Nitritt-misforståelse?

Leser at noen mener at akvariet bør stå med kun vann, og ikke fisk i opp til 30 (!) dager før det blir tilsatt fisk.

Jeg har en oppfatning om at filterbakteriene ikke oppstår før man tilsetter noen få fisker. Er jeg helt på jordet, eller?
Jeg har alltid latt vannet bare "gasse av seg" noen døgn, og så har jeg tilsatt ca 3 småfisk. For deretter å introdusere flere fisker gradvis i løpet av de første månedene.

Jeg har desverre brukt unøyaktige teststrips, men har også fulgt med på fiskene, og jeg har ikke merket noe til forhøyet nitritt.

Slik jeg har forstått det så har nitrifikasjonssyklusen startet den dagen man tilsetter fisk, og har fullført "en runde" ca en måned etter tilsetting av fisk.

Videre har jeg en mening om at vann som har stått i et tomt kar i en måned, ikke er annet enn gammelt vann.

Er det meg som er på jordet, eller?
Selv har jeg starta nitrittprosessen bare ved å mate et tomt kar da. Noe må det jo være der, så jeg tror nok du har rett i det. Men du trenger ikke fisk i, man kan mate blankt, eller ha f.eks. snegler. Det er kanskje vanskelig for nybegynnere å få hele oversikten over dette også.
Jeg har startet akvarier uten fisker i, såkalt fiskeløs innkjøring. Og jeg har brukt dråpetester for å holde øye med nitritt-prosessen underveis. Selv uten fisk har jeg etter ca to uker fått blodrøde nitritt-prøvesvar (svært høy nitritt).

Dette kommer nok av at jeg pleier å starte med mye planter i et akvarium. Og planter pleier som oftest å felle noen blader etter nyplanting. Råtnende plantedeler under nedbryting, som altså er en biologisk masse, setter i gang nitrifikasjonsprosessen. Ved å skape nitritt på denne måten får man i gang filteret. La altså plantene være, ikke fjerne døde eller råtnende planteblad i disse innkjøringsukene.

Jeg har også brukt eplesnegler, og har matet disse med jevne mellomrom i akvariet som skal innkjøres. Har litt lettere for å bruke snegler til det, fremfor noe som har øyne...

Her er en engelskspråklig artikkel fra Practical Fish Keeping om innkjøring av akvarier uten fisk.
For at "Nitrogen syklus bakteriene" skal formere seg må de ha næring. Disse bakteriene vil ikke etablere seg i rent vann. I hvertfall ikke formere seg i noen grad av betydning.

Første trinnet i næringskjeden til filterbakteriene er amoniakk. Man må mao tilsette amoniakk.

Det er mange mulige kilder til amoniakk....Avfallstoffer fra levende fisk, råtnede fisk, råtnende kjøtt, råtnende fiskefor... + + +

Det enkleste er kanskje å tilsette litt fiskefor som vil råtne i karret. Mengden bør være litt mindre enn hva en kommer til å fore med når fisken kommer oppi.

Den mer avanserte kan sette seg inn i metoder for å bruke salmiakk. (En bør vite hva en gjør før en prøver seg på denne metoden !)

Den utålmodige kan bruke noen få hardføre fisk.

Den gjerrige kan bruke urin som amoniakk kilde........

Ja dette finner jeg fornuft i. I den artikkelen står det jo også at det ikke duger med bare vann. Kanskje det er lurt å poengtere dette til nybegynnere, sånn at de ikke starter med bare grus og vann, men også planter og noe som brytes ned?
Ebbeto
Den gjerrige kan bruke urin som amoniakk kilde........

Æsj! Synes jeg ser at jeg har et akvarie med urin stående i stua. Selv om det skulle virke, så tenker jeg at det vil by de fleste imot....
Aggi
[QUOTE=Ebbeto] Den gjerrige kan bruke urin som amoniakk kilde........

Æsj! Synes jeg ser at jeg har et akvarie med urin stående i stua. Selv om det skulle virke, så tenker jeg at det vil by de fleste imot....

Vel....D'ække mange dråper som skal til.....

Problemet er å unngå søl. Hvis man ikke vil stå på en stol, bør toppen av karret være ca 1 meter over gulvet.

Men noen menn er kanskje flinke til å sikte......

Her er det humor på høyt nivå......

..også midt i arbeidstida.....
Ser for meg diverse situasjoer

Men seriøst, så burde dette forklares i artikkelen "oppstart av akvarie" -Altså ikke dette med urin, men at prossessen trenger biologisk materiale for å komme i gang.

Da jeg startet med akvarium for mer enn 20 år siden, så lot jeg det stå tre uker med grus og vann. Uten biologisk materiale... Jeg var bare ti år, så derfor bet jeg på denne molbo-teorien.... Kan ikke huske at jeg hadde noe vesentlig med døde fisker i starten, men det er jo lenge siden, så det er jo mulig...

Seinere har jeg ikke gjort det på denne måten, men tilsatt fisk gradvis som baskrevet i det første innlegget.
I de aller fleste nystarta akvarier, er det tilstrekkelig biologisk materiale, til at bakteriene får litt fotfeste. Grums fra røtter, planter som skranter etc, er nedbrytbart, og vil være med på å gi bakteriene fotfestet de trenger.

Det desverre få artikler sier noe om, er at ved økt belastning på filteret, vil man kunne få nitritt i vannet, selv om filteret er ett rå gammelt.
Bakteriene er jo avhengi av næring, og med liten belastning, er det lite næring, og dermed lite bakterier. Setter man plutselig inn en hel hærskare av fisk, på en og samme tid, vil rett å slett ikke filteret takle denne belastningen med en gang.

Det er derfor jeg anbefaler nybegynnere å bruke både 2 og 3 måneder på å få fylt karet sitt (fylt er vel ikke passende ord, vel?)
Frank Angell
Det er derfor jeg anbefaler nybegynnere å bruke både 2 og 3 måneder på å få fylt karet sitt (fylt er vel ikke passende ord, vel?)

He he he... Det kan vel passe hvis man skal ha sardiner ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap