Noen myrder guppyhannene mine!

Kunne noen ha tatt seg en titt på akvariet mitt og gitt meg noen tips på hvem som tar livet av alle guppyhannene mine?

Alle fiskene i akvariet er der etter "godkjennelse" fra forhandler, men jeg har en mistanke om at ikke alle passer like godt sammen.

Alle forslag om å ta vekk eller legge til fisk tas imot med stor takk
er du sikker på det er en siamesisk algespiser du har å ikke en flying fox?flying fox er bøller å kan gjerne ta livet av andre fisk.Tigerbarber er og bøllete,kan lett plage guppy til døde(bite de i halen osv)
Siden du først har åpnet den døra til innholder i karet ditt; det var det hummer og kanari, for å si det slik. Her er det flere potensielle mordere, og flere potensielle ofre i tiden som kommer.
Sammensettingen er så langt fra optimal, som jeg er fra deg akkurat nå

Men øyeblikkelig var det nok tigerbarbene som jeg har en stygg mistanka om at gnager litt gyppy i de senere timer.
Sjørtetetraene er også mildt sagt potensielle guppy-mordere.

Men du burde absolutt ta en gjennomgang av akvariet ditt, du har 7 arter som er gruppe\ stimfisk, som ikke har sine kriterier på det nivå oppfylt.
Du har 2 gibbier, som til sammen blir like lange som karet ditt.
De to elefantene blir nesten like lange som karet ditt...

At det er en butikk som har "godkjent" dette, ser jeg ikke bort i fra - en akvarist med sitt på det tørre (tørt og tørt....), ville anbefalt 3-4 akvarier til dine arter i ett kar, og samlet volum, tja, på 1500-2500L

Du får i alle fall ikke råd om å sette inn flere fisk fra meg.
Bestem deg heller for arter du slett ikke vil kvitte deg med, og kvitt deg med resten. Tipper det fremdeles vil være for fullt i karet ditt.

Nå syntes du sikkert jeg er nordnorges største møkkaslamp, det skal du få lov til
Jeg har vært på samme sted som du, med å plassere all mulig fisk som ikke passer sammen, i alt for små kar. Dette har gått til der du vet, og jeg ønsker rett å slett at du, og fiskene dine, skal unngå dette.
Finnes lite som dreper lysten på å fortsette hobbyen, mer enn å mer eller mindre øse ut dau og døende fisk
Ikke helt sikker nei, skal dobbeltsjekke
Jeg synes absolutt ikke du er noen slamp, er bare takknemlig for svar jeg

Kan jeg fortsette å ha gibbiene til de blir litt større? De er ikke så himla store ennå, de er under ti cm nå... (og jeg forbeholder meg retten til å ha valgt feil fiskeart i beskrivelsen, hehe)
Hvor lang tid vil det ta for dem og elefantfiskene å bli for store?
Elefantfiskene skulle jeg ønske jeg slapp å kvitte meg med, de er nok det morsomste jeg har hatt i det akvariet.

Så ta bort skjørtetetra og tigerbarbe (tror du forhandler vil ta dem tilbake? Vil nødig ta livet av friske fisk) og enda flere...?

Jeg er igrunn ganske desperat etter at noen skal fortelle meg hva som skal være nedi der nå, for jeg er lei av å plukke ut døde fisk ja.
Selvsagt kan du ha fiskene til de er for store, dersom det er plass til dem. Hvor lang tid det tar før de er for svære, kommer mye ann på tilgang på mat, temperatur i vannet, og tilgang på rent vann. Har hatt plecoer (samma ulla som gibbier, med tanke på størrelse og vekst), som har vokst seg ut av tilsvarende kar på under ett halvår... Veksten på disse mallene kan være formidabel

Det er stor forskjell i praksisen til de ulike forhandlere med tanke på å ta tilbake fisk som ikke passer i karet, enten det er på grunn av plass, eller sammensetting. Selv har jeg kun gode erfaringer med salg av "brukt" fisk, enten det er slike fisk, eller fisk som har ynglet. Men forvent ikke allverden av penger igjen, butikken må betale mva til staten ennå en gang, i tillegg til egen fortjeneste. Betalte du en 50-lapp for fisken, er det ikke uvanlig at du får en tier igjen når du kommer med fisken i retur...

Men selv om du kvitter deg med disse to artene, er det nok trangt om plassen, og neppe optimale vannkjemiske forhold for alle de andre artene. I tillegg er det mange av artene som ville satt pris på en del artsfrender, og det er det jo ikke plass til.
Jeg ville derfor kvittet meg med;
Enten det meste av tetraer, eller de levendefødende fiskene. Disse passer oftest dårlig i samme kar.
Jeg ville nok også kvittet meg med pansermalla, denne foretrekker noen venner, og det er ganske trangt om plassen til nettopp dette.

Tør jeg foreslå følgende oppsett (fremdeles mye fisk, i mine øyne)
-Behold neontetraene, begge fargevarianter.
-Behold glassmallene
-Behold SAE, kjøp ett par til. Dette er en skikkelig stimfisk
-Behold Elefantene (ikke mulig på permanent basis)
-Behold en av Gibbiene (ikke mulig på permanent basis)

Du vil med dette oppsettet ha det temmelig fullt på bunnen, men ikke pakket i resten av vannlag. Om du syntes det blir tomt med dette oppsettet, kjøp ett par pærleguramier (f.eks)

Juster vannverdiene slik at Ph er mellom 6,5 og 7, Gh på 5. For at såpass mye fisk skal ha gode vannverdier, bør du beregne å bytte vann ett par ganger i uka. Anbefaler bytting av 25% hver gang
Inaktiv bruker
ceci85
Så ta bort skjørtetetra og tigerbarbe (tror du forhandler vil ta dem tilbake? Vil nødig ta livet av friske fisk) og enda flere...?


er sølv frå ålesund...

forhandler kommer neppe til å ta dei tilbake... MEN dersom du går til dama påfiskebutikken i sentrum, så tar ho dei sikkert gjerne inn.
Men ver litt obs på at dei frå det bra, denne dama er litt for snill, kan sikkert masse om fisk o.s.v, men det er mange tidlgere som har lurt henne til å ta i mot masse rar fisk..

Og eg tviler ikkje et sekund på at det stemmer at du har fått vite at desse fiskene kan gå i lag uten problemer. Brukte sjølv 1 året som "akvarist" på å finne ut kven ein skulle høyre på å ikkje høyre på, og på å finne ut kven av dei ansatte som eigentlig viste kva dei snakka om. Så mitt tips til deg, sjekk opp ALT sjølv, + spørr her på forum..
hei igjen,har du funnet ut om det var sae eller flying fox?er enig med frank ang noen av fiskene(størrelse å sånn)men foreløpig kan du bare ta det rolig,de blir ikke voksen over natten hehe.Har selv noen gibbiceps å må bare si at dette er noen av de tøffeste fiskene jeg har hatt.hørt ofte fra besøkende noe sånt som:åååååå se på den der!!!(å der kommer en av gibbiene glidende gjennom vannet)det er en veldig fredelig fisk så du trenger ikke tenke på at den angriper noen.den spiser gjerne død fisk å matrester + alger da Elefantfisker er å veldig stilige,ser ut som små delfiner.håper du vet at disse trenger mygglarver til mat,tørrfor går dårlig til disse fiskene.å for å bare gi et lite tips,hvis du har mulighet så bytt sand til biltemablåsesand,(koster 50 kr for 25 kilo)har selv byttet ut all sand i mine akvarier med denne.Sanden er litt lys ca 1mm sandkorn i å det beste er at sanden ikke påvirker vannkvaliteten(øker ph/senker ph osv)Du ikke nødt å bytte,var bare et tips lykke til videre
mvh loki

p.s sandsneiler er å veldig bra å ha,spiser alt av avfall å roter i sanden så den holder seg fin,har hørt at planter trives besre med sånne sneiler i.(spiser ikke planter)eneste "negative"er at de kan formere seg litt masse.
Hvor mange fisk vil du egentlig anbefale i et 118-liters akvarium?
Titter bort på det nå og ser for meg hvordan det vil se ut med halvering av fiskebestand...

Hei

Synes de ser helt like ut jeg, men jeg har vel mest sannsynlig tatt feil vil jeg tro.

Mulig dette er et litt blondt spørsmål, men hvis man har finkornet sand i akvariet... hvordan slamsuger man det da?
Ja, noen fortalte meg f.eks at tigerbarber gikk heeeeelt fint sammen med resten av fiskene...

Hvor handler du selv da?

Har du hunner? Hvis du har, lever de da?

Jeg har hatt mange som bare forsvant, men jeg tror det er fordi de har parret seg så mye på hunnene. De fleste mine, døde etter at den hunnen de parret seg på fikk unger (for 3 eller 4 gang).
Ja, ingen hunner har gått dukken så langt her.

Paret seg til døde altså? hehe.. stakkars fisk :P
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap