Pumpe eller ikke?
Postet 11.01.07 kl 22:42
Sett på en strømpe
Sett på en nylonstrømpe på pumpa. Da klarer den ikke å suge til seg fisk
Postet 11.01.07 kl 22:54
Postet 11.01.07 kl 23:15
Annen løsning
Jeg fant en annen løsning på problemet.. Sjefen min hjalp meg med det.. Jeg bruker en luftpumpe med Elite-filtrering, hvis det sier noen noe?
Elite-filter som trekker til seg litt avfall, og sender oksygen rundt i vannet
Ho sa det var like greit med et sånt i et guppy- oppdrettskar
Så det kan jo være en tanke for andre som lurer på det samme?
Elite-filter som trekker til seg litt avfall, og sender oksygen rundt i vannet
Ho sa det var like greit med et sånt i et guppy- oppdrettskar
Så det kan jo være en tanke for andre som lurer på det samme?
Postet 27.01.07 kl 21:51
Jepp. Luftdrevne filtre er greit å bruke i yngelakvarium. Men disse går ikke til store akvarium. I 130-literen min forsøkte jeg med nylonstrømpe over inntaket til pumpa. Det fungerte egentlig veldig dårlig. Etter en uke begynte strømpa å gå tett flere ganger om dagen. Nå har jeg anskaffet filtersvamp som jeg har plassert over inntaket, og forhåpentligvis fungerer dette mye bedre
Postet 28.01.07 kl 11:55
Fikk et kjempebra og fungerende tips hos Dahls Dyrerike.
Kjøp en håv (19 kr) klipp av nettingen, benytt 2 gummistrikk og fest nettingen rundt inntaket på pumpen.
Denne løsningen har ikke gått tett hos meg på 2 uker nå. Ved vannskifte tar jeg en håv rundt pumpa, løfter den forsiktig ut, og vasker av alle partikklene som befinner seg på nettingen. Husk å benytt vann fra akvariet når du gjøre dette, slik at du ikke roter med bakteriekulturen.
Løsningen gjør faktisk at jeg i mye mindre grad, må rengjøre filtermassen, siden hvertfal de store partikklene/slammet nå ligger i nettingen, istede for inni pumpa.
NB! Pumpa må gå, når du tar hoven rundt den for rengjøring, ellers så løsner mye av partiklene/slammet pga suget i pumpa forsvinner.
Kjøp en håv (19 kr) klipp av nettingen, benytt 2 gummistrikk og fest nettingen rundt inntaket på pumpen.
Denne løsningen har ikke gått tett hos meg på 2 uker nå. Ved vannskifte tar jeg en håv rundt pumpa, løfter den forsiktig ut, og vasker av alle partikklene som befinner seg på nettingen. Husk å benytt vann fra akvariet når du gjøre dette, slik at du ikke roter med bakteriekulturen.
Løsningen gjør faktisk at jeg i mye mindre grad, må rengjøre filtermassen, siden hvertfal de store partikklene/slammet nå ligger i nettingen, istede for inni pumpa.
NB! Pumpa må gå, når du tar hoven rundt den for rengjøring, ellers så løsner mye av partiklene/slammet pga suget i pumpa forsvinner.
Postet 27.03.07 kl 14:21