Lek på Kurvciklide

Om det er noen som vet hvordan man får lek på disse små fine ciklidene, Og hvor stort akvarie de krever i basen står det 60L. Hvor stort vil dere annbefale kun med tanke på lek og oppforing av yngel. Større eller mindre enn 60L.?
Kan yngelen gå med foreldrene til de er store nokk til salg.?

Andreas Bjørvik
Jeg har hatt oppdrett på den litt mindre arten av Kurvciklide, altså Laetacara dorsigera (kalles Rød kurvciklide). Det er svært enkelt, og paret setter i gang omtrent straks de kommer i eget kar og fòres med røde mygglarver
Tilsatte også sortvannsekstrakt i vannet til mine, eller brukte en neve torv i en strømpe. De lekte ofte med en gang dette ble gjort. Ph var på 6.5 - 6.6, og karet var dunkelt belyst med mye planter.
Jeg har brukt både 45, 48 liter og 63 liter når jeg har satt dem i lek.

De legger eggene sine på flate, relativt glatte og vannrette overflater, som f.eks. en flat stein. Mine fikk en slik stein lagt nedi da jeg hadde hatt dem en uke, og dagen etter hadde de lagt egg for første (men ikke siste...) gang
De har også lagt egg på røtter i mangel av noe bedre, men ser ut til å foretrekke flate steiner som står litt skjermet til i et hjørne.

De får mange unger, så det kan fort bli temmelig fullt i en 60 liter. Vær flink å bytte vann, så mange yngel gjør vannet surt og du risikerer ph-styrt (de tisser og bæsjer, noe som senker ph pga det store antallet yngel og relativt lille antall liter vann).
Takker for svar Mona

Da vet jeg hva jeg skal gjøre

Så det du sier er at yngelen kan gå sammen med foreldrene, til de er klare for salg?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap