Kjønn på eplesnegler

Lurer på om noen kan fortelle meg om eplesnegle er i hunn og hann eller tvekjønnet? og om det må to snegler til for at de legger egg?
Veldig bra side om eplesnegler:

Kort fortalt trengs hann og hunn.
Jeg må si at jeg er fryktelig uenig at man trenger hunn og hann snegle for at de skal legge egg, jeg har kunn hatt 1 eplesnegle, kjøpt av cherhan for 1 år siden, har alldri hatt fler og det er også kun en gang jeg har eid eplesnegle. Men skal si jeg har 4 store klaser under belysningen herav 1 klase har klekkt ut, så egentlig tror jeg at jeg trenger en god forklaring på at min ensomme gule eplesnegle har lagt egg som klekker ut, har masse små snegler i akvariet nå, har det litt trevelt nå, så siden du linket til leser jeg ikke igjennom nå, men etter min oppfatning, er de litt som jomfru maria, tror dette er tvekjønnet snegle
Inaktiv bruker
Sitat:

Breeding
Successful breeding apple snails depends on many factors.
First of all, a male and a female snail are needed and with this the first problem arises......

Så da var vi enig ? :P

/jan

På norsk :
Sitat :

De separate kjønnene hos eplesneglene er gjenstand for en annen vanlig misforståelse. I motsetning til hva folk flest tror, er ikke alle snegler hermafroditter, og eplesneglene er ett av mange eksempler på dette. Denne kunnskapen er temmelig viktig enten man ønsker å drette opp disse sneglene eller hindre dem i å formere seg. Dessverre er det vanskelig å kjønnsbestemme de fleste eplesnegler etter utseende, før man ser dem parre seg eller at hunnen legger egg.

[External Image]


Sitat:

Oppdrett
Om man lykkes med oppdrett av eplesnegler avhenger av mange ting. Først og fremst trenger man en hann- og en hunnsnegl, og her kommer det første problemet. Hvordan vet du at du har en av hver? Uheldigvis er det ikke lett for et uøvd øye å se forskjell på kjønnene. For å være på den sikre siden er det best å ha mange eplesnegler sammen. Dette øker sjansen for at man har begge kjønnene representert.

For det andre skal sneglene begynne å parre seg og produsere egg. Høy temperatur og masse mat skal sette dem i gang med det. Merk at dette kan ta en stund, og det er nødvendig å være tålmodig. Årstidsvariasjoner kan virke inn på reproduksjonsaktiviteten.



http://www.applesnail.net/content/multi_languages/norwegian.htm
Ja greit det, men jeg har bare hatt en snegle, har alldri hatt flere, skal sette inn bilder når jeg kommer hjem. Har flere klaser, derfor må det stå feil i denne artikkelen. Og flere små som har klekkt og har kommet ned i akvariet.
Er det ingen andre som har erfaring med dette?

Når jeg kjøpte denne ene sneglen kjøpte jeg kun en med tanke på at jeg ikke ville ha flere enn den ene, ikke hundre tusen, men somsagt, denne snegler legger egg som klekker.

Ikke ras mot meg fordi dere tror jeg har feil, dette skjer faktisk, tro det eller ei.

Og som sagt, over ett år siden jeg kjøpte den som en liten snegle.
=))
kanskje cherhan kunne kommet inn her ?? siden han driver med dette ????

* roper på *
Husmusa, det bildet du la ut, står det noen tekst under det som forklarer forskjellen..?
Jeg ser jo pilene, men hva i all verden peker de på? Jeg ser ingen forskjell på de to som er avbildet, jeg....

Min første tanke var jo at den hadde gått med egga en stund men den var vel kjøpt ung. Nå er det vel egentlig mange typer eplesnegler, ihvertfall under dens definisjon i USA, men du snakker nok om den "vanlige". Du er hundre prosent sikker på at det er små eplesnegler det blir av de egga da? Kan jo komme egg med mye aent også, bla. på planter osv.
Det er rapportert at enkelte snegler kan være befrukta lenge. De venter på at miljøet skal være best mulig for den kommende generasjonen før de faktisk produserer egg. Og De blir kjønnsmodne som ganske små. Jeg vil ikke utelukke at den allerede var befrukta da du fikk den.
Mona
mona o
Husmusa, det bildet du la ut, står det noen tekst under det som forklarer forskjellen..? Jeg ser jo pilene, men hva i all verden peker de på? Jeg ser ingen forskjell på de to som er avbildet, jeg....


Ser du ikke ??? joooda, mye *tykkere* snurr i skallet ? eller er det rein innbildning fra min side ?? * pusse brilleglass *

[External Image]

When snails with a tranlucent shell (albino Pomacea bridgesii in this case) are ready to reproduce, the ovaria of the female (left) can become suspicious through the shell.
Tja, man kan spekulere veldig her tror jeg, da jeg kjøpte sneglen var den kanskje bare 1 ,5 cm. Og jeg har hatt den lenge nå, ja som sagt i nesten 1 år uten at den har lagt egg før. Og den har jo også vært voksen ganske lenge....Og fortsatt har jeg alldri hatt andre enn denne gule sneglen. [External Image]
Her er bilder av de som har klekkt......

Bildene er tatt med mobil kamera, litt dårlig kvalitet, men er det mer spekulasjoner skal jeg prøve å ta med annet kamera å legge inn senere.

Men jeg tror fortsatt at dette er ett dyr med to kjønn, evt kanskje jeg har en hunn, og at de kan legge egg uten å trenge en hann.
hei igjen
dette ble faktisk en vanvittig morsom debatt, og vi venter i spenning på hva andre som driver med dette har og si.....Men jeg fant DETTE



Vanlige arter i akvarium


Å identifisere eplesnegler kan være viktig, da de forskjellige artenes matvaner varierer noe. For å forenkle det hele, kan man si at hvis dyret er kjøpt i en butikk, har du antakelig en Pomacea bridgesii (også kalt mysteriesnegl, Ampullaria eller elfelbenssnegl), eller en Pomacea canaliculata, og hvis sneglen har et flatt hus med eller uten mørke striper og er større enn 2,5 cm, er du eieren av en Marisa cornuarietis (også kalt posthornsnegl eller Giant ramshorn snail).

Denne sneglen blir ikke alltid gjenkjent som en eplesnegl, på grunn av sitt avvikende utseende. Mindre vanlig, men sporadisk tilgjengelig i akvariehandelen (hovedsaklig i USA), er Pomacea paludosa (Florida-eplesneglen). Den populære Pomacea bridgesii er den eneste arten som passer i beplantede akvarier, ettersom denne sneglen hovedsakelig eter døde og råtnende materialer. På grunn av sine myke tenner er den ute av stand til å sette dine fineste akvarieplanter til livs.

Er sneglen din er en eplesnegl i det hele tatt? (engelsk)

Bettina
Er det ingen andre som har erfaring med dette? Når jeg kjøpte denne ene sneglen kjøpte jeg kun en med tanke på at jeg ikke ville ha flere enn den ene, ikke hundre tusen, men somsagt, denne snegler legger egg som klekker.


Jeg har samme erfaring!! Kjøpte kun en.... den har nå blitt stamfar/mor til ca 100 stk!!

Bilde 1: Den første...
Bilde 2: En av etterkommerne legger egg

....så folk får si hva de vil; EN er tydeligvis nok....
Nå ler jeg =))
Pisces
[QUOTE=Bettina]Er det ingen andre som har erfaring med dette? Når jeg kjøpte denne ene sneglen kjøpte jeg kun en med tanke på at jeg ikke ville ha flere enn den ene, ikke hundre tusen, men somsagt, denne snegler legger egg som klekker.


Jeg har samme erfaring!! Kjøpte kun en.... den har nå blitt stamfar/mor til ca 100 stk!!

Bilde 1: Den første...
Bilde 2: En av etterkommerne legger egg

....så folk får si hva de vil; EN er tydeligvis nok....

Blir mer og mere morro dette =))
Legger den EGG under eller over vann ?
Om en var nok til enhver tid, ville jeg nok hatt mange sneiler

En sneile på 15mm er ofte kjønnsmoden. Eplesneiler kan lagre sperm i lang tid, har desverre ikke oversikten over hvor lenge.

Men det er jo tydelig at det dreier seg om meget lang tid! Når så forholdene ligger tilrette, legger sneila egg. Slik jeg har forstått det, lagrer den sperm til flere egglegginger, så jeg snytes ikke dette tilfellet er så veldig sensasjonelt
Mener ikke at dette skal være så fryktelig sensasjonellt, men jeg lurte jo i utgangspunktet på om de er kjønnsbestemte eller ikke. At de lagrer sperm i lengre tid er jo grei forklaring, men også ganske utrolig. Og at en snegle jeg har hatt så lenge, plutselig finner ut at "nå skal jeg oppunder lokket ved armaturet å legge egg!" er jo litt rart. Men for meg pest og plage, så jeg vurderer å fjerne egg klasene som fortsatt er der.

Husmusa: Den legger egg over vann! Skrev det i et tidligere inlegg.
Inaktiv bruker
Enig med Frank her. Legger ved et bilde på forskjellen mellom han og hun. Hannen til venstre.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap