Juwel rio 240

Hei trenger hjelp.
Har et juwel rio 240 liter så jeg skal instalere innvendig bakgrund i.
problemet er at det er en tverbjelke midt oppe i karet som lysamaturet hviler på.
Hvis jeg skal få bakgrunden oppi må jeg se meg nødt til og kappe denne og deretter lime den på plass igjen.

Men jeg vett ikke om denne er for og holde karet sammen eller om det er for lysamaturen.

noen så kan svare meg på dette?
Den er for og holde rammen sammen så den må du ikke ta bort.

På mitt Rio 180 er den "løs" bare "klikket" på plass.

Er den ikke det hos deg?, bare dytte den ned i karet her hjemme i allefall.
Nei den e ikke løs hos meg den er silkonert nesten hele veien rundt.
den tverrbjelken er viktig for å forhindre at front- (og bak) glasset ikke skal bøye seg.

Du kan kutte den av for så å lime den på etterpå, men det anbefales ikke, og hvis du går for den løsningen er det viktig at du fester den skikkelig igjen.
En annen løsning kan jo være å kutte bakgrunnen i to for så å lime den sammen igjen i karet, tidkrevende og nøysommelig arbeid som ikke ser like perfekt ut etterpå.

Selv gikk jeg for to moduler som jeg satt sammen i mitt vision 260.
Har kuttet bjelken nå. fekk bakgrunden oppi =)

så nå ska eg silkonere bjelken sammen igjen, og i morgen skal jeg spjelke den sammen med to flattgjern og rustfri bolter.
Det høres rimelig greit ut. Husk å være forsiktig sånn at ikke det blir sprekker i plasten når du borer hull til skruene, hvis de går gjennom plasten da. Sprekker kan bli større :P

Det ville vært fint om du tok et bilde av hvordan du gjorde det slik at vi kan få se, og kanskje hjelpe noen andre med samme problem
Ja skal ta biler av arbeidet når det er ferdig =)

Men vett ikke om jeg får gjort det før mandag, jobber på vetco her i haugesund så eg kan henter syrefaste plater og bolter derifra

Skal holde dere oppdatert på prosjektet.

Va ikke mye det bulte ut etter jeg fullte vann i akvariumet, ca 3-4 mm, pressa det fint sammen igjen med vanlig håndkraft.
merket ikke det engang på glasset sett fra siden at det buler litt ut, dere må jo huske at glasset her er 8mm tykt glass, så det skal litt til før det skjærer seg

Takk for hjelpen alle sammen.
du får slike tverbjelker på dyrebutikken hvis du sier hva du måtte gjøre for å få bakgrunnen neri. jeg fikk ny tverrstiver ig lynlim hos den butikken jeg kjøpte bakgrunnen hos. var bare et lite hint
Da var akvariumet repparet med syrefaste plater Tror dette sko holde.
Ser ut til å holde dette

Forresten, blir du å legge noe over bakgrunnen, slik at ikke fisk tar seg en dykketur bak bakgrunnen? Er ikke lett å få de fram igjen, vet du
Neida har gått fint til nå Ingen av fiskene så har tatt seg en tur bak bakgrunden.
får vi se et panorama av akvariet sånn så det står (med bakgrunn og det hele) jeg er så sykt nyskjerrig av meg :P
Werner
får vi se et panorama av akvariet sånn så det står (med bakgrunn og det hele) jeg er så sykt nyskjerrig av meg :P

Værsegod

Enjoy
Lekker bakgrunn...
Ser for meg ut til at boltene i spjelkingen din umulig-gjør flytting/skyving av armaturen sideveis, i hvert fall hvis du har montert reflektorer? Setter selv pris på denne muligheten ved grovfilter-bytte.
Såå fin bakrund dette var ;D
Harald Krystad
Lekker bakgrunn... Ser for meg ut til at boltene i spjelkingen din umulig-gjør flytting/skyving av armaturen sideveis, i hvert fall hvis du har montert reflektorer? Setter selv pris på denne muligheten ved grovfilter-bytte.

Stemmer det at jeg ikke kan flytte på amaturet bortsett ifra hvis jeg løfter det opp og forskyver det på den måten
Men jeg har ikke noe behov for og skyve på det alikevell. står helt fint sånt så det står.
Hva slags bakgrunn er det du har brukt? Dvs merke og slikt..

Ole
Har ikke peiling på slags merke den bakgrunden er.
KJøpte den her hjemme på akvarie buttiken.
Måtte bare ha den når jeg så den!!!. =)
Ole Gabrielsen
Hva slags bakgrunn er det du har brukt? Dvs merke og slikt.. Ole

Fant ut av det nå Amazonas bakgrund fra aqua-tropica
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap