Hvordan påvirker disse steinene vannverdiene?

Jeg fikk to kalkstein(?) med et akvarie jeg kjøpte brukt. Steinene har bare lagt og støvet ned, og jeg hadde helt glemt de, men nå tenkte jeg å bruke de i to av akvariene mine hvis det stemmer at de høyner Ph og/eller Gh?

Vannet vårt fra springen har for øyeblikket Ph på ca 5 og Gh 0, så jeg må alltid passe på å tilpasse vannverdiene ved vannbytte.

Noen som kan fortelle meg mer nøyaktig hvilke vannverdier disse steinene påvirker?

Har ikke målt størrelsen på steinene, men den på bildet står på en A4-konvolutt. Tenkte å ha den i 180-literen. Den andre er ca halvparten så stor, og jeg tenkte å ha den i 80-literen.

Er ikke så glad i utseeendet til steinene, så jeg tenkte å dekke de med javamose, som jeg har gjort med andre stein med stor suksess...

Ca hvor lang tid vil det ta fra jeg plasserer steinene i akvariene til jeg kan se synlige endringer i vannverdiene?

Hun jeg fikk steinene av sa hun hadde hatt begge i 180-literen og Ph var da jevn på ca 7. (Husker ikke helt, men tror hun sa at Ph i kranvannet da også var veldig lav, som hos oss, men er altså ikke helt sikker på om jeg husker rett)...

Noe annet jeg bør vite om denne type stein før jeg senker de ned i dypet?

Maren
Dette er slike steiner som det selges mye av i akvariebutikkene, har selv hatt min kvote med disse (har noen liggende, dypt i ei kasse med rot for ett århundre).
Disse påvirker ikke vannet i det hele tatt, jeg kunne i alle fall aldri måle forskjell på vannet med og uten disse steinene
Det var dumt, da... Trodde det var en type kalkstein, jeg...

Da tror jeg jeg pakker de langt inn i skapet igjen, designmessig passer de ikke inn i akvariene mine, jeg skulle evt. ha de der godt skjult for effekten på vannet...

Tar gjerne i mot tips om type stein el. jeg kan ha i som øker Gh!

Faxekalk øker både Kh og Gh. Spesielt om en tilsetter Co2, frigjør en mye kalsiumkarbonat, som spaltes slik at begge verdiene endres.

I malawikaret mitt, hadde jeg 15kg faxekalk, og 150L vann. Med lite Co2, måtte jeg rett å slett tilsette både Gh og Kh-økende remedier.
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap