Hvitløk mot parasitter? Rett i karet?

Som nevnt i noen oppskrifter på fórblandinger, så inneholder de hvitløk, som skal ha en viss effekt mot parasitter (Har hørt at den er både soppdrepende og bakteriedrepende også).

Har prøvd å lage mitt eget fór med hvitløk som en av ingrediensene, men det ble fryktelig mye griseri i vannet, så jeg tror faren for nitritt er stor dersom jeg bruker det for ofte.
Så tenkte jeg:
Kan man ha kun hvitløk rett i vannet, eller i filteret? Formålet er å øke helsa til fiskene.
Noen som har prøvd dette?
Det kommer vel også litt an på mengde, for blir det for sterkt, så vil det vel irritere slimhinnene til fiskene?

Hvilket for var det du lagde. Kanskje vi kan komme med noen tips hvordan du får det til å holde bedre sammen.
Geir Kristiansen
Hvilket for var det du lagde. Kanskje vi kan komme med noen tips hvordan du får det til å holde bedre sammen.

Laget med erter, spinat og hvitløk, først. Dette spredte seg som en bombe i vannet. Da jeg tok gelantin i, så ble det litt bedre, men en del griseri da også.
Men er det mulig å ha hvitløk(eller hvitløkssaft) i vannet?

Ja da skjønner jeg at det ikke var noe som holdt det sammen. Hva med å lage en rekemiks?

Å ha hvitløk rett i karret har jeg ingen formening om det har noen hensikt.
Hvitløk har effekt på tarmparasitter, men jeg tror ikke den har spesielt god effekt på ektoparasitter.
Grunnen er sikkert at man bruker hvitløk i maten til fisken, og den får da knall kontakt med parasittene.

Tviler på at det er spesielt gunstig å behandle ektoparasitter med hvitløk rett i vannet. Til det skal det sikkert for store mengder til.

Men at hvitløken fisken eter i seg har positiv effekt på immunforsvaret\ den totale helsa til fisken, er jeg helt overbevist om. Den kan da overvinne ektoparasitter, i stedet for at du må medisinere mot dem
Jeg vet jo ikke om jeg har fått parasitter, men det er jo sannsynlig at det er noen diverse smitter i karet siden de fleste fiskene er skaffet i løpet at to måneder. Jeg har bestilt vitaminer og medisinkurer fra ehsa.
Medisinene var bare for å ha i bakhånd, men i mellomtiden så har jeg måttet behandlet sopp på to platyer med sera omnipur, og det virket heldigvis.
Nå vil jeg prøve å styrke immunsystemet til fiskene, så jeg vil prøve med hvitløk for å se hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap