Snodig lukt fra akvarium

Det ene akvariet mitt lukter snodig. Jeg har ikke kjent noe slikt fra noen av de andre akvariene før. Det lukter, eeeehh, fisk! Det høres kanskje rart ut, men akvarium skal da ikke lukte fisk! Lukten er en lukt jeg kjenner igjen fra f.eks. kjøkkenbenken når vi tar inn fisk fisket i sjøen. Den lukter faktisk ganske mye. Når jeg setter opp matingslokket, så kjenner jeg lukta når jeg er jved akvariet. Jeg liker det så absolutt ikke! Det virker temmelig skummelt.

Jeg har testet vannet, og det er null nitritt, null ammoniakk, men noe nitrat. Dette er et akvarium som det er ganske høy temperatur i (ca. 30). Det er noen litt gufne planterester jeg skal luke bort, men de skal da ikke gi en slik lukt? Dessverre ser jeg også at en av fiskene er blitt syk.
Hva i alle dager er det som gir denne lukta? Er det noe annet jeg bør se etter? Det er nesten ikke fisk i dette akvariet, 6 små, fordelt på 112 liter. Så det kan ikke være en stor som ligger og koser seg noe sted. Dessuten er det jo ikke noe utslag på nitritten. Ingen snegler der heller, ikke en gang sandsnegler. Jeg bekymrer meg, særlig siden jeg ser at en av fiskene sliter...
Noen ideer?
Kanskje det er noe bakteriellt? Bare en idé...
Åpne opp filteret og ta en kontroll, rens det forsiktig. Kan være noe muffens der som råtner.

Slet med ekkel lukt fra et akvarium en periode, fattet ikke hvorfor. Så til slutt rev jeg ut hele filteret (innvendig), og gikk gjennom alt. Det lå to hele rekepellets (oppsvulmet av vann selvfølgelig) og råtnet inni der....
Alt med reker i lukter...! *hark*

Det jeg tenkte på var at filteret ditt kanskje har slukt en del fòr (mer enn normalt), som ligger og råtner inni der? Ta en sjekk iallefall.

Dersom du har et kullfilter i skapet på lur, så sett i gang kullfiltrering noen dager. Dette kan fjerne både luktstoffer og uhumskheter i vannet. Husk å fjerne det igjen etter noen dager, ikke la det bli stående i lenge.
(jeg pleier å klaske en gul Post-It lapp nederst på akvariet med f.eks. "HUSK å ta ut kullfilteret TIRSDAG!")
Ah! Takk, Mona. Jeg forer med bl.a. rekepellets i det akvariet, ja. Ikke mye, men tydeligvis nok. Jeg har litt vanskelig for å forestille meg noe inni filteret, riktignok. Det er en Eheim Aquaball, og "skuffene" er stappet fulle av filtervatt. Men, jeg skal sjekke likevel. Jeg har faktisk en hel, uåpnet eske med kull i skapet, men jeg har aldri brukt noe sånt før. Jeg ble advart mot at alt ble nærmest sterilt etter en slik filtrering. Vil dette påvirke de kjekke og greie filterbakteriene mine? Skal jeg putte kullet i en av "skuffene" i filteret, i stedet for filtervatten? Hvor mange dager anbefaler du?

Litt merkelig hvis det er rekepelletsene. Jeg forer med dette i massevis i et av de andre akvariene. Men, der har jeg utvendig filter, så det kan kanskje utgjøre forskjellen. Dessuten har jeg massevis av rekepelletsetere i akvariet, så jeg tror ikke det blir noe til overs heller F.eks. går det 6 nydelige coryer der Ååååh! Jeg ble ikke mindre glade i dem etter at de lekte i går! Og alle de 8 eggene jeg berget har mørknet Spennende, spennende. Jeg har en mistanke om at noen av eggene jeg ikke fant ble cichlidemat. Hunnen var nemlig innom cichlidehula på jakt etter sted å legge eggene. Og den hula er nattekvarter for palettene mine og alle barna deres! Men i så fall kommer jo eggene godt til nytte...
kull øverst
Hei, hvis du putter kullet i den øverste skuffen, så burde det ikke være noen fare for at filterbakteriene skulle dø ut
Kull påvirker ikke filterbakteriene, selv om kullet ikke kan defineres om en god vekstflate for bakteriekulturen.

Så vannet vil på ingen måte steriliseres av kull, kullet absorberer stort sett kun kjemiske forbindelser (medisinrester, farge på vannet, smak etc).

Du sier at du har filtervatt i skuffene; har du filteret kun stappet med vatt? Dette kan faktisk være svaret på mysteriet. Vatt har meget dårlige egenskaper til annet en mekanisk filtrering av små partikler. Det er lite plass til bakterier, og om noen skulle finne på å danne koloni i vatten, er den tett så kort tid etter, at du rett å slett må bytte den.
Frank Angell
Det er lite plass til bakterier, og om noen skulle finne på å danne koloni i vatten, er den tett så kort tid etter, at du rett å slett må bytte den.

Burde ikke dette slå ut på vannverdiene, hvis så er tilfelle? For det er fritt for nitritt og ammoniakk. Kun nitrat til stede, og det tyder vel på at noe faktisk bryter ned nitritt?
Du vil jo alltid ha noe bioligisk kapasitet i bunnlaget, jo grovere bunnlag, jo mer kapasitet (unntaket er bunnfiltre\ kar med varmekabel).

Men svært ofte ser en at vannverdiene på ingen måte er optimale med bruk av kun filtervatt.
Dette begriper jeg ikke helt...
Da jeg skulle fikle litt med pumpa nå i natt, var lukten borte! Den var der definitivt tidligere i dag (og har vært der noen dager). Og jeg har ikke gjort noe som helst med akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap