Fisk til akvarium (20l)

Har sett på div. fisk.

Tenker piraya eller kampfisk. Ja, jeg vet at akvariet er lite.

Leste at man kunne ha 1 mann og 1 dame av kampfisk i en fiskebolle, kan dette da gå bra i et lite akvarium?

Så på små piraya (var det ungfisk, eller var det dvergpiraya av noe slag?) på en dyrebutikk. Kan det gå bra?

Går disse evt. overens med en algespiser?
Finnes det andre litt spennende fisk jeg kan ha i akvariet? Har prøvd slørhaler, guppyer og tetraer, og vil prøve noe litt mer unikt/interessant nå...
Velger å tro at dette med piraya var en spøk... Du må ikke tenke på å putte piraya i et så lite kar....
Se profilene
Eh, nei...
Det var faktisk ikke det.
Jeg er da litt nybegynner.

Men seriøst, om man putter mer eller mindre nyfødte fisk i et lite akvarium vil de jo aldri vokse ut av det?

Kommentarer på kampfisk da?
Kristian Solaas
Men seriøst, om man putter mer eller mindre nyfødte fisk i et lite akvarium vil de jo aldri vokse ut av det?


Seriøst - så er det helt feil å tenke slik. At "fisk tilpasser seg størrelsen på akvariet" er en seiglivet men akk så feil "sannhet".
Det tilsvarer følgende scenario:
Om man putter en schäferhundvalp i et bur som er 25 x 25 cm, så vil ikke valpen vokse ut av buret heller. Enten så dauer den, eller så blir den deformert.... men forsvarlig hundehold er det uansett ikke...

Nei,
det blir faktisk ganske enorme forskjeller i forhold mellom fisk/akvarium og hund/bur.

Ingen som har noe konstruktivt å komme med? Noen som kommenterer kampfisk istedenfor piraya i labyrintfisk-forumet?
Uetisk er uetisk, uansett om vi snakker hund eller fisk.

Kampfisk i 19-liter er perfekt
Akvarium er uetisk.
Det vild et alltid være, etter som ingen akvarium noensinne kommer i nærheten av naturen.

Kan jeg ha en mann og en dame? Eller må den ha 2 damer? Kan den være med andre fisk (algespisere)?
Hva er vitsen med å stille akkurat det samme spørsmålet i to forskjellige tråder. Du vil uansett få det samme svaret. Noe som jeg anbefaler deg å lytte til.
Du sier selv at du er nybegynner. Du stiller spørsmål, og da bør du lytte til svarene du får fra erfarne akvarister.
Hva er poenget med å bry seg? :P
Det var for å få flere svar å gå ut i fra.

Så klart jeg hører på ting, men folk som sier at piraya ikke funker i dette akvariumet, samtidig som de sier at 2 guppyer blir i overkant, velger jeg faktisk å totalignorere....
Slenger inn samme svar her og jeg....

Kristian Solaas
Hvorfor er det en stygg tanke...? Er det nytt for deg at fisk ikke vokser mer enn det er plass til?

Der tar du nok feil gitt....

Kristian Solaas
Det er en grunn til at ørret i små vann og bekker/elver er mindre enn ørreter i store vann...

...å grunnen til det er ikke at fisken ikke vokser....

Når ørret ol. vokser seg for stor til den lille bekken, flytter den til en større elv eller et større vann selvsakt...

Det vil jo pirayaen ha litt problemer med i fangenskap, tror du ikke....?
Kristian Solaas
Det var for å få flere svar å gå ut i fra. :) Så klart jeg hører på ting, men folk som sier at piraya ikke funker i dette akvariumet, samtidig som de sier at 2 guppyer blir i overkant, velger jeg faktisk å totalignorere....


Men kjære,søte deg da, Kristian!
Hvorfor stiller du i det hele tatt spørsmålet da, hvis du fra første stund har bestemt deg for å ikke høre etter?
Hvor gammel er du egentlig??
Jeg har ikke peiling på Piraja, men man trenger ikke være så veldig glup for å skjønne at den ikke bør være i en 20liter. Selv om en er yngel.
Faktisk så er det sant som flere påpeker her, at den vil rimelig kjapt vokse seg for stor til karet. Å dette må du bare høre på!
Det er ikke verre en at du får skaffe deg et større kar hvis du absolutt skal ha Piraja.
Kristian Solaas
Det var faktisk ikke det. :) Jeg er da litt nybegynner. Men seriøst, om man putter mer eller mindre nyfødte fisk i et lite akvarium vil de jo aldri vokse ut av det?


Skal jeg tolke denne setningen slik at du mener at fisken vil tilpasse seg størrelsen på akvariet?

Hvis dette er tilfelle så er dette direkte feil.

Når en fisk er ment på å bli 35 cm så blir den det enten karret er stort eller lite. Ofte er det slik at fisk som blir satt inn i et for lite kar heller ikke blir fóret godt nok. Med liten tilgang på mat vil fiskens vekst stagnere for ikke å snakke om de etiske aspektene.

Kampfisk i en en 19 liter høres rett ut .
Altså,
hvor gammel jeg er har du ingenting me då gjøre. Og at du kaller meg søt er bare en syk hersksteknikk jeg syns vi kan få slippe.

Kan du fortelle meg hvorfor jeg skal høre på folk som sier at 2 guppyer er for mye for 20l, og en som sammenligner piraya-yngel i 20l med hundevalp i hamsterbur? Eller for den del sier at alle viltlevende ørreter tar bussen til nærmeste store vann og vokser seg opp til 15kg? Du ser selv at det faktisk ikke kom et eneste saklig svar spørsmålet mitt.

Forøvrig lurer jeg på om noen kan svare på kampfisken, som er en labyrintfisk, i motsetning til pirayaen?
Ok,
men hvorfor blir da ørreter i forskjellige vann av forskjellige størrelser? Og hvorfor blir ikke en slørhale 0,5kg tung i en fiskebolle slik som den blir i naturen?

Kan kampfisken ha kone(r)? Og algespiser?
Kristian Solaas
hvor gammel jeg er har du ingenting me då gjøre. :) Og at du kaller meg søt er bare en syk hersksteknikk jeg syns vi kan få slippe. :) Kan du fortelle meg hvorfor jeg skal høre på folk som sier at 2 guppyer er for mye for 20l, og en som sammenligner piraya-yngel i 20l med hundevalp i hamsterbur? Eller for den del sier at alle viltlevende ørreter tar bussen til nærmeste store vann og vokser seg opp til 15kg? Du ser selv at det faktisk ikke kom et eneste saklig svar spørsmålet mitt. Forøvrig lurer jeg på om noen kan svare på kampfisken, som er en labyrintfisk, i motsetning til pirayaen?


Jepp! Ca 12 år. Akkurat som jeg trodde. Ja, jeg gidder ihvertfall ikke bruke energien min på sånne som deg. Bra for deg,sikkert.
Ørretene kan jeg ikke svare på - ørret kan jeg igrunnen svært lite om - jeg driver med tropiske fisk, jeg.

Slørhalen blir ikke 0,5 kg tung i en bolle fordi den dauer før den tid.

Ang kampfisk i en 19-liter, så er det uenighet om den kan ha damer der eller ikke. Noen sier absolutt nei, mens andre sier "ja, med forbehold".

Jeg har hatt kampfisk i 19-litere selv - å ha oppi dame der var ingen suksess (bare krangling) . Men Otocincluser som algespisere var en kombinasjon som fungerte for meg.
:)
At du ikke er interessert i å hjelpe, helst slakte å kritisere, er din sak.
At du ikke overholder retningslinjene og uttaler deg om ting du egentlig ikke kan, er en annen sak.
Du bør kanskje ta litt selvkritikk når du ser at jeg faktisk kan ta i mot hjelp fra folk her som er hakket mer saklig enn deg...?

Nå trekker alle pusten her, og styrer unna personfokusering.

Denne tråden blir holdt øye med, og vi vil ikke ha en "ufin" vending.
Hmm,
hadde en i 8 år i bolle.... :P

Det plager meg at det ikke finnes fasitsvar på dette. Tror jeg skal kjøpe 1 mann og 2 damer, og se hva som skjer. Noen sier dette skal lage en slags fordeling av hakking? Noen sier derimot at man bare kan ha en dame siden det er så lite vann...
Kristian Solaas
At du ikke er interessert i å hjelpe, helst slakte å kritisere, er din sak. At du ikke overholder retningslinjene og uttaler deg om ting du egentlig ikke kan, er en annen sak. Du bør kanskje ta litt selvkritikk når du ser at jeg faktisk kan ta i mot hjelp fra folk her som er hakket mer saklig enn deg...?


Punkt 1: da er vi to
Punkt 2: da er vi to
Punkt 3: da er vi to

PS. Dette er bare kødd, kunne ikke la være.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap