Scalareyngel, hva slags for?

Den ene Scalare-dama vår begynner å bli god og rund i buken, og jeg regner med at hun holder på å utvikle egg. Dersom det skulle bli noe og yngelen får leve til den blir frittsvømmende har jeg følgende spørsmål; er det noen som har fått yngelen til å vokse opp på annet enn nyklekket artemia?
Jeg tenker artemia.
Er ikke helt sikker, men det er det jeg har lest i tidligere emner.
Lurer jeg også på.
Har i dag plukket opp ca. 20 frittsvømmende Scalareyngel og foreløpig satt de i et fødekar.
Har prøvd med knust Discusgranulat, frossen artemia, TetraMinBaby, og knust frysetørka Dafnier. Blandet dette med vann og spøytet det ned til dem. Dette ser det iallefall ikke ut som de vil ha, så jeg tror kanskje jeg vil prøve å klekke artemia neste gang.
Jeg er også interessert i å høre om alternativer til artemia.
Jeg benytter tørket, avskallet artemia (kjøpt hos tropefisk) med hell til mine div Corydorasyngel, så kanskje jeg faktisk sitter med svaret selv?
Dette har jeg også forsøkt å få tak på Zoobutikkene rundt her, men har ennå ikke lykkes.
Får se om en av nettbutikkene har det, selv om det antakelig er for sent denne gangen......
Trykk på linken i innlegget mitt over her, så kommer du rett til bestilling.
tetraminbaby
Jeg brukte tetraminbaby og det falt godt i smak. Vokste iallefall opp 25 stk . Hadde dem i et eget akvarium med veldig lav vannstand ca 5 cm til å begynne med og bare drysset det på overflaten.
Takker for tipset begge to.
Da har jeg skiftet vann og talt opp alle ynglene,30 ialt.
Har gitt de litt mere TetraMin Baby,og følger spent med.
Har tenkt å bestille litt artemiegg uten skall også, så får vi se.
Lykke til med egglegginga.
Jeg fôrer skalareyngel med Mikroorm.
Jeg har aldri lyktes med å få scalareyngel til å ta annet enn levendefòr som første fòr. Hele 4 kull døde av sult, fordi de ikke forstod at pulveret var mat... jeg forsøkte alt jeg fant av yngelfòr, inkl. avskallede artemiaegg. Ingen spiste, og de døde i løpet av 2-3 dager.

Så, ved det femte kullet, sto jeg klar med artemiaklekkeren... og det sa bang! Alle slukte maten
Et par-tre hundre yngel vokste opp! Jeg var ikke forberedt på det store antallet, og ble nødt til å drive litt "culling", dvs tynne kraftig ut i rekkene og fjerne de minste eller dårligste individene. Hadde ingen annen mulighet, for jeg hadde rett og slett ikke stor nok plass til alle. Endte vel opp med ca 200 ungfisk... Heldigvis fikk jeg solgt en del til en lokal dyrebutikk også.

Senere kull hadde jeg en 160 liter til oppvekstkar, men selv det var for lite for et kull ! Det gikk med et nødskrik, med massive vannbytter, gjerne daglig.

Så vær obs, når du dretter scalarer; du trenger PLASS, og mye av det! Feiler du på det området, risikerer du å få du scalarer med forkrøplet vekst, eller at de går løs på hverandre pga trangboddhet og biter av hverandre finnene. De er ikke mange ukene gamle før de begynner med slikt... så du har ikke god tid til å skaffe plass
Takker for gode råd.
Nei, jeg hadde egentlig ikke tenkt å drive Scalareoppdrett, men ettersom Scalareparet nok en gang har lagt egg, syntes jeg at jeg måtte prøve å berge de. Har ikke ordnet meg med artemiaklekker, men prøvd mye annet fôr. Har vel egentlig ikke tro på at mange overlever heller, men ville gjøre et forsøk.
Har et 120l akvarium i kikkerten som jeg tenkte å ha pansermaller i. Tenkte jeg kunne bruke det til et kull Scalareyngel først, men det blir kanskje for lite da? Hvor stort kull kunne jeg evt. ha der?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap