- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Unøyaktige dråpetester?
Unøyaktige dråpetester?
Jeg har to sett med dråpetester for nitritt, og jeg får forskjellig utslag på dem! Jeg trodde dråpetester skulle være nøyaktige!
Den ene er en Tetra-test
Den andre er en Sera-test
For å være ærlig, tror jeg faktisk at det er Tetra-testen som tar feil.
Det er to grunner til dette:
1. Jeg skifta halvparten av vannet i dette akvariet tidligere i dag, og skiftet 1/4 nå. Likevel viser Tetra-testen mer nitritt i vannet nå enn tidligere i dag. Sera-testen, derimot, viser det motsatte - at vannskiftene har hjulpet, noe som burde være det mest sannsynlige
2. Sera-testen er helt nyinnkjøpt, kun for noen dager siden.
Tetra-testen har ukjent alder. Denne kom med det ene akvariet jeg kjøpte brukt før Jul.
Jeg har tidligere opplevd at alder har påvirket dråpetesten for GH (Tetra, dette også, gitt). Kan det være det samme som har skjedd her?
Er det noen som har opplevd det samme?
Den ene er en Tetra-test
Den andre er en Sera-test
For å være ærlig, tror jeg faktisk at det er Tetra-testen som tar feil.
Det er to grunner til dette:
1. Jeg skifta halvparten av vannet i dette akvariet tidligere i dag, og skiftet 1/4 nå. Likevel viser Tetra-testen mer nitritt i vannet nå enn tidligere i dag. Sera-testen, derimot, viser det motsatte - at vannskiftene har hjulpet, noe som burde være det mest sannsynlige
2. Sera-testen er helt nyinnkjøpt, kun for noen dager siden.
Tetra-testen har ukjent alder. Denne kom med det ene akvariet jeg kjøpte brukt før Jul.
Jeg har tidligere opplevd at alder har påvirket dråpetesten for GH (Tetra, dette også, gitt). Kan det være det samme som har skjedd her?
Er det noen som har opplevd det samme?
Postet 13.01.07 kl 02:25
Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro på lenger.
Tetratesten viser nitritt i alle akvariene jeg har testet.
Seratesten viser kun en antydning av nitritt i discusakvariet (og det var jo ventet, pga. det som har skjedd der), ellers ikke.
De viser altså (nesten) konsekvent forskjellig. Ikke vet jeg hva jeg skal stole på. Optimismen min vil tro på at det ikke er nitritt, og frykten min vil det motsatte. Er det noen andre der ute som har opplevd forskjellene?
Tetratesten viser nitritt i alle akvariene jeg har testet.
Seratesten viser kun en antydning av nitritt i discusakvariet (og det var jo ventet, pga. det som har skjedd der), ellers ikke.
De viser altså (nesten) konsekvent forskjellig. Ikke vet jeg hva jeg skal stole på. Optimismen min vil tro på at det ikke er nitritt, og frykten min vil det motsatte. Er det noen andre der ute som har opplevd forskjellene?
Postet 13.01.07 kl 04:23
Postet 13.01.07 kl 13:14
Det er holdbarhetsdato på alle dråpetester, denne står vanligvis på eska. Lurt, ikke sant.... Hvem tar vel vare på eska??
Vil tro at den testen du har rett å slett er gammel. Har brukt en del flasker fra Tetra, og har aldri målt feil verdier (tror jeg i alle fall).
En annen ting som er med dråpetestene; mange er helt eller delvis bassert på løsemidler, slikt fordamper jo som kjent. Jo lengre testen ligger å slenger, jo mer fordamper, selv om man har satt på korka skikkelig. Jeg har derfor en is-boks med testene mine plassert i en av grønnsaks-skuffene i kjøleskapet (grønnsaker ville det ikke vært der uansett).
Jeg skriver også opp måned\ år jeg tok testen ibruk, under flaska. Om testen er over ett år gammel, kaster jeg den. Stoler rett å slett ikke på noe som kanskje viser verdier som ikke stemmer, enten det er i positiv eller negativ rettning
Vil tro at den testen du har rett å slett er gammel. Har brukt en del flasker fra Tetra, og har aldri målt feil verdier (tror jeg i alle fall).
En annen ting som er med dråpetestene; mange er helt eller delvis bassert på løsemidler, slikt fordamper jo som kjent. Jo lengre testen ligger å slenger, jo mer fordamper, selv om man har satt på korka skikkelig. Jeg har derfor en is-boks med testene mine plassert i en av grønnsaks-skuffene i kjøleskapet (grønnsaker ville det ikke vært der uansett).
Jeg skriver også opp måned\ år jeg tok testen ibruk, under flaska. Om testen er over ett år gammel, kaster jeg den. Stoler rett å slett ikke på noe som kanskje viser verdier som ikke stemmer, enten det er i positiv eller negativ rettning
Postet 13.01.07 kl 13:46
Endret: 13.01.07 kl 13:47
Frank AngellDet er holdbarhetsdato på alle dråpetester, denne står vanligvis på eska. Lurt, ikke sant.... Hvem tar vel vare på eska??
Jeg tar faktisk vare på eskene Med x antall dråpetester, er det mye lettere å holde alle de små flaskene fra hverandre hvis de ligger i eskene. Da har jeg også orden på fargeskalaene.
Jeg vet forresten om ei som må ut å kjøpe en del nye tester, ja. Noen av testene mine er veldig gamle...
Vel, da stoler jeg på Sera, og da er heldigvis tilstanden i discuskaret ikke så kritisk som jeg fryktet. Puh!
Men jeg finner null og niks holdbarhetsdato på Tetratestene, hverken på eskene eller flaskene. Hvor i all verden har Tetra gjemt unna dette?
Postet 13.01.07 kl 14:17
Endret: 13.01.07 kl 14:19
Postet 14.01.07 kl 01:43
Jeg kjøpte jo ny denne uka, og det er den jeg stoler på. Det er den som er mest hyggelig, nemlig. Eller *var* hyggelig. I kveld var ikke den særlig oppmuntrende, heller. Det blir en slitsom tid fram til jeg får filteret i gjenge igjen. Men heldigvis, det er utrolig hvor kort tid man kan bruke på et vannskifte, når man har automatisert mye av jobben Det tar 10-15 minutter.
Postet 14.01.07 kl 02:57
Postet 14.01.07 kl 12:51