Filterbakterier og salt

Jeg vet at filterbakteriene kan gå fløyten hvis man øker saltinnholdet for fort. Men hvordan vil det gå med dem hvis man kjapt går fra brakkvann til ferskvann?
Dyrehagen
Jeg vet at filterbakteriene kan gå fløyten hvis man øker saltinnholdet for fort. Men hvordan vil det gå med dem hvis man kjapt går fra brakkvann til ferskvann?

Vil tro det er stort sett det samme der, man skal jo ikke endre SG med mer enn 1.002 pr 14 dager, "regelen" sier såvidt jeg husker, noe om det er opp eller ned, så da er det vel begge deler.

Men det var jo en meget interessant problemstilling, jeg gjerne skulle kunne gitt ett bedre svar på!
Hehehe! Vi må passe oss så ikke folk begynner å prate om oss snart. Så ofte som de ser oss sammen her på AF ;-D

Grunnen til spørsmålet er at kula mi snart får nytt akvarium, og da skal 63-literen bli yngelakvarium, og den samme pumpa skal få lov til å forbli der. Og det hadde vært greit å slippe å gå igjennom oppstartsperioden igjen. Jeg tenker som så at det er mindre sjanse for at bakteriene tar kvelden når det går fra salt- til ferskvann. Jeg vil tro at det egentlig er saltet som kverker bakteriene når man øker for raskt, og at man derfor må ta det rolig, slik at de rekker å tilpasse seg. Og går man den andre veien, tilsetter man jo ikke noe som er potensielt skadelig? Men, jeg vet jo ikke, det er derfor jeg spør Jeg bare tenker litt høyt her.
Du spør bra ja.

Jeg er ingen ekspert på dette,men jeg har den formening om at det kan gå like ille andre veien. Siden bakteriene ikke dør om du øker saltmengden sakte nok så vil jeg tro at de trenger å venne seg til det økende saltnivået..noe ala det samme som fisk man skal ha i akvariet helst skal venne seg til akvarievannet først.

Jeg vil derfor tro at en for rask overgang tilbake til ferskvann vil gi for stor forskjell i løpet av kort tid så de ikke rekker å venne seg til og derfor dør.

Dette er ikke garantert,men jeg tror sterkt at dette er tilfellet.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap