Ubegripelig om nitritt

Fikk min livs store overraskelse her nå. Som noen kanskje har fått med seg, greide jeg for andre gang å glemme å sette på pumpa etter vannskifte i helga. Dette skjedde selvsagt i akvariet der det var mest kritisk å ha skikkelig filtrering: i discuskaret. Pumpa var av i 1/2 - 3/4 døgn før jeg oppdaget det, og jeg var bombesikker på at alt av filterbakterier måtte være stein dødt. Den gang ei...

Jeg testa nitritt i går, og oppdaget at mengden var nedadgående!. Og i dag viste testen null nitritt! Og jeg fikk faktisk ikke skiftet vann i går! Dette er rett og slett ubegripelig! Jeg er selvsagt meget glad for det, men begriper det ikke. Jeg har likevel noen ting som kan ha hatt innvirkning her:
1. Til tross for at dette er discus i oppvekst, har jeg valgt å ha sandbunn i akvariet. Dermed er det nok noe bakterieflora i bunnlaget som har overlevd (takk og pris).
2. Jeg har skrudd filterpumpa opp til maks gjennomstrømning.
3. Jeg har satt ut algespisere i akvariet, og disse tar en del av restene etter discusene (og de begynner å bli feite allerede, og det har ikke gått så mange dager).

Har noen en god forklaring på dette mysteriet? At det hjelper på nitrittmengden å glemme å sette på filterpumpa...?
Ikke annet enn at noen filterbakterier har overlevd, tross alt.

Jeg har selv opplevd å glemme og slå på filteret igjen etter vannbytte, og hatt det avslått i et halvt døgn. Faktisk opptil 20 timer.... og likevel oppstod det ikke nitritt i karet etterpå.

Det lengste jeg har glemt det er altså ca 20 timer, og det var i en 250 liter med utvendig filter. Det var sannsynligvis flaks som gjorde at nok filterbakterier overlevde dette, så det er ikke å anbefale og gamble med akkurat

Men fint at det ser ut til å gå bra hos deg.
Men hold likevel øye med nitrittnivået i et par uker etter fadesen, for sikkerhets skyld.
Det snodige er at jeg har slitt skikkelig med nitritt etter forrige uhell med filteret. Nitritten har vært gjennomgående høy. Den har steget raskt etter hvert vannskifte. Kanskje særlig fordi det ikke er lenge siden jeg gjorde samme tabben, og det er neppe så alt for mange bakterier som har greid å bygge seg opp siden den gang. Men, jeg får trøste meg med at de bakteriene jeg nå har, er noen skikkelige tøffinger ;-D Men, etter dette siste uhellet har nitrittmengden minket siden siste vannskifte, og nå har nitritten faktisk forsvunnet, uten at jeg har gjort noe for det (les skiftet vann).

Kanskje bakteriene fant ut at de måtte gjøre noe fornuftig, slik at de slipper å dø pga. vannskiftene mine... ;-D

Forresten tester jeg for nitritt hver eneste dag for tiden. Delvis pga. disse filtertabbene, men også fordi dette er et relativt nyinnkjørt akvarium, som på toppen av det hele inneholder discus i oppvekst (og disse fiskene kjenner jeg ikke godt nok ennå).
Tror jeg ville ta et hint fra flyindustrien, lage en sjekkliste for slike jobber, noen enkle punkter som gjennomgår før og efter jobb i akvariet. Og, som Mona sier, følge godt med fremover.
Om det er ett utvendig filter du har, hvorfor skrur du det av ved vannbytter? Selv stenger jeg kun en pumpe, og det er en krafig sirkulasjonspumpe som går tørr når jeg bytter vann i 375litern. Denne rister så kraftig når den går tørr, at jeg rett å slett er redd den kommer til å rive fugene i filler om den får gå sånn lenge :p

Ellers går samlige pumper\ varmekolber (har kun kolber som har automatisk overopphetingsvern, så de tåler å gå tørr) mens jeg bytter vann.

Til den pumpa jeg nevnte, har jeg rett å slett satt en bryter, slik som de man setter på veggen, under kanten på bordet. Den er derfor ikke synlig, men lett tilgjengelig. Dette er lettere enn å drive å nappe ut kontakter hver bidige gang jeg bytter vann Siden alle kontaktene mine er sjult inni skapene, ville det vært helt patetisk tungvindt å tømme skapet ved hvert vannbytte, for å komme til i alle fall

Om du føler at det å stanse filteret ved hvert vannbytte, er din greie, er det jo bare å finne en rutine for å huske dette.
F.eks - slå på filteret før du legger på armaturet.
Eller legg noe du ikke vil sette deg på i godstolen - du husker garantert å slå på filteret etter å ha satt deg på en nålepute eller lignende :p
Frank Angell
Eller legg noe du ikke vil sette deg på i godstolen - du husker garantert å slå på filteret etter å ha satt deg på en nålepute eller lignende :p


Kan love deg at det siste jeg hadde tenkt på etter å ha satt meg på ei nålepute var et filter! He, he! Nå kommer den herlige gry-er-trøtt-humoren snikende.
Jeg må også slå av de store utvendige filterne når jeg bytter vann. Ellers står jo spruten fra utblåsningsrøret rett i armaturet og det plasker og spruter. Hvordan unngår du dette, Frank?

Men, jeg har lært..... Jeg setter skapdøren under akvariet på vid vegg hvis jeg har slått av filteret. DEN ser jeg nemlig - en åpen skapdør glemmer man ikke så lett Står den på vidt gap, så vet jeg at det betyr "avslått filter" og døra er forbudt å lukke før filteret er ettertrykkelig påslått. Da glemmer jeg ikke filteret mer.

Det er verre med de små innvendige filterne, som ikke står i skap...
Jeg har som Frank aldri noen av mine pumper av. Det være seg utvendige, sirkulasjonspumper, og innvendige. Enten tar jeg av utblåserrøret, eller vender det slik at det spruter ned i karet. Litt sprut blir det. Men så var det disse berømte handukene Har man filter som man kan justere trykket på, kan disse justeres ned til minimum under vannskifte.
Merker at når jeg slår av pumpen mens jeg skifter vann så kommer det sand i den når jeg starter den noen ganger, så det er noe herk. Det er innvendig Juwel pumpe da. Denne er kanskje så dårlig at om den går uten å få vann inn så blir den ødelagt etter en stund :P Utvendige filteret i andre karet stopper jeg ikke.
Det er en innvendig pumpe jeg har, og jeg skrur den av så den ikke skal gå tørr. Men, mener dere å si at en innvendig pumpe tåler å gå tørr??? Jeg må bare innrømme at jeg har litt vanskelig å tro på at det er bra for pumpa...

Jeg har aldri tidligere hatt problemer med å sette på pumpa etter vannskifte på noen av de andre akvariene, så jeg begriper ikke hvorfor jeg har trøbbel med dette ene akvariet. Og enda merkeligere er det, ettersom det faktisk lager en hel del lyd når pumpa står på (Strålen er rettet mot akvarieveggen, og på full guffe. Derfor høres det ut som en liten sildrebekk over steier). Så jeg burde defintivt greie å høre at noe ikke stemmer. Eller kanskje det bare er ørene mine som synes det er deilig med litt ferie...?
Klart den skal klare å gå uten vann.
Ett innvendig filter, vil selvsagt få litt hosting, om det går tørt. De fleste merkene tåler slik tørrgåing fint, men ikke alle. Det beste er vel her å skru det av.

Siden det er ett innvendig filter, har dette mye større sjangs til å overleve uten gjennomstrømming, enn ett utvendig filter. For det første er jo volumet til bakteriene mye mindre, enn i ett utvendig filter, og derfor er det mer O2 til hver enkelt bakterie.
For det andre, vil bittelitt vann passere, selv med strømmen av, på grunn av dette med temperatur og vannets vandring (kommer søren meg ikke på hva det het det fenomenet igjen.)

Men kjære deg; har du ett innvendig filter til diskus under vekst? Tør jeg foreslå, at du peller deg innom nærmeste nettbutikk, og kjøper ett utvendig filter? :p

mona o
Jeg må også slå av de store utvendige filterne når jeg bytter vann. Ellers står jo spruten fra utblåsningsrøret rett i armaturet og det plasker og spruter. Hvordan unngår du dette, Frank?:-)
Har ikke noe problem med dette selv, mulig at mine utstrømmere står litt dypere, og ikke minst rettet noe nedover i karet. De står i alle fall ikke å spruter på armaturene
Selv ikke 2080, med 1700L\t, er noe problem med
Frank Angell
Men kjære deg; har du ett innvendig filter til diskus under vekst? Tør jeg foreslå, at du peller deg innom nærmeste nettbutikk, og kjøper ett utvendig filter? :p

Det innvendige filteret fungerer som bare rakkern nå. Null nitritt, selv med hard foring. Dessuten er dette ikke ment som det permanente oppholdsstedet for discusene, til det er akvariet altfor lite. Jeg venter foreløpig en 180-liter om ikke så alt for lang tid. Og før sommeren skal det nok havne et akvarium på 300+ liter her, og det er det som er tenkt til det endelige bostedet til discusene mine. Og da er det slutt på akvarieinnkjøp. Da har jeg sannelig mer enn nok. Ihvertfall fram til jeg finner ut at jeg vil ha reol...

Filteret jeg bruker i dag, er en Fluval 4 plus, og jeg har skrudd det opp til full guffe. Som sagt, det fungerer imponerende bra nå, og jeg begriper egentlig ikke hvorfor. Men, jeg kommer til å følge nøye med framover likevel. Jeg tester faktisk vannet for nitritt hver eneste dag for øyeblikket (fram til jeg vet at det er stabilt, og til jeg blir bedre kjent med discusene), og for andre ting en gang i uka. Jeg tar også innimellom en ekstra PH-test (noen ønsker seg elektronisk PH-måler til bursdagen i mars, men tviler dessverre på at noen i familien kommer til å kjøpe det til meg).

Dessuten skal jeg på storauksjonen til Oslo akvarieklubb i helga...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap