Hvor lenge ligger ancitrust pappa og vokter egg/yngel?

Eller en annen måte å stille spørsmålet på: når kommer ancistrus yngelen ut av hulen?

Jeg har en ancistrust han som vifter og jager foran hulen sin og jeg håper at det er fordi det er yngel. Han har ligget der siden mandag (i dag er det fredag), tar det lang tid før det kommer noe ut av hulen? Han har ikke rikket seg for å spise noe engang så jeg bare lurer.
Da er det nok bebbiser på gang! Det tar ganske nøyaktig 14 dager fra eggene legges til yngelen kommer ut av hulen. Jeg reddet ca 20 stk over i oppforingsakvariet mitt i dag, - eggene ble lagt fredag for to uker siden. Et par stykker var allerede på tur og ble raskt mat...Får de gå i hovedakvariet blir de spist. Jeg løfter hele hulen over i en bolle, og slipper pappan tilbake igjen. Dette blir vel det 7-8 kullet jeg forer opp.
Lykke til!
IKKE OM ANCITRUST
Jeg har ikke ancitrust, men jeg lurer på en sak:
Det holder å ha sånn føde-greie, som du putter i akvaritet.
Har ikke sett det, men hørt om det.
Tenker jeg skal ha en sånn skjønner du
Ancistrus legger egg i huler og ikke i "fødegreie" ) Du kan bruke kokosnøtthule, skiferhuler eller bare en vanlig, hul rot. Noen tar også til takke med en veltet blomsterpotte (terrakotta, ikke plast). Du får også kjøpt spesielle mallehuler i flere nettbutikker.
Anita
Ancistrus legger egg i huler og ikke i "fødegreie" :-)) Du kan bruke kokosnøtthule, skiferhuler eller bare en vanlig, hul rot. Noen tar også til takke med en veltet blomsterpotte (terrakotta, ikke plast). Du får også kjøpt spesielle mallehuler i flere nettbutikker.

hehe... jeg mente om for.eks: Guppy har best av å føde i fødegreie.
Det var derfor jeg skrev IKKE Ancistrus...
Noen guppier/platy'er/molly'er og andre levendefødene fisk som dem, blir veldig stresset av slike fødekasser. Mn risikerer at fiskemor og yngel dør av stresset.

Det enkleste og beste er å ha flyteplanter og andre planter fiskeynglen kan gjemme seg i rett etter fødsel. Masse planter = masse overlevende.

Disse fødekassene er jo laget for at flest mulig yngel skal overleve, men guppy'er er "fødemaskiner" så selv om de spiser noen yngel o.l er det som regel noen og nok igjen til å glede seg over.

Lykke til
Hva slags fisker har du i karet sammen med ancisrtusene? Jeg håper det blir småttiser her etterhvert, og trodde de kunne være i karet hele tiden. Ancitrusene har okkupert kokosnøtthula, den er det jo ikke noen bunn i, så hva gjør jeg da?
Hannen kan ligge og vifte ganske lenge før han får lokket hunnen inn.

Jeg har nytt kull nå. Egg ble lagt 23 januar, og den 27 klekket de. Nå i kveld ser jeg faktisk yngel på utsiden av hula.
Jeg har dem i ett discus akvarie, med rødmunnstetra og noen cory. Pluss en haug med eplesnegler og en sae.

Jeg så 7 små sugekopper i dag, men de kom ut og kikket og gikk inn i skiferhula igjen. Er nok kanskje fler inni der. Denne hulen har jeg kjøpt av Trym og nå tror jeg på dette med leksgaranti hehe.

Om de overlever er noe helt annet, sultene discuser og pumpa er store trusler. Håper ett par, tre stykker overlever da, de har masse andre huler og planter å gjemme seg litt i. Krysser fingrer og lar naturen gå sin gang. Har ingen planer om oppdrett hehe.
Har kokosnøtthule og 2 Ancistrus
Jeg har 2 ancistrus'er og en kokosnøtthule i en 56L.
Den ene ancistrus'en har stått opp ned over åpningen nesten siden jeg fikk den.
Den andre har jeg ikke sett i det siste, har prøvd å se inn,
men ikke sett noe.
Kan det hende at det er egg?
Skal bort i helgen (torsdag-søndag), håper ikke det blir yngel da :O
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap