Kjøp av armatur fra aquaessentials.co.uk - noen spørsmål.

Jeg vurderer å kjøpe dette armaturet fra aquaessentials.co.uk, og i den forbindelse lurer jeg på et par ting:

- Bestiller jeg bare på samme måte som jeg ville gjort fra en norsk nettbutikk?

- Jeg har regnet meg frem til at dette kommer til å koste ca 2208 kr. ikke Inkludert frakt, stemmer dette?

- Hvordan gjør jeg med betalingen?

- Jeg ser ikke at dette armaturet kommer med lysrør, noen tips til hva jeg kan kjøpe fra den samme butikken når jeg først er igang?

- Noen erfaringer med denne nettbutikken?

Det var mye spørsmål, men det er første gang jeg skal bestille noe fra utlandet.


Takker for svar
Hvis du skal handle elektriske artikler fra utlandet, så velg Tyskland fremfor England. England har annet system enn oss, dvs stikk-kontaktene deres passer ikke i våre. Ved turer til England må jeg bruke adapter til hårtørkeren min, da den ikke passer inn i kontakten på hotellrommene der

Kursene varierer fra uke til uke. Den til enhver tid gjeldende kurs finner du på Tollvesenets side her. Det er den kursen tollpost (posten) bruker når de beregner norsk moms på sendingen.

Den lampen du har blinket deg ut, finnes hos mange nettbutikker. Inkludert i Norge. Aquamanias har samme armaturet for T8 rør, så du kan jo høre med dem hva det ville kostet for et slikt med T5 rør istedet? De kan garantert skaffe det iallefall, det er jeg sikker på. Og Aquamanias pleier ikke akkurat å være dyre

Men f.eks. hos [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=158202&t=temartic_e&userid=LYaIkcsz0iodSwHzhR3e8LYT0qGh2iAfaBF]den tyske Aquaristikshop finnes den her[/URL]. Riktignok med bare to T5-rør, men du setter enkelt inn flere selv om du ønsker.
Den tyske prisen for det armaturet med to rør blir (etter at tysk moms på 16% er fratrukket) ca 902 kr. Det står at prisen er inkl to stk rør.
Når pakken kommer til Norge, legges det på 25% norsk moms, pluss gebyr til tollpost. Tror det er 85 kr.

Vi betaler ikke tysk moms pga Norge ikke er med i EU. Den skal derfor trekkes fra, og det gjør de automatisk i den nettbutikken jeg linket til. Jeg har brukt dem mange, mange ganger. Problemfritt bestandig, seriøs butikk.

Euro'en (som tyskerne bruker nå) er ganske høy for tiden, den ligger nå på 8,26. Du tar altså Euro-beløpet og ganger med 8,26 som er kursen, og resultatet blir prisen i norske kroner.

Du slipper iallefall plunderet med annet elektrisk opplegg om du bestiller fra Tyskland, da de har samme nett som oss og samme stikk-kontakter.

Du betaler alltid med kredittkort eller Visa på forskudd når du bestiller i utenlandske nettbutikker. Så ha kortet klart når du skal bestille.
Tusen takk for kjempebra svar Mona Da får jeg tenke litt videre. Får høre med min lokale dyrebutikk om kanskje de kan skaffe det, da jeg likte veldig godt konseptet på denne lampen, slipper å borre hull i taket, hehe.

De lampene der er jo med to stk T-8 rør og vil gi veldig mye mindre lys en den engelske versjonen med 4xT-5. Jeg ser at lampene i den Tyske butikken står under T-5, men lysrørtypene som oppgis er for T-8. 15w, 25w, 30w, 38w. Dette er T-8 wattstyrker, så sjekk om det er T-5 før bestilling.
Ja, jeg stusset også over dette. Men jeg tror jeg skal prøve å skaffe fra Norge før jeg går hardere til verks. Det er en mulighet for at Dyrego kan skaffe dette.
Kjetil L
De lampene der er jo med to stk T-8 rør og vil gi veldig mye mindre lys en den engelske versjonen med 4xT-5. Jeg ser at lampene i den Tyske butikken står under T-5, men lysrørtypene som oppgis er for T-8. 15w, 25w, 30w, 38w. Dette er T-8 wattstyrker, så sjekk om det er T-5 før bestilling.


Det er T5
Årsaken til den vareteksten du ser er at den er engelsk-språklig.
Alle de engelskspråklige tekstene er litt halvdårlige, mye "klipp og lim", de har f.eks. oversatt fra tysk til engelsk for T8 lampene og så bare limt inn samme tekst under seksjonen for T5 belysning. Engelsken er langt fra feilfri også...

Klikker man på det tyske flagget og velger nøyaktig samme Arcadia lampe, men denne gang med den originale tyske teksten, finner du dette;

"Arcadia Aquarium-Aufsetzleuchte für Süsswasser-Aquarien mit einer Länge von 80 cm.
Die Lieferung erfolgt inklusive 2 Stück T5 Leuchtstoffröhren 24 Watt."


Der er altså korrekt T5-watt tatt med (24 watt og ikke 25 W som er en T8 styrke)

Tror dere det er forskjell i størrelsen inni armaturet på den med 2x24 og den med 4x24? Med tanke på å sette inn flere rør som du nevner Mona? Hvis jeg må kjøpe et dobbelt 24W sett så blir det jo ganske mye dyrere med en gang. Var det dette du mente eller tror du kanskje de selv har lagt opp til en form for oppgradering?
Jeg tror ikke det er T5, bare vanlig lysstoffrør. (Plantelys) Grunnen er prisforskjellen...
Dette kan jo ikke være samme varen. Prisen på den på den engelskspråklige siden er jo 129 Euro, den på den tyske 279 Euro.
Må visst begynne å lese den butikken på tysk, utvalget ser jo ikke ut til å være det samme.
Nei, det er garantert ikke samme varen...


Her er en nyttig link
http://www.arcadia-uk.info/product.php?psub=0&pid=3&mid=10&lan=en&id=4
Det der var jo skikkelig merkelig, klarer ikke å se hva som er forskjellen
Sindre Dybvik
Det der var jo skikkelig merkelig, klarer ikke å se hva som er forskjellen:)


Forskjellen er at den dyrere modellen har elektronisk innsats....
Kjetil L
Dette kan jo ikke være samme varen. Prisen på den på den engelskspråklige siden er jo 129 Euro, den på den tyske 279 Euro. Må visst begynne å lese den butikken på tysk, utvalget ser jo ikke ut til å være det samme.


Det har du rett i. Prisen la jeg ikke merke til.

Og du har rett i dette med vareutvalget. Det er mye i den tyske nettbutikken som ikke finnes i den engelskpråklige. Blant annet når jeg er ute etter AquaMedic produkter, velger jeg alltid den tyske versjonen for der finnes det masser av det merket. De har ikke lagt inn dette merket i store deler av den engelske Det er vel litt oversettelsesarbeid med det....

Blant annet finnes det ikke oppført noen T5 rør fra AquaMedic i den engelske versjonen av nettbutikken. Men i [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=368610+*+368611+*+368612+*+368613&t=temartic&userid=MAoWxu5RraXniUKsWexAcMva3nQ9x1eBRI3]den tyske finnes f.eks. T5-planterøret "Planta" fra AquaMedic her[/URL].
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap