Hvordan ser man at artemia er ferdigklekket?

Satte på artemia til klekking i går kveld men synes at den ser akkurat likedan ut nå i kveld. Hvordan skal den se ut når den er ferdig?

Takknemlig for svar.
Lys med en kraftig lykt inn i klekkeren, med lufttilførselen skrudd av. Du ser at klekket artemia "svømmer"
hvis du har en dråpeteller eller bare en slangebit som er gjennomsiktig, så kan du ta ut litt artemia å holde den opp mot lyset. Beveger det seg så er de klekt
Ser ut som noen få svømmer, men bør jeg vente til de fleste svømmer før jeg kan gi det? Har fått mange frittsvømmende Scalareyngel i dag.

Tusen takk for svar
Siden disse små krekene tiltrekkes av lys, er det mulig å høste dem ganske nyklekket, mens uklekkede egg får være igjen.
Mørklegg hele flaska, med unntak av ett lite vindu nederst. Her lyser du noen minutter med lykta, med luften av. Sug så opp litt av denne gjengen, skyll i artemiasil, og mat så yngelen.

Dersom en venter til store deler av eggene er klekket, vil de "eldste" artemiaene ha spist opp store deler av plommesekken sin, og derfor kun fugere som vomfyll. Jo tidligere etter klekking man benytter dem som for, jo mer næring er det for yngelen.
Bare et lite tips. Har du ikke artemiasil for hånden, så kan du bruke vanlige kaffefilter. Husk å ikke ha for mye vann oppi av gangen. Har brukt dette siden jeg begynte med artemia, og fungerer veldig fint
Tusen takk for svar begge to.
Får forsøke å se om jeg får tatt ut litt ved møkelegging. Er det noe problem hvis det skulle bli med noen uferdige?
Var ikke helt forberedt da yngelen ble frittsvømmende en dag før "terminen".
Det var vanskelig å finne noe særlig med svømmende artemia ja.
Har gitt de litt avskallet artemia no i kveld, og det ser ut som det ble ganske mye liv der nede på bunnen. Det er sikkert 50 stk. der.
Så får jeg stå opp ekstra tidlig i morgen før jeg drar på jobb, og gi de litt av den forhåpentligvis mer klekte artemian da.
Tusen takk for hjelp begge to.
Avskallet artemia, er faktisk mer næringsrikt enn klekket artemia Avskallet, klekket artemia, er det beste av det beste, og brukes i stor stil blandt annet til oppdrett av kveite.
Takker for svar.
Kanskje jeg bare kutter ut artemiaklekkinga da og bare gir avskallet artemia istedet, iallefall hvis de like gjerne tar det istedet for klekket artemia.og hvis det er enda mer næringsrikt i tillegg.
Alle er visst ikke like begeistret som meg her for suset fra tre pumper og luftpumpe med tre uttak til luftesteiner midt i stua.....
Fordelen med levende artemia, er at yngelen trigges til å jakte på disse. De legger seg heller ikke på bunnen, og forsvinner i bunnlaget, for deretter å råtne (med mindre de går så lenge i ferskvann at de dauer).

Men jeg forstår det med tanke på støyen... Mange luftepumper er noen bråkebøtter. Anbefaler Eheim sine, dette er de mest stillegående jeg kjenner til.

PS: det finnes runde klekkere som ikke krever tilførsel av luft.
[URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=859&HKatID=]Denne saken [/URL]er kjekk, siden klekkede artemia selv trekker mot midten av klekkeren, og bare venter på at du skal komme å ta dem
Var borti en annen sak for noen dager siden, men tror du jeg greier å huske hvor?
Tusen takk for gode råd.
Jo jeg har Eheim 200 luftpumpe, og selve pumpa er nesten lydløs. Det er vel luftesteinene som suser endel, og særlig når vi har 3 stk. (2 i yngelkar og foreløpig 1 til artemiaklekkinga) Det er den som er i litersmålet til artemiaklekkinga som suser mest.
Jeg får se om jeg får anskaffet en sånn artemiaklekker som du henviste til, som går uten luft, men jeg må da kanskje ha to for å ha ferdigklekt og fersk artemia hele tiden?
Spørs hvordan stemninga blir her i morgen når jeg setter på ny ladning med artemia med luftestein nr. 4. Tror da kanskje at jeg blir sponset i innkjøp av lydløs artemialekker.
Jeg ville hatt to klekkere, selv om en kan fylle på egg i en som allerede er satt. Selv liker jeg å bytte ut vannet etter en klekking, gudene vet hva slags bakterier og greier det samler seg i slike

Er jo kjekt om du blir "tvunget" til å finne en annen klekker. Finnes forresten en del slike luftløse, bare titt litt rundt. Faktisk er det en del som klekker artemia i store pai-fat
Er det noen som har bruksannvisning til [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=859&HKatID=]den saken[/URL]? Helst en utfyllende. Trenger artemiaklekkeri for dummies takk. Hehe. Hvor mye artemia skal i den? Hvor mye salt? Hvorfor siler man artemia? Gjør det noe om uklekkede egg kommer i akvariet? Og beklager til trådstarter om dette er kupping av tråden din..
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap