegen gi henne en beroligende sprøyte for å få undersøkt henne! På den tiden skulle ikke bikkja mi kunne ha stått på beina, egentlig. Men hos dyrlegen lukter det både mat og katt, og da kan man jo ikke tillate seg å ta det med ro... Det ble operasjon tvert!

Neste gang gikk det ikke så bra. Da hadde jeg også på følelsen av at noe var galt, men jeg greide ikke å forklare overfor meg selv en gang hva det var. Inntil naboene fortalte at bikkja satt og hylte når hun var alene hjemme. Rett til dyrlegen igjen. Jeg hadde flytta siden sist, og måtte til en dyrlege jeg ikke hadde vært hos før. Han kjente på henne, og fant at hun hadde hovne lymfekjertler, men brød seg ikke om det! Han bare skrev ut beroligende til henne. En uke etter var tingene uendret, og jeg tok med bikkja på en times kjøring til den forrige dyrlegen min. Han så på henne og måtte også gi henne en beroligende sprøyte denne gangen, hvorpå bikkja tok total telling - rett i bakken. "Her tror jeg du har en alvorlig syk hund". Han sjekket henne litt mer grundig, og konkluderte med langt framskreden kreft. Vi avlivet henne på stedet!

En utrolig trist slutt på et fryktelig vanskelig hundeliv. Dette var en omplasseringshund, med en lang og trist sjebne bak seg. Hun hadde hatt ihvertfall 6 forskjellige eiere før meg!!! Dessuten er jeg bombesikker på at hun også har vært mishandlet. Hun viste tydelige tegn på å ha vært banket. Men hun måtte også ha vært utrolig sterk, både fysisk og psykisk, for å tross alt være så bra som hun var, og ikke fullstendig vrak. Hun var selvfølgelig nervøs. Det tok flere måneder før magen ble normal etter at hun kom til meg (konstant dårlig mage pga. at hun var nervøs). Hun roet seg veldig etterhvert, og det var utrolig givende å se at bikkja "våknet opp", etterhvert som hun oppdaget at forskjellige ting, ikke bare var lov, men heller ikke medførte bank. Men, ulempen var jo at hun var så tøff at hun tålte smerte veldig bra, og det ble hennes død, dessverre. Jeg hadde henne i 3 år, og hun var høyt elsket.

Hun var ingen enkel hund: sta som en münsterlander, og likevel et mishandletbarn. Det er ingen lett kombinasjon. Enten går man for langt, eller man går for kort. Hun ble definitivt mer sta etter at hun oppdaget at hun ikke fikk bank... Men, du verden så givende å se ei bikkje oppdage livet på nytt! Hun var høyt elsket, som sagt. Men, jeg bestemte meg også for ikke å ta en omplasseringshund igjen. Man vet ikke hva man får. Jeg bare gleder meg over at jeg kunne gi henne ihvertfall noe glede i et tøft liv. For det er en ting hundene mine ikke trenger å tigge om: kjærlighet. Jeg viser alltid hundene mine hvor glad jeg er i dem. Man må selvsagt være streng innimellom. Münsterlandere er tøffe hunder, med sterk vilje. Men, jeg viser også tydelig at de er elsket. Og for Kässi var det redningen. Hun trengte det virkelig. Hun måtte alltid ligge inntil meg, for å kjenne at jeg faktisk var der, og ikke forsvant. Hun hadde jo opplevd å miste så fryktelig mange eiere... Huff, jeg får klump i halsen når jeg tenker på hva den bikkja opplevde igjennom et helt liv. Men, hun hviler nå Og hun var ihvertfall elsket de 3 siste årene hun levde. Hun var en hund som vil bli husket
Det var dagens triste hundehistorie...
Blir jo nesten på gråten selv her....Så utrolig godt å høre at du ga henne et godt liv de siste årene i allefall. Det er slik alle hunder bør ha det; overøst med kjærlighet fra en god, men av og til streng eier
Har selv en omplasseringshund. Han har også sine problemer, men hva det egentlig skyldes vet vi ikke. Medfødt eller påført, eller kanskje begge deler? Hvem vet? Vil ikke tenke så mye på det egentlig. Han har det godt nå, og er blitt en skikkelig bortskjemt kosebamse.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap