har fiskene mine finneråte?
da jeg kom hjem fra jobb i dag, og skrudde på akvarie så jeg at noe var galt. finnene på skjørte tetraene mine hadde blitt hvite/gjennomsiktige!!!! hva skjer? er det finneråte?
Hvordan er den beste måten og behandlet dette på?
jeg har 4 skjørtetetraer, 2 perlemorsguramier og en pleco.
70L kar.
håper på meget raske svar!! takk
Hvordan er den beste måten og behandlet dette på?
jeg har 4 skjørtetetraer, 2 perlemorsguramier og en pleco.
70L kar.
håper på meget raske svar!! takk
Postet 23.01.07 kl 21:18
Finneråte kommer ikke i løpet av natta, så det høres usannsynlig ut at det er dette (med mindre det har skjedd til som du ikke la merke til tidligere).
Det kan dreie seg om stress, men om finnene er "lurvete" med hvite ender, er det nok bakterier.
Les litt i sykdomsartikkelen, så finner du sikkert ut av hva det er, og hva du må gjøre for å bli kvitt det.
Det kan dreie seg om stress, men om finnene er "lurvete" med hvite ender, er det nok bakterier.
Les litt i sykdomsartikkelen, så finner du sikkert ut av hva det er, og hva du må gjøre for å bli kvitt det.
Postet 23.01.07 kl 21:24
Postet 25.01.07 kl 14:47
Postet 25.01.07 kl 17:57
Frank AngellHusk at bactopur, ikke bare dreper sykdomsbakterier, men også filterbakterier. Vær derfor ekstremt gnien med maten til fiskene i ukene fremover, og raus med vannbyttene. Kontroller også innholdet av nitritt i vannet x2 pr uke, og om fiskene ikke ser helt bra ut :)
Oki, men jeg synes det er litt vannskelig og velge hva som er lite eller mye mat, de spiser jo alt uansett :P men jeg skal ikke gi de så mye fremover.
hvor mange vannbytter i uken trenger jeg? annen hver dag? 30%?
Postet 25.01.07 kl 18:20
Postet 25.01.07 kl 18:32