Plassering av røtter

Hvor er beste plasseringen for store røtter? Langt bak, helt bak, midten, på siden? Er den beste sikringen med sugekopp, om den skal stå litt?
Det spørs på størrelse på karet, hva du prøver å designe det som, hva annet enn den store rota du skal ha osv. Selv plonka jeg bare en stor rot midt i karet, trøkka den ned i sanden og la en stor stein oppå, nå blir den der den skal være etter jeg fjerna steinen
Der stiller du et umulig spørsmål

Det varierer jo fra rot til rot hvordan den er formet, og hvilken plassering som gjør seg best. Men generelt kan man si at rota bør være med på å fremheve noe, gi et inntrykk, og helst ikke ligge for trykket opp i frontglasset.

Trerøtter legger eller plasserer jeg slik at det ser pent ut samtidig som jeg ser etter hulrom og slikt på rota som jeg kan legge slik at det gir fiskene naturlige steder å stikke seg unna. Hos Corydoras og Apistogramma (som jeg har) er det alltid et hensyn jeg tar når jeg bestemmer plasseringen av en trerot eller to. Det skal være dekorativt samtidig som det tjener som skjulested og/eller huler, men trerota kan også gjerne være med på å skille to områder i karet slik at Apistogrammaene får delt opp territoriet.
Corydoras liker helst å ligge skjermet i skyggen under en trerot, det kan gjerne være "lavt under taket", det foretrekker de.
Det krevs vel bare omøblering til en blir fornøgd da... Men, en ting til, terrasser i akvariet? Det blir noe som holder på sanden da, slik det blir forskjellige etasjer? F.eks en rot?

Vanligvis bare putter jeg rota opp i, slik det blir litt gjemmesteder og slik, men en kan jo faktisk dekorere med røtter... Og det er jeg ikke så god på
Det å finne den perfekte rot kan også være vanskelig. Etter mye leting hadde jeg gitt opp egentlig. Men husker den de hadde i et av akvariene i en zoo butikk her,den var perfekt der. Siden jeg handler der en del så fikk jeg kjøpe den og vips perfekt rot i akvariet.

Den er ikke noe spesiellt bred eller lang men den er veldig høy og toppen er bare et par cm fra vannflaten,jeg satt min i motsatt ende i akvariet fra pumpa. Resultatet ble hakket bedre filtrering,samtidig som den gir en sone med litt "roligere" vann for de fiskene som liker det

Røtter er veldig fint tilskudd i et akvarium synes jeg,og jeg foretrekker dem fremfor skip,flyvrak og andre "morsomme" innskudd i akvariene
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap