Plantene mine dør

Alle planter som har relativt store blad blir brune og hullete etter kort tid.
(Unntatt Anubias)
På dyrebutikken har de utsyrt meg med Prodac Nutron Flora og Prodac CO2 Plant som skal brukes annenhver uke ved vannskift. (Altså Nutron 1. uke og CO2 2. uke)
I tillegg gir jeg 5 dråper Ferrogan Fluid daglig.
Mulig at noe skurrer her, ikke vet jeg. Har bare gjort som jeg har blitt anbefalt.

Muligheten for at fiskene spiser dem opp burde ha vært forhindret ved at jeg gir dem TetraPhyll. Pleco + Gibbi får Tetra PlecoMin. Likevel ser jeg ofte at de ligger og "spiser opp" plantene. Mange fisker ligger også og tygger på flyteplanten min (som jeg ikke vet hva heter). Den har også begynt å få brune røtter.

Jeg kjøpte Kjempevallisinera og flyteplante for kun noen dager siden, og de er snart kasteklare.

Verdiene i vannet er helt ok i forhold til plantene.

Jeg er så lei av å kaste planter og kjøpe nye flere ganger i måneden, kan noen hjelpe meg?

Hvor kjøpte du plantene dine?

Jeg anbefaler deg å kjøpe fra de ute i byen eller de på moa gård.

De på moa syd er veldig billig når det gjelder planter men man merker at plantene der ikke er helt topp alltid.

Jeg og bruker ferrogan fluid og prodac nutron flora. Jeg bruker derimot ikke den co2 saken.

Hva slags bunnsubstrat bruker du?

Hvor lenge er lyset ditt på?

Mine kjempevallisinera og den mindre sorten lever i beste velgående hos meg,skjønt jeg har ikke plante spisende fisker.
Kjøpte de faktisk på Moa Syd denne gangen, nettopp fordi de var så billige,hehe.
Jeg har derimot hørt at plantene kommer fra samme leverandør på samme dag? Kjøpte de på tirsdag, så de var helt ferske (i alle fall fra leverandør, hehe)

Bruker du noe annet enn Ferrogan Fluid og Prodac Nutron flora?

Bruker vanlig grus/sten som jeg kjøpte i butikken, har vurdert å bytte til sand, men avventer til noen kan fortelle meg hvordan jeg skal få fjernet grus og lagt i sand på en effektiv måte uten å skremme opp fiskene for mye.

Lyset er på i gjennomsnittlig 8 timer vil jeg tro.

Hei ceci85

Hvor mange watt har du på lyset?
Du kan jo prøve å ha lyset på 10-12 timer dagen.
Hei
Planter dør ikke på bare noen dager av mangel på gjødsel eller feil lys. Planter kan leve uten gjødsel i uker og måneder uten å bli brune og dø slik du beskriver.

Det som får planter til å bli slik på så kort tid er skade. De kan være frostskadd, eller ha fått en mekanisk skade.

Synes egentlig dette mest høres ut som om plantene har vert utsatt for frost før du kjøpte de. Da får du slike tilstander som du beskriver.

Du kan godt vente med gjødselen i starten, eller kun bruke halv dose av de gjødseltypene du har de første ukene.

HH
Hei ceci85 Hvor mange watt har du på lyset? Du kan jo prøve å ha lyset på 10-12 timer dagen.

Grolux (som jeg regner med er den for plantene, er på 18 watt.
Rose U
Hei Planter dør ikke på bare noen dager av mangel på gjødsel eller feil lys. Planter kan leve uten gjødsel i uker og måneder uten å bli brune og dø slik du beskriver. Det som får planter til å bli slik på så kort tid er skade. De kan være frostskadd, eller ha fått en mekanisk skade. Synes egentlig dette mest høres ut som om plantene har vert utsatt for frost før du kjøpte de. Da får du slike tilstander som du beskriver. Du kan godt vente med gjødselen i starten, eller kun bruke halv dose av de gjødseltypene du har de første ukene.

Om det er tilfelle at de har fått skade, så må alle plantene med "store" blad jeg noensinne har kjøpt fått skade.
Dette er et problem uansett forhandler.

Jeg ser på profilen til Anubias at: Herbivorous fish do not eat the very tough and robust leaves.
Dette får meg til å tro at det er fiskenes feil at plantene mine dør.
Hvem er synderen i såfall, og hvordan får jeg dem til å slutte?

Ser at du har gibbiceps i akvariet ditt,om du leser om den i fiskebasen så ser du at den kan spise planter,så der har du muligens en synder. Etter min erfaring med gibbiceps så spiser den planter til dessert etter å ha spist opp foret sitt,skjønt det kan hende min bare var litt sær.

Alger kan også skade plantene,du ser veldig lett om det vokser noen på plantene dine,jeg bruker å gni de lett av med fingrene men passer på å ikke skade plantene samtidig.

Jeg bruker en blanding av flerfarget rund grus og neptun sand,dette gir bra feste for plantene og gir de mulighet til å la røttene gro skikkelig.

Ser også at du har elefant fisker,de kan se ut som om de spiser på plantene men de har så langt ikke laget noen synlige skader på mine,og jeg tror da heller at de spiser av små matrester eller kanske algebiter som har vokst på plantene.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap