Eheim professionel 2227 spørsmål.....

Har kjøpt et brukt 325 liters Akvastabil, med Eheim professionel 2227 utvendig filter. Alder ukjent.

Spørsmålet er:
Hva er dette rare filtret til? Det er en sånn rar greie utenpå filtret med isopor inni. Hva er dette godt for? Inni selve filtret er det bare Efisubstrat i to store kasser, ikke efimech. Det er tre slanger til det også......
Akvariet var i bruk, men personen som eide det ante ingenting om noe av det....

Er dette et bra filter? Skal det være Efimech. inni? Hvilken funksjon har den "tuben" med isopor inni?

Håper noen gode hoder her kan hjelpe!
Dette er ett intervallfilter, dvs at det fyller og tømmer seg automatisk, under drift. Dette gir optimal lufting av bakteriekulturen, og dermed optimal nedbryting av nitritt.
Slike filtre har derfor en meget god biologisk kapasitet, men fungerer mindre godt på å fjerne partikler fra vannet. De fleste som kjører med intervallfilter, bruker enten ett godt innvendig filter, eller ett lite utvendig filter, i tillegg.

Inni denne gule dingsen, med flotør, er det hele systemet reguleres. Det er derfor viktig at alle deler er på plass, og hele. Tukling inni denne boksen skal vistnok kunne få det til å fungere mindre bra.

I slike filtre er det ikke brukt annet enn Ehfisubstrat pro, på grunn av nettopp sin funksjon som bioligisk filter. Men om denne filtermassen har vært uten sirkulasjon i mer enn ett par timer, er bakteriene døde, og vil skape en gigantisk oppblomstring av nitritt, når det er kommet så langt i prosessen med å få bakterier på plass. Det er derfor helt essensielt at karet får god innkjøringstid før fisk introduseres.

Mange anser disse filtrene som det beste som er av biologisk filtrering, selv har jeg ikke testet disse. Vær obs på at ett slikt filter, vil bråke noe mer enn ett vanlig filter (surkling under tapping\ fylling).

Selvsagt fikk jeg ikke kontakt med serveren til Eheim nå, håndbøkene ligger tilgjengelig der

Jeg har storebroren 2229 i discuskarret miit. Den biologiske nedbrytningen i dette filteret er formidabel. Det har gått siden januar 2004 og det eneste vedlikeholdet jeg har gjort er å åpne intervaldelen og rengjort isoporflotøren. Denne skal man være meget forsiktig med slik at man ikke lager arr og sår i isoporen da dette kan få den til å henge seg opp.

Intervallfiltrene er sårbare for planterester da disse har en egen evne til å legge seg i inntaket til intervalldelen. Filteret får gjennomstrømming selv om intervalldelen står slik at bakteriekulturen vil overleve selv om filteret ikke går for fult.

Som Frank sier så driver ikke intervallfiltrene med partikkelfiltrering. Man må ha et filter til for å gjøre dette. Jeg vet t det er mange som kun kjører med intervallfilter og er fornøyd med det.
Så jeg bør kjøre med et innvendig i tillegg sier dere, hvor stort, evt. hvilken type da?

Er det et godt kjøp jeg har gjort da, når jeg fikk dette filtret og Akvastabil 325 med heldekkende topp og føtter til 2000 kr?

Har prøvd i flere dager å komme inn på Eheim sine sider, men har ikke kommet inn enda...

Er det forøvrig stort nok dette filtret til 325 liters kar?

Takker forøvrig for gode svar foreløpig!

(som alltid må jeg legge til, dette forumet er fantastisk!)
Hvor mye filtrering du trenger, kommer jo helt ann på belastningen i karet. Siden du vil trenge for det meste ett filter som tar seg av partikler, og gjerne skaper litt vannbevegelse, ville jeg nok gått for en Fluval 4+, gjerne modifisert slik som det vises her.

Jeg syntes ikke prisen på 2.000.- for hele sulamitten var gal, dersom alt er helt og fint. Bare 2227, uten filtermasse, koster over 2.000.-, så jeg ville vært happy over prisen
Filteret er forøvrig stort nok til å ta unna biologisk avfall med normal bestand av fisk, og normal foring i karet ditt.
Hei,
eg var ikkje fornøyd med denne filtertypen. Eg har byttet den mot en vanlig Eheim.
Første bakdelen var, at den var veldig bråkete. Videre er en Intervallfilter heilt feil hvis du vil ha planter. CO2 blir jo borte pga funksjonen med oksygenering.
Biologisk virkning er eg og ikkje så sikker om. Eg tror kvar filter som kjører langsømt er bedre. Eg tror ikkje på biologisk virkning på hurtigfilter. Men det er min meining.
Hvis dudriver med Malawi, Tanganjika eller maller og trenger masse straum og lufting, da kan være den filtertype en fordel.

Helsing, Micha
Michael Niesar
Første bakdelen var, at den var veldig bråkete. Videre er en Intervallfilter heilt feil hvis du vil ha planter. CO2 blir jo borte pga funksjonen med oksygenering. Biologisk virkning er eg og ikkje så sikker om. Eg tror kvar filter som kjører langsømt er bedre. Eg tror ikkje på biologisk virkning på hurtigfilter. Men det er min meining.


Når det gjelder tilførsel av O2 så dette rette måten å gjøre det på. Man unngår sterk bevegelse i vannflata for å få inn O2. Man slipper også en O2 diffusor som skapper en masse bevegelse mot vannflata som også drar med seg Co2 ut av karret.

Når det gjelder bevegelsen i intervallfilteret så fungerer dette som et dryppfilter. Det vil si at vannet sildrer over ehfisubstratet samtidig som det blir trekt luft inni filteret. Nitrobakteriene får næring og O2 på en meget gunstig måte.

Når det gjelder støy så er dette filteret ikke av de gunstige. Mitt står inne i Effektlinekabinettet og selv der er det hørbart hvis det er helt stille i stua.
Der var Weben til Eheim fixa Her er manualen til 2227
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap