trenger svar fra noen med god peiling anngående rekedød

Jeg hadde tidligere 4 gabon reker (skunk reker) som levde ganske kort i akvariet mitt, 3 av holdt seg ved bunnen og døde 1-3 dager etter jeg hadde dem oppi,den siste holdt seg høy i akvariet mitt og levde i beste velgående,men da den senere trakk ned til bunnen så døde den også i løpet av kort tid.

Trodde først at de hadde spist av en sopp som plaget meg da,men lurer på om dette egentlig kan utelukkes.

Vannkvaliteten kan det ikke være da elefantfiskene stortrives der og de er ganske følsomme for vannkvaliteten.

Husker ikke om jeg hadde oppi salt,men tviler på at jeg gjorde det før etter at alle var døde.

Jeg lurer på om det kan være kobber som har gjort det? Tenker på at kobber rester fra springvannet vil synke mot bunnen kanskje? Og at det er grunnen til at reken som holdt seg høyt i vannet levde til den trakk ned til bunnen?

Jeg har brukt aquasafe men lurer nå på om jeg kanskje skulle brukt mer?

Noen som har noen bra teorier?
Gabonreker er ikke de letteste å holde, har selv kverket en slik en i mine yngre dager. Det var da total mangel på kunnskap, både fra min, og fiskepusheren sin side. Saltet selvsagt, slik nybegynnere som lytter på fjollete selgere, gjerne gjør. Dette tok fort, og brutalt livet av reka (som var tett på fullvoksen. Erger meg ennå).

Det kan selvsagt være at det er kobber i vannet ditt, men dette ville vært oppløst i alle vannlag. Aquasafe skulle normat sett binde opp dette, dersom det da ikke er snakk om usedvanlig høye mengder - så høye, at ting blir grønne etter lang tids kontakt med vannet (spesielt kanter rundt den metalldingsen i bunnen av servanten på badet).
Siden kobber er relativt lett å skylle ut av rørene, lar jeg alltid 30L vann renne gjennom systemet før jeg bruker av vannet til karene mine.

Det at rekene trakk opp i de øvre vannmasser, får meg til å tenke på forgiftninger, av en eller flere typer. Du har ikke kommet i skade for å brukt noe med såpe i karet? Eller medisinert mot ett eller annet i karet, uten å filtrere vannet over skikklelig kull?
Reker er generelt mer sensitive enn fisk, så jeg mistenker at de har vært utsatt for noe de ikke likte.
Det kan faktisk være tilstrekkelig for noen rekearter, at man bruker plantenæring....
Bruker prodac nutron flora og ferrogan fluid.

Akvariet mitt har ikke vært vasket med såpe,bare skrubbet i varmt vann og det er en stund siden,for en god stund tilbake hadde jeg amano reker,de levde helt fint,og døde ikke av vannet,det var heller større fisk som tok de da.

Erger meg litt om gabon rekene ikke skal kunne klare seg i mitt store akvarie mens dama som skaffet seg et lite 60 liters akvarie klarer å holde dem helt enkelt :P

Hun bruker også prodac nutron flora og ferrogan fluid.

Er ikke sikker på om jeg hadde saltet i før rekene døde,for jeg bruker helst å ha det oppi etter at jeg ser noe som har strøket med oppi akvariet.

Jeg vurderer å kjøpe inn et par reker til og se hva som skjer nå som soppen på bunnen er vekke. Om de faktisk da lever helt fint så er jo det fint,men da lurer jeg på hva søren den soppen var.

Jeg fikk med noen sandsnegler da jeg kjøpte planter nå sist gang og de lever helt fint enda (i skrivende stund er det ca 32 timer siden)

Ville du anbefalt å bruke de sneglene som en pekepinn på at gabon reker vil klare seg der da? Eller kan det hende heller vil føre til nok et par døde reker i akvariet?
Jeg ville ikke brukt sandsneilene som noen som helst indikator Det er jo stor forskjell på hva de ulike artene takler, og jeg mistenker at sandsneiler tåler vesentlig mer enn gabonreker
Tenkte meg at det måtte være slik ja...hmm i det minste så kan jeg trygt si at gabon reker ikke overlever der om ikke sandsnegler gjør det i det minste

Men la meg gjette,saltet som jeg tilsetter forsvinner kun ut av hele akvariesystemet ved vannbytte?
Jupp, du må bytte masse vann, for å fjerne saltet.... Du er nede i ca 1% av den tilsatte saltmende, dersom du bytter ut 20% av vannet daglig, i tre uker...
Om det ikke er noe fisk\ reker ut over sandsneilene i karet, ville jeg byttet 50% daglig i en uke. Du er da nede i 0,78% av den tilsatte mengden, selv om du har "byttet" 350% av vannet
Har nok en del fisk i det ja. Skjebnens ironi ville jo selvfølgelig ha meg til å putte det saltet i akvariet etter å ha oppdaget død der... snufs :P

Får vel vente med reker til jeg skaffer meg neste kar da,der skal det ikke saltes hvertfall

Skal prøve å skifte 20% vann ganske ofte fremover og se om jeg kanskje tørr å putte 1 reke oppi for å se hva som skjer.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap