Discus i 240 liter?

Aner en ny åpning for å snike discus i hus her, men det må da bli i 240 literen.

Kjøpe en gruppe på 5- 6, la de vokse opp og beholde et par (hvis man får det)?

240 liter blir vel for lite til mer en ett voksent par?
Tja, en del, inkludert undertegnede, vil si at 4 stk discus i en 240 liter bør gå bra. Så du har en klar åpning ja.
Tror han mente det...
Jeg syntes at det går med 4 Voksne jeg også

En 240 liter blir nok litt lite for flere en to voksne discus. Jeg betrakter alt under 325 liter som lekskar. 240 liter blir fryktelig lite veldig fort når man skal fore på 6 ungfisk. Det må i allefall kjøres som BB-tank.

Skal man plages med discushold så skal man sette de inn i en for liten tank.

Så ifølge deg Geir bør jeg gjøre hva?

Ikke fòre opp? Kun kjøpe to voksne, og dermed finne et ferdig lekspar?

Vil to som ikke er par mobbe hverandre, eller vil de funke greit sammen?
Har vel ikke så mange svar, men har gjort meg noen erfaringer.

Startet med 6 stk 5 cm diskus. Det gikk kjempebra, og i en iver etter å å flere par som voksne kjøpte jeg 4 til. Dette i et 160 liters med plante. To mnd senere var akvariet fylt med blå, grønn, brune og røde alger. Men diskusene var nå ca 7 cm. Tre hadde sluttet å vokse, ville ikke spise og sturte. Skiftet vann daglig eller annenhver dag.

Flyttet dem over i et 440 liter kar, og de fortsatte å vokse. På nytt i et beplantet kar, med CO2 og masse lys. På nytt en alge eksplosjon....

Etter å ha fylt karet med eplesnegler og hornblad , fikk jeg algene under kontroll. Foret diskusen 5 -7 ganger daglig, og har brukt flere kg med oksehjerter. Et år senere sitter jeg igjen med tre hunner som har lagt egg flere ganger. Spesielt to av dem har vært ivrig.To meget flotte hanner som er vel opp i mot maks størrelse, men mangler noe fylde i kroppen. De to hunnene som har lagt egg begynte allerede før de var et år. De kommer nok aldri til å nå sin maksimal størrelse.

Etter å ha fått en ny han sitter jeg igjen med tre eggleggende par i 440 liter. Og det går ikke bra. Etter hvert som de legger egg står det eggleggende par i all sin prakt, mens de fire andre står gjemt og forskremt. Så skifter de.

Konklusjonen min: Et kar på 150x 60x50 er for lite til tre par diskus!

Så har jeg to par i hvert sitt BB, 180 liter kar. Bruker henholdvvis fluval FX5 og eheim 2260 i disse med blåsvamp på innsug og utblåsing (For at det ikke skal bli for mye bevegelser i vannet). Dette tilsvarer et fitervolum på ca 10 % av akvariestørrelsen. Skifter 30 % vann annenhver dag. Det holder akkurat, men må jo innrømme at det ikke er kar jeg sitter så lenge å ser på. Det ser stusslig ut.

Skulle jeg anbefale noe så er det å starte med den gruppe ungfisk i et BB 240 liters kar, for det er utrolig morsom å fore opp diskus. Veksthastigheten er enorm, fra en fisk som er 5 cm i diameter og 5 mm tykk til en fisk som er 15 cm lang, 20 cm høy 2-3 cm tykk et år senere.

Her kommer Geir sin råd inn. Kar under 300 liter er ikke egnet etter mine erfaringer med diskus som permanente oppholdskar. Selv mitt på 440 liter er for lite til 6 voksne fisk. Er usikker på om det er stort nok til 2 par, men skal forsøk dette. Nå må det nevnes at mine diskus er oppdrettsvarianter, mulig at det går bedre med VF som ikke er like lett å få i lek.

Så har du et stort kar klart til diskusene når de er 7-10 cm, slik at du kan fortsette å fore dem opp. Gjerne en 560 liter eller større. Så når de når 15 -20 cm størrelsen sitter du kanskje igjen med to -tre par. Da har du verdens vakreste fisk, og har hatt gleden og ikke minst alle bekymringene med å se de vokse seg til en stor og majestetisk diskus.

Et siste råd. Selekter nådeløst underveis. De som ikke funger optimalt, vil aldri ta igjen veksten.

Takk for dine erfaringer

Jeg har dessverre ikke noe større kar til disposisjon, derfor jeg lurte på om jeg kunne kjøpt et voksent lekspar, og hadde kun de to i 240 literen?

Evnt kjøpe en gruppe, og selge resten hvis jeg får ett par..?

Husker tilbake med skrekkblandet fryd på da jeg foret opp fire opppdrettsdiscus i et 180 liters. Byttet vann som en gal og fóret så tungt som jeg klarte. Dette resulterte i det samme som Nils beskriver. Aldri om jeg kommer til å foreta samme opperasjonen en gang til.

Skal man fore opp discus er det BB-tanker som teller. En 240 liter vil bli for lite for 6 discus som skal fóres 5-7 ganger om dagen. Det går bra de to første månedene, men så begynner man å slite. Etter fire måneder har de vokset ut av karret, men da har man fortsatt 6-8 måneder igjen med hardforing.

Var jeg deg ville jeg ha gått for et fullvoksent par. Begrenset innredningen og foretatt beplantning i små keramikkkrukker. Med andre ord en BB-tank(ingen grus) med mobil innredning.

Å ikke ha sand er temmelig uaktuelt...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap