Hvordan leker Sommerfugl ciklider?

Spørsmål står i topic.

Kjøpte noen sommerfugl ciklider i dag, og håper at de er et par, ser ihvertfall sånn ut, de står mot hverandre og Nærmest "kysser" så står de side ved side og vrikker litt og viser seg for hverandre.
Er de kanskje i lek?

Kan noen prøve å poste en video av dem i lek?

Takker for svar.
Re:Hvordan leker Sommerfugl ciklider?
Høres ut som leke adferd det der ja men det er mulig de "tørrtrener" også.

Gi fiskene frosne sorte mygglarver eller nyklekket artemia i blant.

Dette er bra for utviklig av egg og får gjerne fiskene i "lekehumør"

Ph på 6,5 - 6,7 er bra, for høy Ph verdi ( over 7) kan gjøre at eggene ikke utvikler seg.

Ha noen små ( ikke så rovgriske) fisk som selskap til sommerfuglene da disse trigger beskyttelses innstinktet ovenfor yngelen.

Sommerfuglciklider er kjent for å ta seg et festmåltid av egen rogn eller yngel. Så det kan ta noen runder med egg før de kommer så langt som til yngel.

Mye planter i karet og mange gjemmesteder er gull verdt for yngelen.

Mine sommerfuglciklider har lagt egg på rota, på planteblader eller i en grop i grusen.

Bytt vann ofte og lykke til : )
Men er litt usikker på kjønna på dem, den ene har lange finner og fine farger, mens den andre har nesten ikke farger, og er ikke så pen som den med størst finner som jeg trur er en hann.

Kan prøve å poste noen bilder her snart.
Her kommer noen bilder.
Håper noen kan finne kjønn på dem, trur og håper det er et par;D

Øverste bildet ser dere dem to sammen, ble veldig dårlig bilde.

På det midterste bildet ser du den jeg trur er ei hue.

På det siste bildet ser dere den jeg trur er en hann.

Takker for svar.
Tror nok heller det er den nederste som er hunn. Kommer de i lek vil den ene bli rød under buken. Det er hunnen. Det skal være lettest å se forskjell når de strekker ut finnene. Hannen skal ha lengre strålefinne foran. Når de er fullvoksne vil hannen være en del større enn hunnen. Hvis du ser på bildene fra akvariet mitt så ser du en typisk han og typisk hun.
Tror den med lange finner er en slørfinnet oppdrettsvariant. Det er derfor ikke mulig å gå ut fra lengden på finnene for å finne kjønnet. Du kan se begge typene på bildene i fiskebasen. Der finnes det også bilder av begge kjønn slik at du selv kan se forskjellene.

Synes selv det kan være vanskelig spesielt siden underkuede hanner kan dempe fargene sine for ikke å provosere den dominerende hannen. Det er derfor lettere å gå etter forskjellene på de fremre finnestrålene i ryggfinnen og formen på gattfinnen. Dette kan være vanskelig å se og må bare innrømme at jeg selv en gang kjøpte to hanner istedenfor et par

Går de i lek burde du ihvertfall ikke være i tvil lenger. Hunnen blir veldig rød på magen, og det vil dessuten stikke ut en del av eggleggingsrøret under buken på henne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap