Stor luftpumpe istedenfor flere små - finnes det?

Jeg har visst flere tekniske spørsmål i dag

Saken er den at på akvarierommet mitt står det nå et utall luftpumper og putrer og går hele tiden, spredt rundt om. De er alle av typen Eheim Air, fra 100, 200 og 400 modellen (de to sistnevnte har to utganger).
Jeg har stålkran med tre utganger som jeg har fordelt luften videre i flere slanger på noen av dem, men det blir liksom så mye med alle disse luftpumpene overalt.

Ønsker meg egentlig en stor, og den ene jeg fant var Aqua Medic, en stor sak som dessverre viste seg å kun være for litt tjukkere plastslanger. Jeg vil selvsagt bare ha den vanlige luftslangedimensjoner 4/6 mm.

Men et hakk ned finner man AquaMedic Mistral 300.
Tekniske data:
Technische Daten Mistral 300:
Förderleistung: 380 l/h (liter luft i timen)
max Druck: 470 mbar (luft-trykk)
Leistungsaufnahme: 8 WattGewicht: 1,75 kg (vekt)
Abmessungen: 195x95x105 mm (L x B x H)
Anschluss für Schlauch 4x6 mm (slange-dimensjon)

EHEIM Air pump 400:
Technische Daten EHEIM Air pump 400:
-Pumpenleistung: 400 l/h (2x 200 l/h)
-Förderhöhe: 2 m
-Leistungsaufnahme: 5,0 W 230 V/50Hz
-Schlauchgröße: 4/6 mm
-2 regelbare Ausgänge


På Eheim-pumpen er det altså oppført "løftehøyde", antageligvis da hvor høyt opp den greier å dytte lufta om akvariet står høyt oppe? Men det mangler info om trykk i bar, slik som på Mistral-pumpen.
Mistral-pumpen leverer omtrent like mye luft, men jeg innbiller meg at den er kraftigere likevel? Siden den er så stor i størrelse (19,5 cm! lengde)

Vil den kunne greie å drifte så mye som 10-12 (helst flere....) utganger med luft (inkl luftpatronfiltere!) gjennom ganske lange luftslanger som snor seg rundt i rommet? Noen som har litt teknisk innsikt og vet om det lufttrykket som oppgis vil holde til dette? Eller er det kun antall liter luft i timen det går på?

Noen som har andre tips om luftpumper som makter å drifte mange luftfiltere og luftesteiner osv?

AquaMedic mistral:
[External Image]

Eheim Air 400:
[External Image]
Kan denne være noe?
Det står ikke så mye om den på denne websiden, men forsøk en tur innom Google Jeg kjøpte denne nylig, og er godt fornøyd. Men jeg vet ikke om den har kapasitet nok til din bruk. Der vet du bedre hva som skal til. Fordelen er at den har to utganger. Jeg er så langt fornøyd med den. Men jeg bruker den kun til lufting av vann som skal brukes i akvariene. Den bruker standardstørrelsen for luftslanger
Om jeg har forstått det rett, er det ikke snakk om løftehøyde, men hvor dypt pumpa kan presse luft ned i vannet. Du har sikkert sett at det bruser merkbart mindre ved bunnen av ett kar på 40-50 cm dybde, kontra i overflata.

Var jeg deg, ville jeg gått for ett mye kraftigere system enn membranpumpene du her er inne på. Disse pumpene (lineære pumper), er gjerne mange ganger så dyre som menbranpumper, men har kapasitet som ett godstog, er stille i forhold til antall liter luft de pusher, så og si vedlikeholdsfrie, og har gode trykk-egenskaper.
Tror det er aquariuszoo som har best utvalg av disse pumpene.

Den minste dem har, pusher 23L\min, noe som tilsvarer godt over 3xEheim 400. Støymessig er den stillere, og bruker totalt sett mindre strøm.
Har desverre ikke lyktes i å finne ut hvilken dimensjon det er på slangekoblingene, men magen sier at denne er mer enn 4mm i innerdiameter.
Men det finnes jo overganger, så kranene dine kan brukes, og fra disse, vanlig slange til luftesteinene.

Det største spørsmålet er jo; hvor mange liter luft trenger du i løpet av ett minutt (altså akvariene, du skal få puste akkurat slik du vil :p)
Hadde lyst på denne jeg.... Men ikke lommeboken.
Kansje du burde leite litt etter kompressor for Airbrush?

Utvalget her i landet er ikkje så veldig stort, men legg ved ein link til Norwegian Modellers sin minste. [URL=http://modellers.com/waModellersSbo/modellers?jsid=58A1EC955778EA6DE1F9BB9703A77CF4;0;0&page=product&type=productInfo&productId=7626&blId=][/URL]

Det er ein membrankompressor, altså same konstruksjonen som akvariepumpe, for oljefri rein luft.
På alle kompressorene jeg har sett har det stått: Ikke for kontinuerlig drift.
Den pumpen Geomag nevner ser ut til å koste bare 747 norske kroner. Den gir 3000 liter luft i timen. Trenger du noe mer enn det da, Mona?
Vet ikke om det er overkill.....men jeg ville gått for en luftkompressor type Hailea. De finnes i utgaver fra 1200 ltr/t til veldig stort. Jeg har to stykker på 6000 ltr/t, de har fungert utrolig bra i flere år. De er kinesiske, og finnes å få kjøpt relativt rimelig på eBay. Hailea prduserer kvalitetsutstyr, bl.a. lager de pumper og vannkjølere for Aqua Medic.
Hanne Jensen
Den pumpen Geomag nevner ser ut til å koste bare 747 norske kroner. Den gir 3000 liter luft i timen. Trenger du noe mer enn det da, Mona?


Her er direkte linken
Hvis problemet er størrelsen på utgangen, kan jo dette være en løsning...
Hvet ikke hvor de selger slike da, men...
Den pumpa fra Danmark, var grisebillig, i forhold til størrelsen. Her har man jo luft nok til å blåse opp det meste, om det skulle være behov for å det i tillegg til å drive akvariene.

Det eneste negative er vel merket, Resun... Har ikke helt den store tilliten til dette merket. Fant heller ikke mye info om dette, verken utgangsstørrelse, om den er lineær, eller menbrandrevet (90% sikkert førstnevnte).

Den "krølltanga" du linket til, GeoMag, var jo genial! Har ikke sett makan til forgrening tidligere.
GeoMag
Hvis problemet er størrelsen på utgangen, kan jo [URLBLOCK1] være en løsning... Hvet ikke hvor de selger slike da, men...


"Krølltanga" sier jeg bare: "WOW" til. Den var bare super!
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fevang
Reklame for plussmedlemskap