Foring av yngel

Hei!

Har i karet på 28 liter, som dere ser på profilen min over 40 yngel.
Det er snakk om guppy-, platy- og sverddrager-yngel.

Hva bør jeg fore de med for at de skal vokse fortere?

Litt dumt at fiskene er ett halvt år gamle før de er store nok til å kunne selges/gis bort

Forer nå med bare oppknustret flakfor ganske ofte.


Det som er minst like viktig som hva en forer med, er hvor ofte, og tilgangen på rent vann. Jo mere rent vann, jo raskere vekst.
Jo tettere mellom måltidene, jo raskere vekst\ større behov for vannbytte.

Selv foret jeg opp masse levendefødere på knuste selskapserter, og flakfor. På det meste foret jeg vel ca en gang i timen, men da var yngelen små (det varte ikke lenge)
Hvordan knuser jeg selskapserter da?
Liquifry? Hvordan fungerer dette? Og finnes det ofte i dyrebutikken?
Selskapserter knuser du f.eks mellom fingrene. Det er selvsagt ikke snakk om de steinharde, tørkede ertene du finner i papp-esker, men frosne erter fra poser med enten kun erter, eller andre grønnsaksblandinger.

Ta skallet av før du forer, selv klemte jeg rett å slett ertemassen ut mellom fingrene.

Liquifry er ett flytende for til særdeles små yngel, som ikke greier å spise f.eks artemia. Dette duger lite til levendefødere
Hva slags for, som er vanlig i zoo-butikkene, bør jeg bruke får å få rask vekst på yngelen fra de levendefødende fiskene?

Har ikke veldig lyst til å klekke artemia selv
Jeg hadde raskest vekst med selskapserter, dette er mye mer næringsrikt enn tørrsfor. Brukte knust tørrfor en eller to ganger i døgnet, mest for letthets skyld, men også med tanke på vitaminer.
Jeg bryter meg inn i denne tråden med et spørsmål..
Hvor store må Platy være før de kan selges til butikk? Mine eldste er 2 måneder og 1,5 cm...
Nesten grønn
Hvor store må Platy være før de kan selges til butikk? Mine eldste er 2 måneder og 1,5 cm...
Du må nesten høre med butikken Noen tar imot små fisk, andre vil ha store. Er derfor ikke lett å gi noe svar Men jeg vil tro at du bør beregne i alle fall 3cm fisk, før noen er interessert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap