Når plukke c. adolfoi egg?

Mine C. adolfoi driver på å legger egg akurat nå! Det legges et her og der og er ikke så mange, men de jobber fælt ser jeg.

Det jeg lurer på er når skal jeg plukke eggene og er det best å legge de i et fødekar i samme karet eller i en 20 liter hvor det midlertidig går en kampfisk?
håper noen kan svare meg ganske fort for dette har jeg drømt om lenge!
Søk på "corydoras oppdrett" i forum, da får du mange svar. Lykke til.
Når du skal plukke eggene avhenger litt av flere ting. Er det andre fisk i akvariet, for eksempel? Maller, inkl. både pansermallene selv og andre maller som sugemaller, spiser egg som bare det. Det gjør faktisk de fleste fisk, for egg er en næringsrik delikatesse.

Noen ganger spiser leksgruppen med Cory eggene selv, andre ganger lar de dem være i fred. Jeg har sett hele kull med egg forsvinne på "no time" Det er imidlertid umulig å forutse eller spå hva som vil skje fra gang til gang; "Blir dette et kull som får stå i fred, eller vil rubb og stubb bli spist denne gangen?"

Så vanligvis, hvis jeg vil oppdrette et kull, sitter jeg klar og plukker eggene etterhvert som de legges. Da rekker de ikke spise dem, og jeg følger også med på hvor hunnen legger hvert egg. Da er det bare å stikke hånden nedi og plukke det der jeg så at hun la det. Sparer meg for mye leting Men det er en skikkelig kjedelig jobb, det å ha "egg-vakttjeneste" ved siden av karet

Jeg pleier å klekke mine Cory-egg i en separat plast-beholder, som står på en benk i akvarierommet. Det blir litt kjøligere vann da, og det er mindre sjanse for mugg og sopp på eggene. Jo varmere vann, jo lettere har det for å gå sopp på eggene. Uansett har jeg et-par-og-tjue grader der inne på det rommet, hvis ikke litt mer, så det er nok.
En luftestein i klekkebeholderen sørger for oksygen og sirkulasjon rundt eggene. Skift gjerne vann på dem en gang eller to mens du venter på klekking.

Eggene bør du helst klistre på sidene i klekketanken. Ikke slipp dem løse på bunnen. Ofte sliter yngelen betraktelig mye lenger med å komme seg ut av eggeskallet, dersom egget ikke sitter klebret fast i noe. Er egget løst på bunnen, følger egget etter når yngelen kaster og vrir på seg for å komme seg løs. Har sett det mange, mange ganger. Nå sist var det to løse Corydoras panda egg på bunnen i klekketanken (de løsnet og falt ned), og de brukte to dager på å komme ut, de var helt utmattet og ble stillere og stillere, stakkars.... de andre som satt fast i eggene på siden i klekketanken, kom seg ut på noen få timer.



Tusen hjertlig takk for et flott svar!
Ser at noen av eggene allerede er spist, både av leksgruppen selv samt kardinaler og en sommerfuglciklide, men de er langt fra ferdige ser det ur som - dette tar jo mange timer jo, men jaggu er det gøy og.

Da får jeg se hva som er igjen i morgentidlig og eventuelt plukke de ut. Det der med plastboksen hørtes jo virkelig lurt ut.
Ser at du ikke er pålogget lenger, Sissel, men jeg glemte å understreke en ting; eggene er ikke klebrige lenger enn noen timer. Etter en dag er de som oftest ikke klebrige lenger, og når du da samler dem inn for å legge dem i klekkebeholder må de bare ligge løst på bunnen.

Men, det har gått greit det også hos meg, flere ganger. De fleste kommer seg jo ut selv om egget er løst, men noen vil muligens ha litt trøbbel med det.
Tilfeldig bekjentskap
© May Conny Darup
Reklame for plussmedlemskap