discus med gjellemark
Så var det min tur til å få gjellemark på hua til discusparet. Har lest på discusnorway ang. gjellemark, og fant mye nyttig. Men disse medisinene er et mareritt å få tak i gjennom apoteket og en samtidig dyrere en hva fiskene er. Da jeg snakket med apoteket så hadde de mulighet til å skaffe noe av disse preparatene men samtidig måtte man kjøpe ganske mye av gangen. etter mange forsøk på å få tak i disse preparatene har jeg nå bare kjøpt vanlig gjellemark medisin fra dyrebutikken, i håp om at jeg kan se en liten forandring. Er det noen som har et forslag på medisin som garantert virker? Husk at dette er snakk om discus, og vil gjærne ha svart fra discuseiere som har hatt samme problemet som meg med gjellemark.
Postet 29.01.07 kl 18:03
Her har de medisin som skal virke mot gjellemark. Prazipro, laget for discus, virker mot gillflukes som er gjellemark. Har ikke prøvd produktet selv. Men jeg har bestilt andre produkter derfra og de kommer ganske hurtig i posten, ca 5 dager. Ble ikke stoppet i tollen for meg hvertfall Lykke til
Postet 29.01.07 kl 18:14
Postet 29.01.07 kl 18:25
Her står det bruksanvisning Eller kanskje det ikke gjorde det! Bruksannvisningen står hvertfall på flasken
Ellers har jeg en flaske her hvor det står at en flaske på 4oz holder til 120 gallons. Det er den flasken som koster $12. Du trenger "bare" en teaspoon til 20 gallons. 20 gallons er 75,7 liter
Det er en del lenker her på akvaforum hvor det står om behandling o.l med prazi bare bruk søk funksjonen Denne f.eks.
Ellers har jeg en flaske her hvor det står at en flaske på 4oz holder til 120 gallons. Det er den flasken som koster $12. Du trenger "bare" en teaspoon til 20 gallons. 20 gallons er 75,7 liter
Det er en del lenker her på akvaforum hvor det står om behandling o.l med prazi bare bruk søk funksjonen Denne f.eks.
Postet 29.01.07 kl 18:32
Endret: 29.01.07 kl 18:36
Elin PedersenHer står det [URLBLOCK1] Eller kanskje det ikke gjorde det! Bruksannvisningen står hvertfall på flasken Ellers har jeg en flaske her hvor det står at en flaske på 4oz holder til 120 gallons. Det er den flasken som koster $12. Du trenger "bare" en teaspoon til 20 gallons. [URLBLOCK2] Det er en del lenker her på akvaforum hvor det står om behandling o.l med prazi bare bruk søk funksjonen :) [URLBLOCK3] f.eks.
tusen hjertelig takk for hjelpen. Snilt at du gadd å hjelpe
Postet 29.01.07 kl 18:41
Postet 29.01.07 kl 18:45
Postet 29.01.07 kl 19:18
Prazi Pro dreper parasittene, men ikke eggene. Prazi skal også ta knekken på div innvollsorm, slik at den virker innvortes også. Viktig med oppfølgingskur etter fem dager for å ta knekken på parasittene som sannsynligvis har utviklet seg fra eggen som ikke ble drep ved første kur. Må muligens gjentaes, så kjøp inn nok til noen kurer.
Postet 29.01.07 kl 20:26
nila-84fant ingen bruksanvisning på den medisinen. Tenkte på hvor mange jeg må bestille. Eller er det jeg som er blind?
Ikke kjøp mer enn to flasker med PraziPro (de til 12 dollar flasken). Da overstiger du fribeløpet du kan handle for i utlandet og ta inn pr post uten å måtte betale norsk moms.
Dersom pakkens innhold overstiger 31 dollar (med dagens kurs på 6,40), så vil pakken bli stoppet for manuell fortolling hos Tollpost. Og der er det kø.... pakker i tollpost blir gjerne værende der både 9 og 10 dager mens det behandles.
Holder du deg under fribeløpet, altså 200 kr (beløp under dette er det man slipper å betale moms på), så sklir pakken raskt igjennom og havner rett i postkassen din hjemme på kort tid.
Første gang jeg bestilte denne medisinen fra RockyMountainDiscus, tok det bare fem dager! Helt fra USA, det var bra
Men da passet jeg på at beløpet ikke oversteg Tollvesenets kurser, som er den valutatabellen Tollpost i Norge bruker når du kalkulerer utenlands-pakkenes verdier i norske kroner.
NB!
Handler man for over 200 kr, vil også pakkens portokostnader tas med i momsberegningen for hvor mye du skal betale i moms.
Denne regelen gjelder altså KUN for pakker hvis innhold har en verdi som overstiger 200 kr.
For pakker der innholdet er verdt UNDER 200 kr, så trenger du ikke tenke på portoen. Den tas ikke med.
Postet 29.01.07 kl 20:44
Endret: 29.01.07 kl 20:52
mona o[QUOTE=nila-84]fant ingen bruksanvisning på den medisinen. Tenkte på hvor mange jeg må bestille. Eller er det jeg som er blind?
Ikke kjøp mer enn to flasker med PraziPro (de til 12 dollar flasken). Da overstiger du fribeløpet du kan handle for i utlandet og ta inn pr post uten å måtte betale norsk moms.
Dersom pakkens innhold overstiger 31 dollar (med dagens kurs på 6,40), så vil pakken bli stoppet for manuell fortolling hos Tollpost. Og der er det kø.... pakker i tollpost blir gjerne værende der både 9 og 10 dager mens det behandles.
Holder du deg under fribeløpet, altså 200 kr (beløp under dette er det man slipper å betale moms på), så sklir pakken raskt igjennom og havner rett i postkassen din hjemme på kort tid.
Første gang jeg bestilte denne medisinen fra RockyMountainDiscus, tok det bare fem dager! Helt fra USA, det var bra
Men da passet jeg på at beløpet ikke oversteg Tollvesenets kurser, som er den valutatabellen Tollpost i Norge bruker når du kalkulerer utenlands-pakkenes verdier i norske kroner.
NB!
Handler man for over 200 kr, vil også pakkens portokostnader tas med i momsberegningen for hvor mye du skal betale i moms.
Denne regelen gjelder altså KUN for pakker hvis innhold har en verdi som overstiger 200 kr.
For pakker der innholdet er verdt UNDER 200 kr, så trenger du ikke tenke på portoen. Den tas ikke med.
hehe..UUUPS! Da må jeg nok regne med litt venting. Kjøpte liksågodt noe mat+++..Så jeg oversteg med 165.15 kroner. Skal man handle, så skal man handle..hehe..jaja..Tollen var faktisk det siste jeg tenkte på..Men 1000000 takk for opplysningen Mona. Du e kjekke å ha, i slike situasjoner
Postet 30.01.07 kl 16:13
Husk at det kommer en ekstra utgift på 5$ for int.porto. Varene blir ikke sendt før det er betalt, du får en ekstra regning via paypal.
Vil vel tro det var de nye VF heckel discusene som hadde med seg gjellemarken. Hadde selv samme problemet med noen VF RSG, disse gikk i karantene ca 1 1/2 mnd. Kommer 10 nye nå, disse blir å gå minimum 2 mndr i karantene. VF fisk og karantene er alfa omega.
Vil vel tro det var de nye VF heckel discusene som hadde med seg gjellemarken. Hadde selv samme problemet med noen VF RSG, disse gikk i karantene ca 1 1/2 mnd. Kommer 10 nye nå, disse blir å gå minimum 2 mndr i karantene. VF fisk og karantene er alfa omega.
Postet 30.01.07 kl 16:50
Bengt FossliHusk at det kommer en ekstra utgift på 5$ for int.porto. Varene blir ikke sendt før det er betalt, du får en ekstra regning via paypal. Vil vel tro det var de nye VF heckel discusene som hadde med seg gjellemarken. Hadde selv samme problemet med noen VF RSG, disse gikk i karantene ca 1 1/2 mnd. Kommer 10 nye nå, disse blir å gå minimum 2 mndr i karantene. VF fisk og karantene er alfa omega.
Litt ekstra kroner må man nesten regne med, så det er jeg ikke redd for Viss det funker så er det ikke så farlig. Dette paret har kun godt alene i eget kar på 125L. De VF har eget kar på 540L, så det kan ikke ha kommet derfra. Har ingen aning på hvor det har kommet fra. Men det er kansje en ide å medisinere de Vf å kansje? Meker ikke noe på de foreløbig ialefall..
Postet 30.01.07 kl 20:14