- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- snegler
snegler
hjelp sneglene mine dør. er det noen som vet hvorfor.?
har hatt oppi litt salt i akvariet. pga jeg har molly der. ble anbefalt det på dyrebutikken. kan det skade sneglene? hun på dyrebutiken sa at sneglene tolte salt i vannet. det. brukte ca 7måleskjerer med akvariesalt. halvdose. pga jeg har maller oppi akvariet og. har forøvrig 2 lysegule bitte små fiskeunger oppi der. kan det vere gupier? håper noen kan svare meg.
har hatt oppi litt salt i akvariet. pga jeg har molly der. ble anbefalt det på dyrebutikken. kan det skade sneglene? hun på dyrebutiken sa at sneglene tolte salt i vannet. det. brukte ca 7måleskjerer med akvariesalt. halvdose. pga jeg har maller oppi akvariet og. har forøvrig 2 lysegule bitte små fiskeunger oppi der. kan det vere gupier? håper noen kan svare meg.
Postet 28.01.07 kl 19:20
Endret: 28.01.07 kl 19:21
Postet 28.01.07 kl 21:29
saltinhold i akvarievannet
akvariet er ca 150l. hvor mye av det vannet må jeg skifte ut for å bli kvitt mesteparten av saltet? hadde 7måleskjeer me akvariesalt oppi. kan noen svare meg på det?
Postet 28.01.07 kl 22:10
molly og snegler
hvor mye salt er trygt og tilsette i et ca 143 L akvarie? da jeg har maller og har tenkt og ha snegler i tillegg. mollyene må vel ha litt salt? eller holder det og gi de mat som inneholder litt salt? kan noen svare meg?
Postet 29.01.07 kl 10:13
Endret: 29.01.07 kl 10:14
Postet 29.01.07 kl 10:21
Postet 29.01.07 kl 10:27
Du har her gått på en av de vanlige limpinnene butikkene tilbyr; akvariesalt. Dette er noe som omsettes, og misbrukes, i stor stil, av akvariebutikkene.
Bruken av salt i ferskvannsakvarie, er helt unødvendig, med mindre det foreligger en god grunn til nettopp å salte fiskene. At de er levendefødere, er ikke noen god grunn.
For å fjerne det saltet du har i karet, må alt vannet byttes - ikke på en gang, men over flere vannbytter. Bytter du ut 20% av vannet i 5 dager, tror du kanskje at alt saltet er borte. Men det er det ikke. Faktisk må en bytte ut 20% av vannet i 20 dager i strekk, for å få saltmengden ned i litt over 1% av hva du tilsatte. Dette siden du hele tiden bare tynner ut saltinnholdet.
Siden sneilene dine har reagert som de har gjort på saltet, ville jeg ikke skaffet nye, før etter minst 10 dager med 20% vannbyte daglig.
Bruken av salt i ferskvannsakvarie, er helt unødvendig, med mindre det foreligger en god grunn til nettopp å salte fiskene. At de er levendefødere, er ikke noen god grunn.
For å fjerne det saltet du har i karet, må alt vannet byttes - ikke på en gang, men over flere vannbytter. Bytter du ut 20% av vannet i 5 dager, tror du kanskje at alt saltet er borte. Men det er det ikke. Faktisk må en bytte ut 20% av vannet i 20 dager i strekk, for å få saltmengden ned i litt over 1% av hva du tilsatte. Dette siden du hele tiden bare tynner ut saltinnholdet.
Siden sneilene dine har reagert som de har gjort på saltet, ville jeg ikke skaffet nye, før etter minst 10 dager med 20% vannbyte daglig.
Postet 29.01.07 kl 10:31
Inaktiv bruker
Maggo: Regner med at sneglene kommer fra meg??? Du skal få nye av meg gratis du når du har fått ut alt saltet.
Postet 30.01.07 kl 16:49