Blåsesand fra Biltema, kjøpt en sekk, ikke fornøyd; Grums i vannet!

Tok jobben og tømte ut hele akvariet for fisk, steiner,røtter,planter osv. (160L), Så tilslutt all grusen, bare vannet igjen, helte oppi blåsesand fra Biltema, 25kg, vasket den ikke først da en kamerat av meg gjorde det samme uten og vaske og det fungerte bra. Jeg synes nå det er bitte litt med partikler i vannet jeg, pumpen har nå stått på i over et døgn.

Noen erfaringer med å vaske denne sanden fra biltema?
Jeg valgte også å ikke vaske sanden først. Karet sto i 2-3 dager før vannet ble helt klart. Så du må nok bare være litt tolmodig.
Har aldri sett et støvfnugg fra Biltemasanden. Vil tro det kommer av det du hadde der fra før. Men jeg hadde sand oppi før vannet, gjør du det motsatt så vil du nok se litt, og da kommer det nok an på filteret hvor lang tid det tar. Men i forhold til f.eks. rådasanden er det ikke grums, det er bare litt uklarhet.
Det som kan sies i mitt tilfelle var at jeg var litt uheldig med vannstrålen. En gang tok den turen rett ned i sanden . Det gjorde at det ble litt uklart. Men nå er det ingen problemer
Flotters!

Da avventer jeg =)

Litt interessant å vite, hvor mye sand brukte dere til karet deres, og hvor stort? Var veldig usikker, lurer på om jeg vil ha mer også. Brukte ca 25kg i 160`L.

Måtte dra røttene ut av plantene fra den gamle grusen,satte planten på gulvet og glemte den der da jeg dro for og levere fisk. Kom hjem 2-3timer senere, satte planten i karet igjen og dyttet sand rundt den, den tørket inn litt ja. Vil den komme til live igjen eller bør jeg fjerne de "Tørkede" grenene?
Jeg benyttet ca 40 kg på 350 liter. Syntes det holdt for min del. Trodde jeg trengte mer så har en ekstra sekk på 25 kg stående. Så da har jeg litt til å etterfylle med også

Så 25 kg på 160 er vel ikke så ille. Men det er jo bare å se litt ann det. Syntes du det er litt lite så er ikke invisteringen så stor å kjøpe en sekk til. Greit å ha litt å fylle på med etterhvert også kanskje.

Når det gjelder plantene så ville jeg bare ventet å se. Hvis de visner så tar du av bladene, men er vel ikke umulig at de klarer seg.
Jeg brukte nok ca. 15-17kg på mitt 125 liter kar, så du har vel brukt sånn passe. Ville klippet de tørkede bladene dine ved roten, spørs litt hvilken plante det er.
Hvor mye sand\ grus det går med, er mye opp til hver enkelt. Noen velger ett tynt lag, andre smører godt på

Om en legger et lag som er 5cm i snitt (3 foran, 7 bak), vil en flate på 50x100cm trenge 25Liter. En liter slik sand, veier vel ca 2 kg (det gjorde i alle fall chinchillasanden jeg har brukt). 50Kg er vel derfor passe, på ett slikt kar.
Jeg hadde neddi 50kg på min 530liter. Men tok ut ca en 10-15kg.

Hadde vann først så sand. Dro en slange å laga hævert til sluk mens jeg spyla å grov litt i sanden. Tømte vel akvariet 2 ganger. Klart som dagen

Hadde mye mere grums med en grus som jeg hadde første gang...
Hei, jeg brukte 50 kilo i min 240liter og det ble ganske mye, men det er jo fint å se sanddynene som danner seg ettersom jeg stiller på utblåserrørene til filterene. Jeg fylte i sanden med karet halvfult og kjørte en 1000 l/t powerhead pluss de to bøttefiltrene med finfilter på innsuget i ca en time for å få det rent. Da dukket det opp en enslig neontetra gitt (men den har klart seg fint den).
Er det nødvending og vaske biltema sand først?
I så fall, gjøres vell dette med og fylle det i bøtter og la vann renne igjennom menst du sirkulerer litt i sanden "manuelt"?
Det er ikke nødvendig, bittelitt støv blir det, men ikkeno grums slik som annen sand. Men har du vann i før sanden så sier det seg selv at du lager mer støv i vannet.
Bror
Hei, jeg brukte 50 kilo i min 240liter og det ble ganske mye, men det er jo fint å se sanddynene som danner seg ettersom jeg stiller på utblåserrørene til filterene. Jeg fylte i sanden med karet halvfult og kjørte en 1000 l/t powerhead pluss de to bøttefiltrene med finfilter på innsuget i ca en time for å få det rent. Da dukket det opp en enslig neontetra gitt (men den har klart seg fint den).


hehe litt vittig å lese dette ;P Tenker hvis den neontetraen kunne snakket,hadde den vel kom hostende ut av røyken med spørsmål som:Ka Faen e det som foregår??!!(beklager ordbruket men en neon er en neon)

Foresten det støvet forsvinner raskt,ca etter en dag eller to med pumpe selvfølgelig
loki
Tenker hvis den neontetraen kunne snakket,hadde den vel kom hostende ut av røyken med spørsmål som:Ka Faen e det som foregår??!!(beklager ordbruket men en neon er en neon)

Leste dette i natt før jeg la meg. Lå i senga og så for meg en animert neontetra som bannet på bergensk hihihi
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap