- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Tigersnegle unger
Tigersnegle unger
Hei. Har fire små tigersnegle unger, men kan ikke se at noen har kommentert dette. Har ingen erfaring og hvet ikke noe om oppdrett på de, og hadde derfor vert hygglig om det fantes noen som kunne fortelle litt om denne rasen og. Er nå 12 dager siden vi oppdaga de, så vi er veldig spente på om vi klarer å få de store. Haster litt med informasjon, da vi har en aktiv treåring som har hjelpt litt vel mykje til med foring, noke som gjør at det akkuratt nå er veldig god algevekst. Med tanke på fisken må vi rydde opp i det, vist ikke dette da er årsaken til at sneglene vokser som de gjør.
Postet 19.01.07 kl 14:11
Gratulerer med tigersnegle yngel
Du må gjerne rengjøre litt, men med måte og forsiktighet.
Kan du fortelle litt om akvariet? Det hadde vært interessant å vite mer om hvilke forhold som gjorde at du fikk yngel på sneglene.
Anbefaler at du passer på at treåringen ikke forurenser mer. Slikt kan ende med katastrofe for både fisk og snegler
Du må gjerne rengjøre litt, men med måte og forsiktighet.
Kan du fortelle litt om akvariet? Det hadde vært interessant å vite mer om hvilke forhold som gjorde at du fikk yngel på sneglene.
Anbefaler at du passer på at treåringen ikke forurenser mer. Slikt kan ende med katastrofe for både fisk og snegler
Postet 19.01.07 kl 14:48
Inaktiv bruker
Må bare gratulere jeg også. Har ikke hørt om noen som har fått til dette. Gikk dette i ferskvann altså? Hm, trodde eggene måtte over i brakkvann/saltvann for å klekke. Sneglene blir nok glade for mye alger vil jeg tro.
Postet 19.01.07 kl 15:33
Postet 19.01.07 kl 16:16
Endret: 19.01.07 kl 16:16
Alt er mulig.
Alt er mulig, men vi har ikke kjøpt nye planter siden vi starta opp akvariet med planter 16 desember, og det var først noe som ligna på egg der tre uker seinare. Har ingen erfaring og kan bare beskrive det vi ser.
Når du spør om akvariesalt så veit eg ikke engang hva det er. Har ikke hatt noe ant en AquaSafe i vannet, så vi har helt sikkert veldig mykje å lære.
Akvariet er på ca 60 liter og vart starta opp 16 desember med 8 planter i, uka etter vart det tatt med vannprøve til dyreforetningen, og vi fekk klarsignal til å ha oppi fisk. Vi starta med ein malme, to gupy og to platy i tilleg til to tigersnegler.
Malmen sa takk for seg etter 14 dager, men de andre såg ut til å klare seg fint, helt til katastrofen for snart 14 dager siden, da treåringen klarte å tømme nesten en hel boks med for i vannet. Vi fekk opp det meste av foret, men på langt nær alt, har skifta vann flere ganger, venta nesten en veke før vi begynte fore fisken forsiktig att, men det gjekk ikke bra med verken de voksne sneglene eller fiskene, så nå har vi kun att en platy, og desse fire snegleungene som dukka opp rett etter katastrofen.
Ser at det er begynt å bli mykje alger på plantene, så vi må prøve å renske mer opp. Har tatt ein 5 inn1 hurtigtest, og kan da lese av følgende ca tall pH 6,5, KH 7-8, GH 3 NO2 10 mg/l, NO3 150 mg/l. At fisken har gått dukken i dette er nok ikke urimlig. Dette er det eg kan fortelle om akvariet, så da håper eg andre kan fårklare hva som skjer og hva vi bør gjøre.
PS. Vi har lyset på rundt 12 timer om dagen, Juvel varmekolbe som holder tempen i akvariet på gjevnt 27 grader, Fluval 2 pluss, invendig filter.
Bilda viser: 1. Akvariet rett etter at fiskene er komt oppi, 2. Bilde av akvariet med fult av for og 3. bilde er av en av snegleungene 2 dager etter at vi oppdaga de.
Når du spør om akvariesalt så veit eg ikke engang hva det er. Har ikke hatt noe ant en AquaSafe i vannet, så vi har helt sikkert veldig mykje å lære.
Akvariet er på ca 60 liter og vart starta opp 16 desember med 8 planter i, uka etter vart det tatt med vannprøve til dyreforetningen, og vi fekk klarsignal til å ha oppi fisk. Vi starta med ein malme, to gupy og to platy i tilleg til to tigersnegler.
Malmen sa takk for seg etter 14 dager, men de andre såg ut til å klare seg fint, helt til katastrofen for snart 14 dager siden, da treåringen klarte å tømme nesten en hel boks med for i vannet. Vi fekk opp det meste av foret, men på langt nær alt, har skifta vann flere ganger, venta nesten en veke før vi begynte fore fisken forsiktig att, men det gjekk ikke bra med verken de voksne sneglene eller fiskene, så nå har vi kun att en platy, og desse fire snegleungene som dukka opp rett etter katastrofen.
Ser at det er begynt å bli mykje alger på plantene, så vi må prøve å renske mer opp. Har tatt ein 5 inn1 hurtigtest, og kan da lese av følgende ca tall pH 6,5, KH 7-8, GH 3 NO2 10 mg/l, NO3 150 mg/l. At fisken har gått dukken i dette er nok ikke urimlig. Dette er det eg kan fortelle om akvariet, så da håper eg andre kan fårklare hva som skjer og hva vi bør gjøre.
PS. Vi har lyset på rundt 12 timer om dagen, Juvel varmekolbe som holder tempen i akvariet på gjevnt 27 grader, Fluval 2 pluss, invendig filter.
Bilda viser: 1. Akvariet rett etter at fiskene er komt oppi, 2. Bilde av akvariet med fult av for og 3. bilde er av en av snegleungene 2 dager etter at vi oppdaga de.
Postet 19.01.07 kl 18:44
Bildet av sneglen er dessverre for uskarpt til at jeg kan se noe særlig, men omrisset av den ligner i grunnen mistenkelig på en vanlig pest-snegle... Men som sagt; bildet er for utydelig.
Men du som ser dem i virkeligheten; kan du med 100% sikkerhet se at den har akkurat samme farge OG det sorte mønsteret som voksne tigersnegler har på skallet sitt? Samme snurr på skallet og alt?
Det er vanlig at pest-snegler dukker opp i akvarier, og det er gjerne etter noen uker at man oppdager dem. Jeg skal ikke påstå noe sikkert, men det er bare sannsynligheten for det som gjør det
Men du som ser dem i virkeligheten; kan du med 100% sikkerhet se at den har akkurat samme farge OG det sorte mønsteret som voksne tigersnegler har på skallet sitt? Samme snurr på skallet og alt?
Det er vanlig at pest-snegler dukker opp i akvarier, og det er gjerne etter noen uker at man oppdager dem. Jeg skal ikke påstå noe sikkert, men det er bare sannsynligheten for det som gjør det
Postet 19.01.07 kl 18:58
Et bedre bilde
Vanskelig å si sikert, men eg vil vel ikke si de er like de voksne. Er helst mest gjenomsiktige førebels, og synst vel helst at skallet ser mer ut som et horn. Tatt eit bilde i går som er litt bedre, som kanskje gjør at du klarer å si hva det er. Egga var oransje og låg og fløt i vannskorpa intil glasset, såg nesten ut som pollen.
Postet 20.01.07 kl 14:10
Postet 20.01.07 kl 15:11
Postet 20.01.07 kl 15:13
Det er ikke Tigersnegler, men pest-snegler:-)
De bildene viser det jeg mistenkte, det er ikke Tigersnegle-unger. Det er vanlige pest-snegler, som vanligvis dukker opp i de fleste akvarier i større eller mindre grad. Man får dem inn i karet som "blindpassasjerer" eller egg på planter man kjøper, stort sett.
De fleste ønsker ikke slike pestsnegler for de har en tendens til å formere seg noe grassalt og blir ofte fryktelig mange. Det kan i verste fall bli hundrevis av dem i et akvarium...
Selv peller jeg ut de jeg kan når jeg ser dem, mens jeg f.eks. holder på med vannbytter og ukentlig vedlikehold i akvariene.
Det er nok ingen Tigersnegle-unger, altså. Beklager
De fleste ønsker ikke slike pestsnegler for de har en tendens til å formere seg noe grassalt og blir ofte fryktelig mange. Det kan i verste fall bli hundrevis av dem i et akvarium...
Selv peller jeg ut de jeg kan når jeg ser dem, mens jeg f.eks. holder på med vannbytter og ukentlig vedlikehold i akvariene.
Det er nok ingen Tigersnegle-unger, altså. Beklager
Postet 20.01.07 kl 15:13
Takk for raske svar.
Vi har med andre ord fått en snylter med på kjøpet slik eg forstår dere. Da har vell overforinga fått opp forholda i akvariet slik at de klektes da. Er det mulig å bli heilt kvitt dei, eller vil det være der alltid. Slik ståa er hjå oss no er det god tilgang på alger og vi følger intresert med i hvordan de utvikler seg, så vi kommer vell ikke til å kaste de med det første. Har litt behov for at noen kan gjøre en innsats med algene, og føler ikke det er rett å slippe noen nye fisker opp i akvariet før vi har fått kontroll over algen og vannkvaliteten att, men vi får tenke på det. Min datter(6 år, eieren av akvariet og den som har fått oss til å begynne med fisk. Faren er utdanna aqvanom så ho er litt arvelig belasta) kom nett og varsla om snegel nr 5.
Takk for fine svar og raske tilbakemeldinger. Er likevell interisert i å vite litt om oppdrett på tigersnegler vist det er noe som lar seg gjøre. Ut fra kommentarer som alt har komt her, trur eg alt eg veit at det er vanskelig og at det ikke er noe for oss nybegynnere, men alt det ikke står noe om er interrisant å fine ut av og vi syntes de voksne vi hadde var fine.
Takk for fine svar og raske tilbakemeldinger. Er likevell interisert i å vite litt om oppdrett på tigersnegler vist det er noe som lar seg gjøre. Ut fra kommentarer som alt har komt her, trur eg alt eg veit at det er vanskelig og at det ikke er noe for oss nybegynnere, men alt det ikke står noe om er interrisant å fine ut av og vi syntes de voksne vi hadde var fine.
Postet 20.01.07 kl 16:13
De sneglene du har fått i karet vil spise matrester, alger og råtne plantedeler. Så lenge du ikke sjeneres av dem, kan de forsåvidt bare være der inntil karet er i orden igjen.
Alger kan også eplesnegler spise, de er ganske effektive faktisk. Eplesnegler er pryd-snegler slik som Tigersneglene.
De er enkle å få til og formerer seg lett når de først har kommet opp i en viss størrelse. Eplesnegler finnes i gult (vanligst), rosa, lilla, blå, brune og hvite Kanskje rosa eplesnegler hadde vært noe for datteren din? Ofte er de små, kanskje på str med en liten klinkekule, når man kjøper dem. Men som voksne blir de noe større enn en femmer.
Datteren din kan se et bilde av en rosa eplesnegle i denne salgsannonsen.
Eplesnegler er ikke like sarte overfor vannkvaliteten som fisk er, og selv har jeg brukt eplesnegler til algebekjempelse mange ganger. Ser jeg et algeproblem i emning, slipper jeg oppi et par-tre eplesnegler, og noen dager senere har de renspist karet for alger
Alger kan også eplesnegler spise, de er ganske effektive faktisk. Eplesnegler er pryd-snegler slik som Tigersneglene.
De er enkle å få til og formerer seg lett når de først har kommet opp i en viss størrelse. Eplesnegler finnes i gult (vanligst), rosa, lilla, blå, brune og hvite Kanskje rosa eplesnegler hadde vært noe for datteren din? Ofte er de små, kanskje på str med en liten klinkekule, når man kjøper dem. Men som voksne blir de noe større enn en femmer.
Datteren din kan se et bilde av en rosa eplesnegle i denne salgsannonsen.
Eplesnegler er ikke like sarte overfor vannkvaliteten som fisk er, og selv har jeg brukt eplesnegler til algebekjempelse mange ganger. Ser jeg et algeproblem i emning, slipper jeg oppi et par-tre eplesnegler, og noen dager senere har de renspist karet for alger
Postet 20.01.07 kl 16:45
Tigersnegler
hei, vi har fått noen hvite prikker i akvariumet som vi trur er tigersnegle egg, men vi vet ikke helt. er det noen som vet hvor lenge det tar at de skal klekke?
hilsen oss
hilsen oss
Postet 18.05.12 kl 00:00
. . . . . . ..
Hei, det er oss igjen og vi lurer på om når snegleeggene har klekket om de trenger et eget akavarium.
Hilsen oss igjen =)
Hilsen oss igjen =)
Postet 18.05.12 kl 00:03
Postet 18.05.12 kl 00:06
Postet 18.05.12 kl 00:23
Jeg har hatt tigersnegler mange ganger.
Eggene klekkes bare i brakkvann.
Mine la eggene på røtter..tett i tett med små hvite flate "flekker".
Eggene får du ikke plukket vekk eller vasket bort om du så bruker høytrykkspyler..LOL.. =)
Di sitter dønn fast.
Det er noen som klarer å drette dem, men di krever en spesiell balanse mellom vann og salt..og den oppskriften vil di ikke gi bort =(
Eggene klekkes bare i brakkvann.
Mine la eggene på røtter..tett i tett med små hvite flate "flekker".
Eggene får du ikke plukket vekk eller vasket bort om du så bruker høytrykkspyler..LOL.. =)
Di sitter dønn fast.
Det er noen som klarer å drette dem, men di krever en spesiell balanse mellom vann og salt..og den oppskriften vil di ikke gi bort =(
Postet 01.06.12 kl 12:02