Eggsplosjon i corykar.

På fredag hentet en kamerat av meg 7 prakteksemplarer av C. aeneus hos meg. Disse har blant annet gått sammen med øreåler og L-maller.
Etter hva jeg vet har de ikke lagt egg før.

Han hadde 10 stk. fra før som var endel mindre. Heller ikke disse har lagt egg tidligere.

Vi satte i gang en 85 liter med kraftig sirkulasjon, med coryene som eneste innbyggere.

I går ringte han og fortalte(skrek) at det var 400-500 egg i karet.
Han telte først cirka 200, før han oppdaget at bakglasset var fullt også.
Vi hadde håp om kanskje 10 % av dette antallet.

Jeg har lest endel om coryoppdrett, men det ble litt mye nå

Eggene skal få bli i karet. Det er avgjørelse nr. 1.
Hva bør avgjørelse nr. 2, 3 og 4 være?

Forstår bedre overskrifta etter å ha lest innlegget :p

Dette må være knall morsomt, kan ikke forstå annet. Har desverre aldri drevet med oppdrett av C-maller, og kan derfor ikke tilføye noe fornuftig i forbindelse med det å berge egg\ yngel. Men med ett såpass høyt antall egg, kan jeg ikke forstå annet enn at en hel haug vil være mulig å berge
Jeg har lagt merke til at Coryene mine ofte legger egg straks etter vannbytte i karet. Så jeg tror de oppfatter nytt friskt vann som et gunstig tidspunkt for akkurat det.

Men eggene forsvinner alltid i løpet av et par dager, så jeg har aldri sett noen unger. For å få det må man vel ikke ha andre fisk i karet, eller spiser de sine egne egg?
Endel Corydorasarter spiser sine egne egg, men jeg har oppdaget at dersom de går i egne artskar så er det minimalt med "eting". De eggene som ikke blir spist det første døgnet blir så harde i skallet at de som regel får henge i fred til egget klekkes. Da Aeneus legger ustyrtelige mengder med egg (som du nå vet) :0) så er det som regel alltid noen egg som klekkes. Jeg tar ikke lenger ut egg av mine corykar, og det er stadig små yngler som overlever. Når jeg vet at det har klekket egg i karet pleier jeg å begynne å ha i litt nyklekket artemia og div yngelfor to ganger i døgnet. Akkurat nå har jeg endel Sterbaiyngel, ikke mange, men tøffe! *ler* Lykke til.
Å flytte Corydorasene til et nytt (og helst bedre) miljø, er ofte den triggeren som trengs for å sette dem i gang. De reagerer nemlig på endringen i seg selv, i vannet, enten det er temperatur eller andre vannverdier som gh og ph.

Mange akvarister har opplevd å prøve i månedsvis å få lek på en gruppe, så gir de opp og flytter dem.... og dermed blir det eggsplosjon
(He-he, for et kult uttrykk Det skal jeg adoptere, Donald!

Selv har jeg opplevd at Coryer legger egg ved endring av gh-verdiene. Ikke mye endring, men litt. F.eks. om jeg hever gh fra standard 2 (kranvann) til 4 eller 5, så setter noen av dem i gang. Bl.a. Corydoras panda og Corydoras aeneus har gjort det. Men også første gang jeg fikk lek og egglegging med mine C. adolfoi, var det endring i gh som var den triggeren de trengte.
Forskjellen var at de to førstnevnte artene startet leken og eggleggingen når gh økte. Men C. adolfoi startet eggleggingen når gh minsket igjen.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap