Fiskane mine daua heile tida

Fiskene mine dør hele tiden, 5 av 7 har dødd på 9 uker.
Eneste gale med vannverdiene er at PHen er på 6.2 (den skal være på ca.7) og nitraten er høg.
Noen som vet hva jeg kan gjøre ?
har du merket noen spessiele prikker/belegg eller liknende på dem??
Hvor høy er nitraten? Hvilke rutiner har du for vannskifte? Hvilke fisker har/hadde du, og hva er størrelsen på akvariet?
Hva var de andre vannverdiene, og hvordan testet du dem (strips, dråpetest eller dyrebutikk)?
testet med strips. Ingen av fiskene har vært i samtidig. har hatt 3 sverddragere,en seilfinnemolly,en black molly og to dvergguramier.
4 er det som har vært maximum av fisker i akvariumet av gangen.

Jeg skifter 7 liter to ganger i uka ca.
Ingen prikker på fiskene nei..
Strips er dessverre unøyaktige, så du kan ikke stole på resultatet du har fått. Men, hvilke resultater fikk du egentlig? Hva viste Nitrat og Nitritt?
Hvordan behandler du filteret ditt? Viser fiskene dine noen form for sykdomstegn før de dør? F.eks. oppflisede finner, puster hurtig, spiser ikke osv.
Hei!
Då må skifte 10 liter vann hver dag til nittritten er vekke...eneste som hjelper, hatt det før selv og alt tipp topp nå...
har ikke nitrit, men nitrat...

Fiskene hiver etter pusten, svømmer på skrå, og detter ned på bunnen, spiser ingenting...=(
Inaktiv bruker
Vann verdiene i ålesund???!
La-sparky
har ikke nitrit, men nitrat... Fiskene hiver etter pusten, svømmer på skrå, og detter ned på bunnen, spiser ingenting...=(

Hei
Kvar i ålesund bor du, og kjenner du til vannverk systemet her?
Sliter nemmelig med samme problemet med pustinga til fiskene, men ellers så er mine i tipp topp form, føreløbig...
Bor sjølv i Ratvika/Hatlane.. Er ikkje her frå, kom hit for snart et år siden... Derfor spørsmål om vannverk systemet, da det helt klart kjennes en klor lokt av vannet her, og kansje dette kan vere en av årsakene?

Har også opplevd ekstreme forskjeler på verdiene i vannet her, av og til kan alle 7 testene vise nesten null på alle verdiene, og 1-2-3 uker etter kan alt vere "normalt igjenn", slik svinger det hele tiden....
Inaktiv bruker
en sak til, kvar handler du fisken din? eg har opplevd mye mer døde fisk på en butikk på moa enn på en annen. fisken på den ene butikken er mye mer "shabby" og i tilleg så behandler dei IKKJE fisken fint når dei har den i posene..
La-sparky
har ikke nitrit, men nitrat... Fiskene hiver etter pusten, svømmer på skrå, og detter ned på bunnen, spiser ingenting...=(

Hvis du har for mye nitrat, er det likevel hyppig vannbytte som skal til. Mulig du må redusere foringen også.
Har du planter i karet? De spiser nitrat. Jo flere planter, jo mindre nitrat blir igjen i vannet. Plantene trenger riktig belysning (plantelys) for at de skal kunne ha optimal fotosyntese. Lykke til
At fiskene puster raskt, mister evnen til å holde seg på rett kjøl\ svømmesjikt, er desverre fellesnenver for de fleste sykdommer\ forgiftninger.

Ut i fra profilen din ser akvariet meget nakent ut, mer planter vil garantert ha god effekt på livet i akvariet. Skaff deg noen hurtigvoskende planter, disse forbruker mange av de avfallsstoffene fiskene produserer.

Som det allerede er nevnt; teststrips duger ikke til å teste vann. Har ikke helt kommet på en kreativ ide til hva disse duger til, men det er fint lite... Driver å tester ut eSHa sine strips nå, svært grundig, og resultatet så langt er skremmende dårlig.
Skaff deg dråpetester, du kan ha ekstremt annerledes vannverdier enn hva stripsene sier.

At det er mest levendefødere som har daua, kan kanskje ha litt sammenheng med kvaliteten på disse etterhvert. Dette er fisk som slett ikke er de lette nybegynnerfiskene de engang var.
Dverggurami er generelt sett vanskelig å holde liv i.

Var jeg deg, ville jeg byttet ut en hel del vann, og kontrollert at vannverdiene er gode.
Jeg ville beplantet akvariet mye mer, og hatt noen få, små fisker i karet, som ikke så lett blir syke og dør.
La-Sparky:
En annen ting som jeg la merke til da jeg så på bildene av akvariet ditt i profilen din, var at du har plassert filterpumpen på bunnen...
Der skal den ikke stå. Du bør feste den på glasset høyt oppe, med de sugekoppene slike pumper vanligvis er utstyrt med. Det skal være litt bevegelse i vannoverflaten, slik at vannet tar opp oksygen. Hvis vannoverflaten er helt dønn stille, kan fiskene slite med å få nok oksygen å puste i.
Mona:
Det går ikke ann å sette den høgere opp, har prøvd, for den går bare opp i armaturet.

Frank: Ja, jeg får vel kjøpe flere planter i morgen eller noe, men de plantene jeg har i akvariet sa han fyren på dyrebutikken var nok for de var rasktvoksende og det ville bli mer å mer snart.

Cactus queen:
Jeg bor på ellingsøya, her har vi eget vannverk, og PHen i vannet er ca. 6 her. Jeg handler fisken i byen, på tropebua, men noen er kjøpt på moa, på moa syd, kommer ikke på hva butikken heter.

Noen som kan gi noen forslag til fisk som ikke lett blir syke, som jeg kan kjøpe inn da?

(takk for alle svar=) )

og svampen detter av når jeg flytter på den, og når den henger oppe så detter svampen av =(
Og det kommer ikke luft ut av en sånn slangeting på filteret
burde jeg kjøpe en dverggurami til for å holde den jeg har med selskap...?
Cactus queen
en sak til, kvar handler du fisken din? eg har opplevd mye mer døde fisk på en butikk på moa enn på en annen. fisken på den ene butikken er mye mer "shabby" og i tilleg så behandler dei IKKJE fisken fint når dei har den i posene..

Det kunne vært nyttig å vite hvilken butikk som har dårlig fiskebehandling slik at man slipper å handle der. Jeg kjøper også mine fisk på Moa og har opplevd noe frafall som er litt ubegripelig
La-sparky
burde jeg kjøpe en dverggurami til for å holde den jeg har med selskap...?

Slapp av, den dør nok snart. Har rekord på bare noen uker når det gjelder dvergguramier. Serdeles dårlig fisk for tiden.
Sitat fra La-Sparky:
"og svampen detter av når jeg flytter på den, og når den henger oppe så detter svampen av =("

Og det kommer ikke luft ut av en sånn slangeting på filteret "

Det høres ut som om det er noe galt med filteret. Er du sikker på at det er satt sammen riktig? Du sier at det heller ikke kommer luft ut av slangen på filteret, men kommer det vannstrøm fra pumpehodet? Kommer det ikke vannstrøm, filtrerer den ikke som den skal.Ta pumpa med til butikken og få dem til å hjelpe deg, hvis du ikke får orden på den selv.

I likhet med de andre, anbefaler jeg deg å teste vannet med dråpetester. De er billigst å kjøpe på nettet (f.eks. webzoo). Du kan også ta med en vanntest til dyrebutikken, og få dem til å teste for deg (de tester stort sett bare pH og nitritt, ikke nitrat eller GH/KH).

Etter min erfaring er platy og ancistrus hardføre fisk, men jeg anbefaler deg ikke å kjøpe fler fisk, før du har funnet ut hva som er feil i akvariet.
Lykke til!

Inaktiv bruker
1318janus
[QUOTE=Cactus queen]en sak til, kvar handler du fisken din? eg har opplevd mye mer døde fisk på en butikk på moa enn på en annen. fisken på den ene butikken er mye mer "shabby" og i tilleg så behandler dei IKKJE fisken fint når dei har den i posene..

Det kunne vært nyttig å vite hvilken butikk som har dårlig fiskebehandling slik at man slipper å handle der. Jeg kjøper også mine fisk på Moa og har opplevd noe frafall som er litt ubegripelig

Jeg også kunne godt tenkt meg å vite hvilken det er. Har litt blanda erfaringer med en av butikkene, så det kunne vært fint å vite om det er flere som har slitt med det samme..
jeg har handlet på tropebua i ålesund sentrum, 4 av fiskene er kjøpt der. Men det virker som fiskene har det bra der da...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap