Planter i Mallekar med mye strøm.

Jeg har et 222L som skal være et mallekar. Og det er 2200 L med sirkulanjon i karet, fra innvendige pumper. det skal være en del stein i karet men det hadde vært ganske greit men noen planter.

Så jeg tenkte litt på bunndekende planter av en eller anne type. Lyset er 4 x T8 30 W. Noen som har noe forslag til hvilken plante\mose som kan passe til en kar som dette. Det er også innvendig bakgrunn. Og filter som er bak bakgrunnen.

Andreas Bjørvik
Nå spørs det jo litt hvilke maller man skal ha, men generelt er bunndekende planter og maller lite forenelig Har selv prøvd litt ymse, bla Cuba planten uten hell. Problemet er at de bruker lang tid på å sette røtter, og røttene er veldig små. Når mallene kommer med nesa i bunn for og leite etter mat blir de gjerne revet opp. Uten at jeg har prøvd tror jeg kanskje en dvergsverdplante ( Echinodorus tenellus ) muligens vil duge.
I mine mallekar bruker jeg Vallisneria, Echinodorus og Anubias. Lette og fine plante. Det virker som det får greit med mye strøm.

E

Siste mallekarret jeg har satt opp. Kjente travere som passer utmerket som oppsamlere av næringsstoffer

[External Image]

Vallisneria og Limnophila sessiliflora
Litt OT men.

Geir: Hva har du tenkt å ha i det karet?

E
Erlend D Bertelsen
Litt OT men. Geir: Hva har du tenkt å ha i det karet? E

Ja nå er jeg spent
Erlend D Bertelsen
Litt OT men. Geir: Hva har du tenkt å ha i det karet? E

Siden du spør Erlend så kan du være en avgjørende faktor for hva jeg skal ha i det karret. Sender deg en epost
Geir Kristiansen
[QUOTE=Erlend D Bertelsen]Litt OT men. Geir: Hva har du tenkt å ha i det karet? E

Siden du spør Erlend så kan du være en avgjørende faktor for hva jeg skal ha i det karret. Sender deg en epost

Beklager at det blir mye Ot her men, æ skjønt det, L-46 tipper jeg
Takk for svar alle sammen.

Hvis det er noen som lurer så har jeg gitt opp det med oppdrett, tar det siden. Så jeg skal lage dette karet til flere småmaller. Som L-129 og L-199. Alså bare maller som blir 10-12 cm.
Så når lyset kommer på torsdag kommer karet i profilen, eller på fredag. tross alt det skal jo være mye stein i som jeg ennå ikke har hentet, men det skal jeg nokk få gjort i løpet av kort tid.
Og det blir ingen skifer huller i dette karet. men jeg får se hvordan karet innredes. Jeg har en liten plan på det.

Andreas Bjørvik
Et godt valg, L-199 er en av mine favoritter.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap