Sopp

Nå er det ikke sykdom på fisk dette gjelder men en hvit sopp som vokser på diverse grums og avføring fra fiskene. Det er da den typiske grønne grumsen som kommer på bunnen som er opphavet til soppen. Den irriterer ikke fiskene mine i det hele tatt,men tror den er skyldig i 4 døde gaboon reker,ser også at den etterhvert sprer seg til plantene mine og tar sakte livet av de.

Da jeg fant ut effektene av soppen var jeg rask å fjerne den og rengjøre bunnen. Men merker at den kommer frem ganske hyppig.

Må fjerne sopp som vokser der nesten 1 gang i uken,skjønt det er ikke så mye sopp om gangen,men lar jeg akvariet stå en stund så sprer den seg fortere og fortere.

Noen som kan komme med gode råd om hvordan jeg kan forebygge dette,eller eventuellt kan gi meg link til et sted jeg kan lese om denne type sopp?

Dette har nok med vannverdier, og muligens sirkulasjonen på vannet, avfallstoffer/vannbytterutine å gjøre.

Hvis du forteller litt mer om det jeg har nevnt, så kan sikkert noen svare deg
Vannverdiene mine er akkurat der de skal være for fiskene sin del,både nitrit og nitrat er veldig lavt. Jeg bruker tetra test 5 in 1 som måler NO3,NO2, 3 forskjellige GH,KH og PH.

Alle verdier der stemmer bra i forhold til fiskene. Sirkulasjonen i vannet er bra i det øvra sjiktet men bunnsjiktet har en del svakere sirkulasjon grunnet en del planter. Jeg har netpun sand så avfallet fra fiskene synes lett og er lett å få opp,men merker fort hvordan det samler seg opp avfall på de delene av bunnen der sirkulasjonen er dårligst og der kommer soppen først også.

Akvariet er på 160 liter og vannbytte skal jeg være ærlig å tilstå at jeg ikke er så flink til å opprettholde rutinen på så det kan variere i hyppighet på hvor ofte jeg skifter det.

Slike teststrips som du nevner, kan du dessverre ikke stole på, er jeg redd. Les denne produktomtalen, skrevet av Frank Angell.
Hørtes ikke bra ut det der nei :/

Men om mine vannverdier da muligens ikke stemmer etter strips testen så kan jeg i det minste si at elefantfiskene stortrives i akvariet mitt,og de skal da være veldig følsom for vannkvaliteten etter det jeg kjenner til.

Så da ville jeg tro vannkvaliteten ligger nært deres preferanser.
Her er det ett par ting jeg stusser over, og tigger pent, om mer utfyllende info;
Du sier; Det er da den typiske grønne grumsen som kommer på bunnen som er opphavet til soppen.Hvilken grønn grums? Er det BGA, eller grønnalger? Om det er såpass som jeg mistenker det er av dette, er det noe som er i ubalanse i karet ditt. Alger kommer skjelden av seg selv
Du sier også at soppen dekker plantene, og sakte kvelder dem.

Har tilgode å høre om slike soppangrep, er du sikker på at det er sopp? Hvit og lodden? Eller er det alger, mørkegrønne, slimete, fælre greier som du ser i denne artikkelen (nest nederst)?

Om det virkelig er sopp, er dette høyst uvanlig i de mengder jeg forstår det som det er hos deg. Jeg ville gått denne hardt til livs, og fjernet denne omgående med slamsuger\ skrubbing. Soppsporer vil det alltid være i ett akvaristisk miljø, men det får være grenser... Sopp i så store mengder, er neppe gunstig for verken deg, eller fiskene.
Hei,soppen er faktisk hvit ja,den dekker ikke hele plantene men den samler seg rundt stammen,etter en stund så dør den delen av planten (stammen der soppen var er da blitt mørk brun..og skikkelig myk og går i stykker for ingenting)

Jeg hadde tidligere et ekstremt BGA problem da jeg hadde et teppe over hele bunnen (ja hele),her kom det frem litt sopp,men ikke så veldig mye. Da jeg fikk sugd opp så og så alt av BGA så har ikke det oppstått som et problem lenger,men soppen kommer der jeg finner avfall i akvariet.

Etter å ha tilbrakt omtrent 7 timer i går og lest rundt omkring på nettet,har jeg begynt å fatte mistanke om at fiskene mine rett og slett har fått for mye mat,de har da klart å spise opp maten men har kanskje ikke klart å fordøye den helt og avfallet som da kommer ut er fullt av næring...i dette tilfelle til soppen muligens?

Høres det ut som en mulighet?

Skal se nå i 1 uke med redusert foring om det viser noe utslag.

Jeg kjører også på med overpriset akvariesalt (for å bruke det opp :p) dog uten å overdosere,men jeg mener på at sopp ikke skal tålerere salt noe særlig bra.

Jeg rensker ukentlig for sopp og de plantene som er igjen har begynt å komme seg,fiskene viser heller ingen tegn til irritasjon,eller andre plager.

Eneste ofrene for soppen er noen planter og 4 stykk gabon reker. Hvordan reke døde mens de følsomme elefantfiskene ikke døde er for meg uvisst,da 3 av dem døde relativt raskt,mens 1 av dem levde i beste velgående så lengde den holdt seg høy i akvariet,men da den trakk til bunnen døde den også etter et par dager,dog den viste ingen tegn til at den mistrivdes før den døde,døde inntraff da jeg var på jobb og den så bra ut før jeg dro.

Min teori er at de kan ha spist soppen og død,da ingen andre bunnfisker har vist mistrivsel.
Da har det nesten gått 1 uke siden jeg kortet ned foringen.

Jeg stilte også opp styrken på pumpen for å bedre sirkulasjonen men droppet saltet. Og hva skjer? ikke tegn til sopp lenger og i tillegg er nå alle fiskene kjempe aktiv når det er foringstid og de vet så tydelig når jeg kommer for å fore dem

Skjønt..scalarene mine tigger like mye som de alltid har gjort :P

I tillegg har jeg skaffet meg noen nye planter på bunnen og noen skikkelige flyteplanter til sommerfuglfiskene,noe de nyter.

har også skaffet meg et par stenger med javamose på som skal få vokse til litt før jeg fester de på roten min,har også skaffet meg 2 moseballer som skal festes på bunnen av roten

Høres jo ut som ting nå går rette veien, og det er jo flott!!
Jepp,neste jeg bør gjøre er å få tatt bilder av avariet og legge de ut her.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap