- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Malawi Golden
Malawi Golden
Har et 80 liter kar nå..
Som jeg skal ha malawi Golden i..
Er det noen andre malawi arter jeg kan ha oppi samme dem?
Og hvor mange sånn ca?
Mat:
Hva bør jeg mate disse med, og hvor ofte?
Hørt om rekemix, men er dette noe jeg kan mate de med hver gang? Eller må det være litt variasjoner?
Oppskrift på rekemix?
Og ossen jeg gjør dette.
Som jeg skal ha malawi Golden i..
Er det noen andre malawi arter jeg kan ha oppi samme dem?
Og hvor mange sånn ca?
Mat:
Hva bør jeg mate disse med, og hvor ofte?
Hørt om rekemix, men er dette noe jeg kan mate de med hver gang? Eller må det være litt variasjoner?
Oppskrift på rekemix?
Og ossen jeg gjør dette.
Postet 03.02.07 kl 00:02
Endret: 03.02.07 kl 00:20
Må først gratulere deg med valg av malawi som din type akvariefisk. I utgangspunktet så syns jeg det er litt for lite med et 80l når du vil ha malawi. Så her begrenses antall fisk og type ganske fort. Vist du har planer om et større kar etterhvert så vil jeg anbefale deg å bare ha noen få frem til du får det. Uansett så er det mange malawiarter du kan ha sammen med golden. Den er ganske rolig av seg. Så det du først og fremst bør se på er adferden til de forskjellige. Studer fiskebasen med tanke på dette og størrelse kar som minimum er anbefalt. Legger ved en link til profilen på golden:
Golden lever hovedsakelig av alger, små krepsdyr og andre små dyr den kan finne mellom klippene. Så den trenger en del spirulina i fòret. Så her er det bare bra vist du har litt alger på innredningen. Da vil du se at de begynner å spise av det. Det fins mye forskjellige typer fòr og merker. Jeg er veldig fornøyd med JBL Novo Rift(fint hovedfòr for denne type malawi), JBL Novo Stick(denne har en del mer proteiner i seg) og jeg bruker en del fra Hikari. Artemia er fint å gi denne da dette er små krepsdyr. Har alltid noe av det og rekemix liggende som de får av og til. Søk på rekemix i forumet så finner du oppskrifter. Det viktigste er å variere kosten uansett. Jeg gir de mat som regel 2 ganger til dagen, av og til 3 ganger. Har 1-2 dager i uken hvor de ikke får mat i det hele tatt. Får de mulighet, så spiser de opp mot 8 ganger det de har behov for. Og det er ikke bra.
Ønsker deg lykke til.
Golden lever hovedsakelig av alger, små krepsdyr og andre små dyr den kan finne mellom klippene. Så den trenger en del spirulina i fòret. Så her er det bare bra vist du har litt alger på innredningen. Da vil du se at de begynner å spise av det. Det fins mye forskjellige typer fòr og merker. Jeg er veldig fornøyd med JBL Novo Rift(fint hovedfòr for denne type malawi), JBL Novo Stick(denne har en del mer proteiner i seg) og jeg bruker en del fra Hikari. Artemia er fint å gi denne da dette er små krepsdyr. Har alltid noe av det og rekemix liggende som de får av og til. Søk på rekemix i forumet så finner du oppskrifter. Det viktigste er å variere kosten uansett. Jeg gir de mat som regel 2 ganger til dagen, av og til 3 ganger. Har 1-2 dager i uken hvor de ikke får mat i det hele tatt. Får de mulighet, så spiser de opp mot 8 ganger det de har behov for. Og det er ikke bra.
Ønsker deg lykke til.
Postet 03.02.07 kl 00:55
Siden karet er så lite, ville jeg ikke hatt noe annet enn noen ytterst få golden i dette. Malawier er litt kranglete av seg i lekstiden, og det er stor fare for at det vil bli slossing som resulterer i skader\ død, med mer enn ett lekspar i dette karet.
Når det gjelder rekemiks, ligger mine oppskrifter på dette ute i så mange tråder, at du garantert finner noe, dersom du leiter
Når det gjelder rekemiks, ligger mine oppskrifter på dette ute i så mange tråder, at du garantert finner noe, dersom du leiter
Postet 03.02.07 kl 13:45
Postet 03.02.07 kl 16:29
Malawier treger selvsagt å få tilfredsstilt sine krav til vannverdier, som alle andre fisk.
Kh\Ph øker en med å tilsette bokarbonat (f.eks natron) - hvor mye som skal til kommer jo ann på hva verdiene er i utgangspunktet. Skaff deg pålitelig test for både Kh og Ph før du starter.
Gh må i 98% av tilfellene også økes. Dette kan enkelt gjøres med å tilsette gips i vannet (vanlig hobbygips fra panduro, f.eks alabastergips, eller steingips om du er raus.). Også her må en ta utgangspunkt i hvilke verdier en har på forhånd. Skaff her pålitenlig Gh-test.
Salt, NaCl, skal du ikke bruke. Malawi er ferskvannsfisk.
Kh\Ph øker en med å tilsette bokarbonat (f.eks natron) - hvor mye som skal til kommer jo ann på hva verdiene er i utgangspunktet. Skaff deg pålitelig test for både Kh og Ph før du starter.
Gh må i 98% av tilfellene også økes. Dette kan enkelt gjøres med å tilsette gips i vannet (vanlig hobbygips fra panduro, f.eks alabastergips, eller steingips om du er raus.). Også her må en ta utgangspunkt i hvilke verdier en har på forhånd. Skaff her pålitenlig Gh-test.
Salt, NaCl, skal du ikke bruke. Malawi er ferskvannsfisk.
Postet 03.02.07 kl 19:05