Nei, dette med yngelkar i hovedkaret er ikke noe for meg.
Det kommer hele tiden inn sand og småpartikler, og jeg føler rett og slett ikke det er rent nok for yngel og egg. Det som var positivt var at det ikke dannet seg mugg på noen av eggene, noe jeg nesten var sikker på at det ville. Nå har jeg funnet frem klekkebeholderen min igjen, og i den har jeg samlet sammen noen egg av Sterbai, og Paleatus. Jeg kjøpte gruppen med Paleatus på lørdag (for å få selskap til to jeg hadde hentet fra SFO.karet her i byen), de var ikke mer enn drøye tre cm. men jammen lekte de og la egg i dag. Jeg har desverre ikke eikeløv, eller svart-or kongler i hus, så denne gangen har jeg dryppet oppi en liten dråpe methylen-blått og håper eggene tåler det.
Sterbai-yngelen som har blitt henholdsvis tre og seks uker har jeg flyttet over i en 20 liter i dag, med litt sand på bunnen, en plante og en liten rot. De har en liten innvendig pumpe, og varmekolbe.
Så over til dagens overraskelse: Guppyene mine har ynglet i dag, så jeg byttet litt vann og satt meg til å kikke litt på de små. Da så jeg plutselig to yngler som det virkelig måtte være noe galt med. De svømte liksom litt rykkevis bortover bunnen. Jeg satt meg litt nærmere og hva fikk jeg se? Jo da, to små corydoras-yngler som har havnet oppi karet som egg, for så å ha klekket og klart seg sammen med mine glupske, fete Guppyer. Jeg mener det er Sterbai yngler, for jeg tror det er det karet jeg tok noen planter fra for noen uker siden og hev over til Guppy-karet. Stakkars, i det karet er det grov grus, og ikke noe kos for små Coryer. Jeg forsøkte å fange dem i en hov, men det gikk ikke. Jeg får la dem være der til de er blitt noe større, så får jeg forsøke igjen.