Ciklider og sand??

Hei!
Jeg var i butikken i dag. Kjøpt et boliviansk sommerfuglciklide-par. Skulle egentlig hatt neon-dverggurami, men det er det ingen som har. Ble utålmodig etter et par og tok altså med meg ciklidene. Ville gjerne vite mer om disse fiskene, enn at jeg syntes de var veldig vakre. Kastet meg derfor over kunnskapsbasen. Og hva ser jeg!!?? Jo, disse stakkars fiskene trenger sand!!!! Det var det ingen i butikken som spurte meg om Jeg har ikke så mye som et sandkorn i mitt 130L akvarium. Hva gjør jeg nå???

Har ellers: div tetra, div platy og div algespisere i karret.

Ønsker veldig forslag.
Klem
De MÅ ikke ha sand, men når jeg ser hvordan de er i mitt kar så er det nesten kriminelt å ikke ha sand. De er hele tiden nede i sanden og siler og koser seg. Jeg ville levert dem tilbake eller bytta til sand, men så er jo jeg en bolivianer fan

Navnet kommer jo også av at de er jordetere, mikrogeophagus.
Må jeg bytte all grusen eller kan jeg lage et hjørne med sand? Sikkert et dustete spørsmål, men jeg gjør det likevel
Tror bare sanden vil renne gjennom, ikke helt sikker. Ciklider er dessuten nokså territoriale så de vil ikke begrense seg. Men jeg skal ikke tvinge på deg noe, men du vil gå glipp av noe uten sand. Derimot blir ikke disse skadet av å være uten sand, de blir nok bare litt mindre naturlige og komfortable. Mine var rett i sanden med en gang de kom ut av posen.

Det hadde ikke vært mange som gadd å skifte bunnsubtrat, men men

Disse blir heller ikke nødvendigvis par selv om man har en gutt og en jente, hvis du tenker par i den forstand Veldig fascinerende fisker som jeg unner deg å se all oppførsel av, men de dør ikke av grus heller. Du får prøve å lure inn et kar til med sand i til dem :P
Å blande sand med grus, enten man legger ett hjørne med sand, eller sanden over grusen, er en midlertidig løsning. Ting har gjerne en tendens til å føle naturlovene, og da er det slik at sanden vil synke ned under grusen. Det er derfor nødvendig å bytte hele bunnlaget, for å få nytte av sanden
Betyr det at jeg enten må gi opp disse flotte fiskene eller bytte hele bunnen? Ingen av delene har jeg lyst til kjenner jeg, men jeg vil jo ikke drive med mishandling av fiskene mine. Er det noen fisk som ikke trives i sand? (Har som nevnt div tetra, div platty, div algespisere og en ildhale, som jeg glemte i farten sist)

Mvh: Svala
I min verden, er det enten eller. Det å bytte bunnlaget er ikke så komplisert som mange tror\ mener, har gjort dette x antall ganger selv.

Vet ikke noen fisk som ikke trives med å ha sandbunn, eneste gangene jeg syntes dette blir feil, er i kar med svært hard belastning (f.eks diskus), ikke på grunn av fiskene, men på grunn av akvaristen Det er lettere å holde grus vedlike, enn sand.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap