Malleakvarium 125x35x35cm

Akvarierommet i den nye leiligheten begynner å ta form og i disse dager jobber jeg med et mallekar på 153 liter. I ene enden har jeg 10cm tykk blåfilter type grov, med et par små sirkulasjonspumper bak. Vil montere inn en større sirk.pumpe her etterhvert her.

Av bunnsubstrat vil jeg benytte rådasand 3-5mm, skifersteiner, røtter. Jeg vil forsøke å lage mallehuler av 40mm plastrør. Disse skal dekkes av fin rådasand ved hjelp av silikon. Hulene skal settes på tvers av strømmen inn mot bakveggen i noe høyde over bunnen.

I første omgang skal det i Ancistrus sp. "Oppdrettsvariant". I tillegg vil jeg benytte karet til oppfôring av sverddragere.

Hvordan høres dette ut for dere som drifter liknende mallekar? Noen råd og vink til en førstereisgutt på dette her?

Bildet viser akvariet i kveld. I morgen tappes vannet ut og modnet akvarievann + filterslam fylles i.

Grattis med eget akvarierom. Er karet spesialbestilt?.

Ville ha revurdert de plastrørene. Hos meg var det full streik i egglegginga før jeg fikk inn skifersteinshuler. Jeg hadde huler av PVC før jeg skiftet.

Har hatt en tre månders studie av Hypancistrusen og mener at jeg har fått en viss forståelse av hva som skal til.

Det er viktig at hulen er nøyaktig tilpasset til fisken. Pektoralfinene må rekke i hver sin sidevegg ellers får ikke hannen festet seg inne i hula. Uten feste får han ikke drevet yngelpleie slik han ønsker.

Står hula på tvers av strømmen legger han seg så langt ut at han kan benytte halen for å styre vann inn i hula. Er det for lite strøm slår han med halen for å hjelpe til. Deretter benytter han peltoral og analfinnen for åå sirkulere vannet inne i hula. Mine foretrekker å ikke ha huleåpningen rett i strømmen. Det ser ut som de selv vil kontrollere mengde av vann inn i hulen. Rent logisk høres dette rett ut da man risikerer at eggene/yngel fyker ut med strømmen hvis han ikke passer på som en smed.


Takker! Endelig et eget rom til dette!

Neida, karet er "hjemmelimt" og kjøpt brukt. Har "pusset det opp" med 38mm strukturteip kjøpt på Biltema

Takker for svært interessant info der Geir!!
Enig med Geir her. PVC rør har meget dårlig festeevne for eggene, så de glir ofte ut. Det overrasker meg stadig hvor små huler fisken velger, og skifer er helt klart å foretrekke.

Gratulerer med akvarierom, det er helt top.

E
Inaktiv bruker
Gratulerer med akvarierommet.
Fader...noe som har det

/jan
Veldig fint kar.
Det var et veldig fint kar. Ligger det et powerhead bak blå filteret som pumper vannet over til selve karet og på den måten skaper filter effekt?
Alexander Severinsen
Det var et veldig fint kar. Ligger det et powerhead bak blå filteret som pumper vannet over til selve karet og på den måten skaper filter effekt?


Jada, to sirkulasjonspumper er plassert bak blåfilteret og blåser vannet over i hoveddelen av karet.

Hei Bjarne...
Har skifer,vinkelsliper og diamantblad jeg..ta mål av hannen og stikk bortom,så fikser vi ei skiferhule.
Viggo Gausvik
Har skifer,vinkelsliper og diamantblad jeg..ta mål av hannen og stikk bortom,så fikser vi ei skiferhule. :-)


Supert!
Da ble det fikset et par mallehuler i skifer i dag Reinert hadde noe fin, tynn skifer liggende
Ohhh du har kommet lengre enn meg hehe

Hva er målene på ditt akvarie og hvor kraftige powerheads kjører du?
Målene på karet står i trådtittelen Sirkulasjonspumpene vet jeg ikke helt, sjekket ikke før jeg satte dem i, men pr. nå godt nok til mitt formål. Kan utvide med mer etterhvert.

Karet er satt i gang med 5-6 voksne Ancistrus sp. (inkl. 2 store hanner) sammen med ca. 30 sverddragere på fôr. Mtp. sverddragerne bør jeg ikke ha mer sirkulasjon i karet enn hva som er tilfelle nå.

DOH! Bruk øya Ina!
Det var da utrolig at jeg ikke så det hehe

Vi vurderte om det var noen fisk vi eventuelt kunne hatt sammen med mallene, men er litt usikker på hva som kunne gått pga strømmen i vannet.
Får ta en liten tur i fiskebasen og se hva som kunne passet.
Bildet av karet i kveld. Mallehuler i skifer er tatt i bruk allerede
Meget pent!

Men står ikke de to mallehulene til høyre litt vel nærme hverandre?
Hos meg måtte jeg ta de lenger i fra hverandre da det ble full krig;
begge hannene likte å ligge og sjefe rett utenfor hulen
Jepp, du har nok rett der. Nå er det kun 2 hanner i karet (og 4 hunner). Den største hannen har okkupert skiferhulen til venstre i karet oppe ved rota. Men, jeg skal få flyttet de to til høyre noe mer fra hverandre.

Eller du kan legge noe i mellom hulene, noe som stikker ut og sperrer for fritt innsyn. En slags le-vegg om vil Jeg opplevde det samme i mitt mallekar. To huler som sto litt for nær hverandre, og hannene likte ikke å glo rett i fleisen på naboen når de lå og sjefet på verandaen sin.

Jeg orket ikke ominnrede hele greia, siden jeg hadde stablet så mye røtter oppå hulene. Så jeg tok bare en flat, litt bred og stødig stein og skjøv inn mellom hulene. Steinen stakk vel 10 cm lengre ut enn huleinngangene. Det sperret effektivt for innsyn hos de to naboene. Det var i grunnen alt som trengtes. Virket som om "ute av øye, ute av sinn" kan gjelde for maller ...?
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap