For hardt vann

Lest mange tråder om for bløtt vann her, men så langt ikke funnet noen om for hardt, så da spør jeg heller

Gh i mitt akvarie bør ligge på 9-10 dH, men er nå en plass mellom 15-21 dH, hvordan senker jeg det?

I tillegg vil jeg gjerne ha tips til vannverdi tester, for jeg synes min Aquastick Vital er for unøyaktig.
Få testet vannet med noe annet enn disse stripsene, så kan det hende at du blir gledelig overrasket over vannet

Jeg ville ikke vektlagt restresultatet noe som helst, disse stripsene er udugelige.

Men; om vannet faktisk er for hardt, må du redusere menden magnesium og kalsium i vannet. Dette gjøres ved å finne ett bunnlag\dekor som ikke avgir så mye av dette, dersom det er her feilen ligger.
Tilsetter du Gh\ Th+, må mengen reduseres.

Om det er spingvannet som inneholder så mye kalsium og magnesium (ville overrasket meg stort), er ett RO-anlegg eneste veien å gå. Dette fjerner det aller meste som kan fjernes fra vannet, før du bruker det i akvariet.
Hmm, ok, skal teste med noe annet først, så får vi se om noe må byttes ut

Sett litt på den Tetra kofferten, er den bra?

Tetra sine tester er helt ok dem Selv er jeg av flere grunner gått mer over på JBL sine tester. Fordelen med disse er at de er lettere å bruke, mer nøyaktige, og man får tak i billige refiller til disse 3 gode grunner, var i alle fall nok for meg til å gå over til JBL
Skal ta en titt på dem, takk skal du ha
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap