Fisk til akvarium (20l)

Har sett på div. fisk.

Tenker piraya eller kampfisk. Ja, jeg vet at akvariet er lite.

Leste at man kunne ha 1 mann og 1 dame av kampfisk i en fiskebolle, kan dette da gå bra i et lite akvarium?

Så på små piraya (var det ungfisk, eller var det dvergpiraya av noe slag?) på en dyrebutikk. Kan det gå bra?

Går disse evt. overens med en algespiser?
Finnes det andre litt spennende fisk jeg kan ha i akvariet? Har prøvd slørhaler, guppyer og tetraer, og vil prøve noe litt mer unikt/interessant nå...
Velger å tro at dette med piraya var en spøk... Du må ikke tenke på å putte piraya i et så lite kar....
Se profilene
Eh, nei...
Det var faktisk ikke det.
Jeg er da litt nybegynner.

Men seriøst, om man putter mer eller mindre nyfødte fisk i et lite akvarium vil de jo aldri vokse ut av det?

Kommentarer på kampfisk da?
Kristian Solaas
Men seriøst, om man putter mer eller mindre nyfødte fisk i et lite akvarium vil de jo aldri vokse ut av det?


Seriøst - så er det helt feil å tenke slik. At "fisk tilpasser seg størrelsen på akvariet" er en seiglivet men akk så feil "sannhet".
Det tilsvarer følgende scenario:
Om man putter en schäferhundvalp i et bur som er 25 x 25 cm, så vil ikke valpen vokse ut av buret heller. Enten så dauer den, eller så blir den deformert.... men forsvarlig hundehold er det uansett ikke...

Nei,
det blir faktisk ganske enorme forskjeller i forhold mellom fisk/akvarium og hund/bur.

Ingen som har noe konstruktivt å komme med? Noen som kommenterer kampfisk istedenfor piraya i labyrintfisk-forumet?
Uetisk er uetisk, uansett om vi snakker hund eller fisk.

Kampfisk i 19-liter er perfekt
Akvarium er uetisk.
Det vild et alltid være, etter som ingen akvarium noensinne kommer i nærheten av naturen.

Kan jeg ha en mann og en dame? Eller må den ha 2 damer? Kan den være med andre fisk (algespisere)?