reker og snegler

Hei!

Jeg kunne tenke meg å skaffe meg noen reker til 180-literen min (se profilen min)

Hva slags reke bør jeg velge? Den forrige jeg hadde døde desverre da den hoppet oppi filter-boksen i juwel-karet....

Kan også tenke meg å kjøpe snegler. (OBS, hvis du ser bildet av den sneglespisende praktbotiaen på akvarieprofilen min, så er den død)
Hva slags snegle bør jeg velge? Har aldri hatt sengler før. Ønsker ikke en snegle som formerer seg så mye at den tar over karet.
Kryper senglene opp av vannet i akvariet og ut i rommet? Skeptisk...
Du bør velge reker, som ikke passer i kjeften på fiskene du har, og som heller ikke passer inn i filterinnsuget. Da er det litt større reker som gjelder.
Selv har jeg en forkjærlighet for gabonrekene, dette er flotte skapninger. Desverre er disse ikke helt billige, lokalt går de for 150.- for stykket. Formere seg i ferskvann gjør de heller ikke...
Kloreker er også reker som er populære, spesielt siden de eter en de pestsneiler. Men disse kan fort finne på å hive seg etter småfisk, og er noen grådige beist på den måten.
Viftereker er også flotte skapninger, men av de dyrere rekene de også. Lokalt må jeg punge ut med ca 80.- for slike reker, og det er litt dyrt, siden heller ikke disse er formerbare.

Ta en titt i skalldyrbasen, finn reker med litt størrelse på, dersom du føler at dette er viktig. Om du gjør noe med filteret, og ikke har fisk som er storkjefta, er vel billige reker som kirsebærrekene de mest populære. Lav pris, og høy formeringstakt, er vel grunnen.
Selv liker jeg røde krystallreker meget godt, disse er helskjønne skapninger. Spesielt billige er de ikke, men, siden de kan formere seg under rette forhold, er det reker man godt kan spandere på seg.

Når det gjelder sneiler, finnes det masse spennende arter å velge blandt.
Av de mer vanlige, er vel sebrasneilene og tigersneilene populære. Såvidt meg bekjent, er disse ikke mulig å drette i akvariet, så du slipper jo en invasjon av disse.
Eplesneilene, i alle sine farger, er også populære. Disse legger eggene over vann, og er derfor lett å kontrollere bestanden på.

Sneiler kan finne på å ta seg en tur på land, så det er lurt å blokkere hullene i armaturet, med en bit svamp eller lignende.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap