- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Stabil PH ved vannskifte
Stabil PH ved vannskifte
Jeg er på jakt etter litt tips på hvordan gjøre ting lettvinte. Som det bruker å være, PH-en i springen er en god del høyere enn det jeg vil ha i karene mine. Den ligger på i overkant av 8, og jeg vil ha den under 7 i nesten alle akvariene mine. Hvordan kan jeg på en lettvint måte sørge for at jeg alltid har riktig PH i vannet som tappes inn i akvariene mine? Noen som har noen gode idéer? Jeg har ikke akkurat lyst til å teste vannet hver eneste gang jeg skifter vann...
Postet 07.01.07 kl 19:58
Akkurat det same som jeg sitter å funderer på!
Måtte pga antagelig hvitprikksyka skifte ganske ås mye vann... før siktet var på litt under 7 og bnå er den 7 komma noe, jeg vil ikke ha det! Tror ikke fiskene blir så glade for det her... hva skal vil gjøre?
Etter vannskifte sank karbonhardheten kh mot null, og det betyr at ph stabiliteten er dårlig nå, den var ikke d et før vannbytte!
Før inn kalk står det, så jeg har satt tilbake kalksteinen, elelrs har jeg ikke røtter eller noe, jeg hadde dem opp i før vannbytte, men pga at det er praktisk nå sykdomsbehandlingen og ikke ha dill dall oppi tok jeg alt ut untatt planter, men jeg ville jo engtlig ikke sette ned en kalkstein da det vbil øke ph YTTERLIGERE!
hvis jeg setter ned røtter ned nå, oppnår jeg å senke ph, MEN spørsmålet er da:
Vil dette også senke kh'en eller vil kh bare bli påvirket til å bli høyere, som av kalk?
Måtte pga antagelig hvitprikksyka skifte ganske ås mye vann... før siktet var på litt under 7 og bnå er den 7 komma noe, jeg vil ikke ha det! Tror ikke fiskene blir så glade for det her... hva skal vil gjøre?
Etter vannskifte sank karbonhardheten kh mot null, og det betyr at ph stabiliteten er dårlig nå, den var ikke d et før vannbytte!
Før inn kalk står det, så jeg har satt tilbake kalksteinen, elelrs har jeg ikke røtter eller noe, jeg hadde dem opp i før vannbytte, men pga at det er praktisk nå sykdomsbehandlingen og ikke ha dill dall oppi tok jeg alt ut untatt planter, men jeg ville jo engtlig ikke sette ned en kalkstein da det vbil øke ph YTTERLIGERE!
hvis jeg setter ned røtter ned nå, oppnår jeg å senke ph, MEN spørsmålet er da:
Vil dette også senke kh'en eller vil kh bare bli påvirket til å bli høyere, som av kalk?
Postet 07.01.07 kl 20:04
Det som er litt vanskelig for mange, er at vannet i springen har temmelig høy Ph (spesielt fra nyere renseanlegg, med marmorfiltre)
Selv har jeg Ph på noe over 8 i krana, endrer denne lite nedad før jeg bytter vann. Merker minimal endring av Ph i karet, etter vannbytte (snakk om 0,1`i forskjell).
Å redusere Ph i springvannet mitt med Torv var en kostbar prosess. Vet ikke hvorfor, men alle typene torv jeg har forsøkt, har mistet effekten etter en ukes tid.... Blir fort dyrt med 52 pakker efitorv i året....
Til de karene jeg skal ha litt høyere Ph enn nøytral, tilfører jeg en noenlunde fast mengde natron i vannet, før hvert vannbytte.
Det samme gjelder der Gh skal opp, der tilsetter jeg Kalk (som ikke gjør noe med Kh....)
Kalk, eller kalsium som det heter på fint, har kjemisk formel Ca. Ca i seg selv endrer kun hardheten på vannet, men Ca kan ofte finnes i forbindelse med andre kjemsike stoffer. Blandt annet er Kalsiumkarbonat ett meget vanlig stoff å finne i naturen.
På folkemunne sier man ofte at man tilsetter kalk i vannet for å endre Ph (kalking av elver og vassdrag), men det er egentlig Kalsiumkarbonat(CaCo3) man tilfører.
F.eks marmor, skjell, koraller og faxekalk er mer eller mindre ren CaCo3
Den kalkforbindelsen jeg bruker til å heve Gh er rett å slett alabastergips.
Dette er Kalsiumsulfat og vann (CaSo4+7H2O).
Måler skjelden verdiene, tar en kontrollmåling når jeg finner det for godt. Ellers måles vannet om jeg mistenker at noe uggent er i gjære
Selv har jeg Ph på noe over 8 i krana, endrer denne lite nedad før jeg bytter vann. Merker minimal endring av Ph i karet, etter vannbytte (snakk om 0,1`i forskjell).
Å redusere Ph i springvannet mitt med Torv var en kostbar prosess. Vet ikke hvorfor, men alle typene torv jeg har forsøkt, har mistet effekten etter en ukes tid.... Blir fort dyrt med 52 pakker efitorv i året....
Til de karene jeg skal ha litt høyere Ph enn nøytral, tilfører jeg en noenlunde fast mengde natron i vannet, før hvert vannbytte.
Det samme gjelder der Gh skal opp, der tilsetter jeg Kalk (som ikke gjør noe med Kh....)
Kalk, eller kalsium som det heter på fint, har kjemisk formel Ca. Ca i seg selv endrer kun hardheten på vannet, men Ca kan ofte finnes i forbindelse med andre kjemsike stoffer. Blandt annet er Kalsiumkarbonat ett meget vanlig stoff å finne i naturen.
På folkemunne sier man ofte at man tilsetter kalk i vannet for å endre Ph (kalking av elver og vassdrag), men det er egentlig Kalsiumkarbonat(CaCo3) man tilfører.
F.eks marmor, skjell, koraller og faxekalk er mer eller mindre ren CaCo3
Den kalkforbindelsen jeg bruker til å heve Gh er rett å slett alabastergips.
Dette er Kalsiumsulfat og vann (CaSo4+7H2O).
Måler skjelden verdiene, tar en kontrollmåling når jeg finner det for godt. Ellers måles vannet om jeg mistenker at noe uggent er i gjære
Postet 07.01.07 kl 20:31
Frank AngellSelv har jeg Ph på noe over 8 i krana, endrer denne lite nedad før jeg bytter vann. Merker minimal endring av Ph i karet, etter vannbytte (snakk om 0,1`i forskjell). Å redusere Ph i springvannet mitt med Torv var en kostbar prosess. Vet ikke hvorfor, men alle typene torv jeg har forsøkt, har mistet effekten etter en ukes tid.... Blir fort dyrt med 52 pakker efitorv i året....
Betyr det at du sjelden reduserer PH-en hos deg? Kanskje du har CO2-anlegg gående? Jeg skal sette dette i gang i det pestbefengte karet mitt snart, så der vil jeg forhåpentligvis få mindre trøbbel med PH-en.
Jeg vet at eikebarkekstrakt kan brukes, men vil dette gi meg en stabil PH, hvis jeg finner ut hvor mye jeg skal ha i mine 25-literskanner? Og hvis dette er en idé, er det noen som vet ca. hvor mye som skal til for 25 liter?
Postet 07.01.07 kl 20:38
Har ikke Co2, men i alle kar, er det alltid en del syreforbindelser som senker Ph.
Kan nevne at Ph uten noen form for korrigeringer i diskuskaret nå er på 6,5, så det er jo snakk om en del fall i forhold til vannet i springen.
Vet at blandt annet Mona O bruker eikebark til å korrigere vannet Ph ned før hun bytter vann. Har vurdert dette selv, men siden Kh er på rett under 2 i vannet i krana, vil jeg helst ikke senke denne stort mere
Kan nevne at Ph uten noen form for korrigeringer i diskuskaret nå er på 6,5, så det er jo snakk om en del fall i forhold til vannet i springen.
Vet at blandt annet Mona O bruker eikebark til å korrigere vannet Ph ned før hun bytter vann. Har vurdert dette selv, men siden Kh er på rett under 2 i vannet i krana, vil jeg helst ikke senke denne stort mere
Postet 07.01.07 kl 20:45
Postet 07.01.07 kl 20:49
Postet 07.01.07 kl 20:57
Postet 07.01.07 kl 21:04
Postet 07.01.07 kl 21:26
Frank AngellDette ser jeg tydelig i alle kar; når de er nystartede, er Ph mye høyere enn i veletalerte kar ;)
Hmm... Ikke i mine...og de mest etablerte har jo gått noen år. Jeg har alltid slitt litt med PH-en. Det er kun en gang jeg har opplevd det motsatte (at den har vært for lav, altså). Jeg brukte å putte en dæsj PH- i vannet hver gang jeg byttet vann i 63-literen (lenge siden), men var veldig dårlig til å teste vannet. Jeg begrep ikke hvorfor fiskene mine ikke ville leve i det karet. Jeg begrep det ikke, helt til jeg testa PH-en... PH på ca. 4! Slå den! Skammer meg, skammer meg! Men det er altså lenge, lenge siden Det tok sin tid før jeg turde å fortelle om det til venninna mi som også driver med akvarium. Nå kan jeg jo le av det
Postet 07.01.07 kl 21:42