- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken fisk er SAE forkortelse for?
Hvilken fisk er SAE forkortelse for?
Postet 06.01.07 kl 01:38
Endret: 06.01.07 kl 01:39
Postet 06.01.07 kl 01:40
Postet 06.01.07 kl 01:41
Postet 06.01.07 kl 01:42
Sae er vel en av de få(muligens den eneste) som spiser penselalger , og den skal dessuten være bra til å rense planter for alger generellt.
Nå fikk jeg mine i dag, så jeg repeterer bare andres kunnskap. Men de er definitivt ivrige. Otto kjenner jeg ikke til, anbefaler å lese om begge fiskene i basen. Vet at Otto skal være bra i små kar.
Nå fikk jeg mine i dag, så jeg repeterer bare andres kunnskap. Men de er definitivt ivrige. Otto kjenner jeg ikke til, anbefaler å lese om begge fiskene i basen. Vet at Otto skal være bra i små kar.
Postet 06.01.07 kl 01:52
Postet 06.01.07 kl 01:56
Postet 06.01.07 kl 02:01
Postet 06.01.07 kl 02:05
Jeg tror det er litt forskjellige erfaringer folk har med SAE. Selv elsker jeg fisken. De er utrolige til å spise alger. De tar alt! SAE-en blir ganske store, og kan bli både litt slemme og late. Jeg har ikke opplevd noen av delene. Jeg overtok en SAE fra ei venninne, fordi hun syntes den var både i største laget, samt at den jagde annen fisk. Hos meg har den ikke gjort det (inntil den avgikk med døden for ca. 2 mnd. siden). Selv om den ble ganske så stor, ble den heller ikke lat på noe som helst vis. Jeg tror det kan ha å gjøre med at det er kamp om algene hos meg (mange algespisere). Jeg vet at folk som har dem sammen med bl.a. discus, opplever at de blir late, og kun vil ha discusmat.
Jeg har også fått høre at de er de eneste som tar penselalger (kanskje med unntak av noen reker). Jeg fikk et meget hissig algeangrep i det ene akvariet mitt i fjor. Da jeg fikk fortalt at SAE-en tok penselalger, gjorde jeg et forsøk med å flytte den digre SAE-en jeg hadde. Den jobba konstant i et døgn, og borte var det grønne teppet som hadde dekt akvariet mitt. Ancistrusen tok ikke disse algene. Nå var ikke dette penselalger, har jeg skjønt nå, men jammen var det nytte i SAE-en likevel!
SAE er for øvrig en stimfisk, så man må holde flere individer sammen. Hvis du skal kjøpe SAE, vær sikker på om det er det du faktisk får i butikken. Det er veldig vanlig å få Flying Fox i stedet (på toppen av det hele er det mange dyrebutikker som selger SAE under navnet Flying Fox Siamensis), og det er en fisk du ikke vil ha... De er veldig dårlige algespisere, blir store og blir slemme! Jeg snakker av erfaring (det plasker 3 stk. rundt i 180-literen min. Jeg fikk feil fra dyrebutikken, før jeg selv visste forskjellen). Stol ikke på at dyrebutikken vet forskjellen! Stol heller ikke på at leverandøren til dyrebutikken vet forskjellen. Mine ekle FF ble levert til dyrebutikken som SAE! Blæh!
Jeg har også fått høre at de er de eneste som tar penselalger (kanskje med unntak av noen reker). Jeg fikk et meget hissig algeangrep i det ene akvariet mitt i fjor. Da jeg fikk fortalt at SAE-en tok penselalger, gjorde jeg et forsøk med å flytte den digre SAE-en jeg hadde. Den jobba konstant i et døgn, og borte var det grønne teppet som hadde dekt akvariet mitt. Ancistrusen tok ikke disse algene. Nå var ikke dette penselalger, har jeg skjønt nå, men jammen var det nytte i SAE-en likevel!
SAE er for øvrig en stimfisk, så man må holde flere individer sammen. Hvis du skal kjøpe SAE, vær sikker på om det er det du faktisk får i butikken. Det er veldig vanlig å få Flying Fox i stedet (på toppen av det hele er det mange dyrebutikker som selger SAE under navnet Flying Fox Siamensis), og det er en fisk du ikke vil ha... De er veldig dårlige algespisere, blir store og blir slemme! Jeg snakker av erfaring (det plasker 3 stk. rundt i 180-literen min. Jeg fikk feil fra dyrebutikken, før jeg selv visste forskjellen). Stol ikke på at dyrebutikken vet forskjellen! Stol heller ikke på at leverandøren til dyrebutikken vet forskjellen. Mine ekle FF ble levert til dyrebutikken som SAE! Blæh!
Postet 06.01.07 kl 02:13
Postet 06.01.07 kl 02:15
Postet 06.01.07 kl 02:19
Ja, har desverre også skjønt at de selger mye flying fox, og endel nybegynnere blir nok "lurt"... ok.. jo nja, kanskje litt smålurt... eller så vet de ikke bedre selv som sagt..
Mulig at jeg hadde hat SAE om jeg hadde hatt større akvarie, men ser nesten ikke at det er mulig, så det må vel bli otto, håper de er flinke som ryktet sier... ikke det at jeg har alger, har ennå ikke fått det etter oppstart rundt jul, vi får se
Mulig at jeg hadde hat SAE om jeg hadde hatt større akvarie, men ser nesten ikke at det er mulig, så det må vel bli otto, håper de er flinke som ryktet sier... ikke det at jeg har alger, har ennå ikke fått det etter oppstart rundt jul, vi får se
Postet 06.01.07 kl 02:58
Postet 06.01.07 kl 03:03
Postet 06.01.07 kl 03:03
Jeg hadde også bestemt meg for at akvariet mitt var for lite for SAE. Og det er jo riktig... Men jeg har sååå lyst på fine planter. Har invester i mange små planter, og det er umulig å holde på å luke bort blader hele tiden. Derfor kom jeg til et kompromiss med meg selv: Jeg prøver med små SAE. De lider foreløpig ingen nød i en 96 liter. Blir jeg virkelig glad i dem, og vil beholde dem etter de er blitt for store... Vel, så må jeg ta det ansvaret at jeg skaffer et større kar.
Postet 06.01.07 kl 03:07
ok, det var ikke helt rett da... to uker før jul satte jeg det opp med planter og litt bactosym og lys, så lot jeg det gå i to uker mens jeg var bortreist, og da jeg kom hjem kjøte jeg fiskene ca 27. desember
Men så absolutt, hadde jeg starta helt i juletida burde jeg ta det litt emr med ro.. men jeg klarer... ikke... stoppe... må ha fisk....
Men så absolutt, hadde jeg starta helt i juletida burde jeg ta det litt emr med ro.. men jeg klarer... ikke... stoppe... må ha fisk....
Postet 06.01.07 kl 11:26