Hvitprikk eller...?

Lørdag for 2 uker siden kjøpte jeg 3 black molly (1 hann, 2 hunner) til akvariet mitt, som fra før var bebodd av 4 guppy, 2 kuhlii-ål, 3 kinesiske algespisere og 3 gule eplesnegler.

2 dager etter at de flyttet inn i akvariet, så jeg at den ene black molly'en hadde fått flere små hvite prikker. Konfererte med min litt mer akvarie-erfarne samboer, og leste om sykdommer her og kom frem til at jeg hadde fått hvitprikk

Følgte temperaturkuren her nøye, byttet masse vann og holdt temperaturen på 32 dager 4 døgn etter at symptomene var borte. Så, mandag morgen (denne uken) begynte jeg å skru temperaturen ned igjen. Idag når jeg kom hjem fra jobb 1600, ser jeg til min store forskrekkelse at TO black molly
'er har MYE mer hvite prikker enn det den ene hadde før temperaturkuren. Prikkene ser litt "dottete" ut, og er også på øynene, som forøvrig ser litt "slørete" ut på den ene!
Kan det være sopp? Men ville ikke det da slå ut i full blomst under temperaturkuren, og ikke forsvinne, som det gjorde? Eller er det bare hvitprikken som slår til igjen, denne gangen kraftigere?
Ellers virker fiskene forsåvidt ganske så friske, svømmer rundt, har god apetitt, og ikke tydelig økt respirasjon.

Temperaturen er skrudd OPP igjen, regner med det er hvitprikk, men syns dette er litt rart. Håper på råd og tips her, da jeg syns dette var rart... og fryktelig trist!

Det kan være både sopp, og hvitprikk.... Mandag er ikke mange timene unna, så det kan være at du ikke har greid å kverke alle parasittene som gjemte seg i bunnlaget (her er det kaldere, og de kan derfor overleve).

Sopp infiserer oftest sårene etter parasitter, og andre sår, så det kan være dette også. Men siden det er flere prikker nå, enn tidligere, er det vel grunn til å mistenke at noen parasitter greide seg. Jeg ville derfor kjørt en ny runde med varme, og endrett oppsettet litt:
Kjør varme til alle prikkene er borte +48-72 timer.
Reduser tempen til 28`C, med ett vannbytte kombinert med norgeshistoriens feteste slamsuging.
Sett opp tempen igjen, etter 30 timer. La denne være høy til alle nye prikker er borte, om prikkene ikke kommer, la den være høy i nye 48-72 timer.
Sett så ned tempen til normal.

Om dette ikke fungerer, er medisinering ett alternativ jeg ville gått for. Vel å merke med medisin som duger, slik som eSHa Exit.

Om det er sopp, vil denne blomstre som aldri før i den tempen vi her snakker om på vannet. Følg derfor ekstremt nøye med på fiskene! Blir prikkene mer dottete, sett omgående ned tempen, og sett igang behandling mot sopp.
Anbefaler selv eSHa 2000 til dette. Denne kan kombineres med eSHa Exit, begge med 100% dose, så da greier man å knekke to nøtter på en og samme gang.
Tusen, tusen takk
Jeg er så utrolig glad for så raskt svar!

Er stygt redd det er sopp + parasitt ja, men vil jo helst unngå kjemisk medisinering, så kjører opp tempen igjen nå, og følger godt med. Sambo skulle i dyrebutikken uansett (han er vel der hver dag...) så han skulle se om de hadde soppmiddelet du anbefalte, så vi har det i tilfelle vi må kjøre igang fort med det.

Har lest den flotte artikkelen om flere sykdommer her inne, så var forberedt på at jeg måtte kjøre flere runder med temperaturkur, men var fryktelig trist uansett

Ett lite spm: skal jeg mate som vanlig, eller bør jeg endre den? Mater vanligvis med litt Hakiri Fancy Guppy (utrolig kult navn) + en algetabl. pr dag.
Siden dere (til nå) ikke har drept filterbakteriene, er det ikke noe grunn til å ikke mate fiskene. På grunn av den høye tempen, forbrenner de mye mer energi nå (stoffskiftet i høygir), og trenger da litt å spise.

Tror nok ikke din samboer finner eSHa-medisiner i butikken, det er såvidt meg bekjent, kun Tropefisk.no, Karolin.no og Aquamanias.no som fører denne medisinen. Men jeg er temmelig sikker på at det er ett tidsspørsmål før denne er å finne i de fleste hyller
OK :)
Takk igjen.
Regnet med at forbrenningen kom til å øke ja, så matet de som normalt under forrige temperaturkur.
Og helt rett, han fant ikke medisinen i butikken Men det er bestilt nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap