Sommerfuglciklide (side 2)

Ja, det er nok ingen sikker indikasjon. Jeg har også vært borti hanner som har antydninger til prikker i de svarte feltene, men (og her er jeg som nevnt noe usikker pga at det er en stund siden jeg hadde sommerfugler selv) jeg TROR at de er tydeligere hos hunnene og at de opptrer oftere hos hunnene. Det sikreste er jo selvfølgelig den røde flekken i buken når hunnen blir egg-klar, og etterhvert når fiskene vokser til er det umulig å unngå å se at hannen er en han-fisk når du ser finnene og pønkesveisen hos en voksen sommerfugl-mann.
Jeg vil og være med på sommerfugl-snakket! :D
Nå har jeg lurt litt i bakgrunnen, og kiket på det meste av sommerfugl-innlegg (fikk plutselig flashback fra en eller annen libresse-reklame..).
For nesten en uke siden kjøpte jeg et par unge sommerfuglciklider på Solsiden Zoo, og har vært veldig opptatt av dem..

Det var veldig vanskelig å se kjønnsforskjeller i butikken, for jeg syntes alle så ut som hanner etter de tipsene jeg hadde fått med meg.
Men jeg tror jeg kom hjem med en av hver.
Jeg skal snart ta bilde og vise her, for å se om dere ser det.

"Han" har høy punkersveis, men også et svakt rosarødt område på siden av buken. Han er større enn henne, og har litt mer varierte farger. Han er ikke agressiv og jager aldri andre foreløpig. Han har ikke territorie.

"Hun" er tydelig mindre og mer fargeløs, men har sterkere svarte markering. Jeg tenkte at disse tingene ikke trengte å være et tegn på en hun, men rett og slett kanskje bare fordi hun er yngre? Hun har ikke territorie heller, men jager litt på hannen, noe som er han likegyldig!

Jeg håper at hun skal være en hun til tross for at hun bosser med hannen..

Etter jeg fikk dem har jeg anlagt biltemasand i fremre del av akvariet, og vurderer å fikse hele etter å lest innleggene i denne tråden!
Det blir et ork tror jeg! De siler ennå ikke sanden i gjellene.

Jeg forer dem med litt forskjellig tørrfor og tabletter (også med grøntfortabletter), og de liker alt, og jeg planlegger å kjøpe frosne svarte mygglarver.
Ellers ser de ut til å ha det bra selv om det ser ut til at de kjeder seg utenom foringen. Så jeg skal ta gode råd her og anlegge flat stein + mer varme(nå har jeg 24 grader) + mer planter.
De har ikke like skarpe farger som i butikken, men jeg jobber med saken..

Sammen med dette paret har jeg i en 90 liter:

3 platy (disse vurderer jeg å flytte)
12 kardinaltetra
5 pygmepansermaller
2 kuhliåler
3 ottoer (jeg aldri ser, kan være fordi de er ensomme)
1 ancistrus

Så jeg vil også være litt bekymret pga eggtyvkardinalene, når den tid måtte komme...

Bilder kommer snart!
Jeg vil også få takke Knut og dere andre, dette var veldig nyttig info!
Og fiskeprofilen kunne blitt oppdatert etter dette..
Måtte innom butikken i dag. Jeg har vært usikker på om det er Sommerfuglciklide eller Blå Sommerfuglciklide jeg har.

Damen på Oslo Zoo Senter var skråsikker da jeg kom, men etter at jeg henviste til Akvaforum, ble hun litt mer usikker. -Disse fiskene kommer fra Tsjekkia og det kan jo hende at de har skrevet Blå Sommerfuglciklide på ordrelappen, men har pakket Sommerfuglciklide til oss....

Så jeg er vel omtrent like klok.... Føler meg ganske sikker på at det er Sommerfuglciklide. Synd at jeg ikke klarer å ta bilde med kameraet mitt...

Her er Sommerfuglciklide:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=3&image=3616
Her er Blå Sommerfuglciklide:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1115

Er det noen vesentlig forskjell på disse to? Noe man må være obs på når det gjelder deres velvære?

MEN: Noe hun derimot var BOMBEsikker på var at hunnene hadde hvit/blåe prikker på det svarte feltet på siden. Det var opplest og vedtatt, mente hun... jeg tenkte jeg ikke skulle kverulere mer....
Pumpe
NÅ har jeg funnet brosjyren til pumpen. Det er en Tetratec IN 600 plus. Det jeg sliter med er å få ut "kassettene" med svamper, uten at all møkka detter av "kassettene" og ut i vannet igjen... blir liksom litt meningsløst å rense vannet da....

Er det kanskje en dårlig pumpe? Fulgte med i settet....

Blir forresten bare mer og mer sikker på at det er Sommerfuglciklide og ikke Blå Sommerfuglciklide. Iallfall ifølge bildene som ligger her på Akvaforum (som er en guds gave til oss nybegynnere!!!!)
Sommerfuglene graver
Hei
Ikke for å kuppe tråden men jeg lurer og på noe ang sommerfuglciklide.
Jeg har:
3 sommerfuglciklide 1,2
5 guppy 2,3
7 corydoras ukjent fordeling
5 medium/stor eplesneiler
3 kloreker

mine to sommerfugl hunner har gegynt å grave groper, er dette et tegn på at de er klare for å legge egg?
Om så er det noen som bør bli tatt ut av de andre innbyggerene?
Hannen er mest hos den ene hunnen bør da den andre hunnen bli tatt ut?
Hva mates en eventuell yngel med?

Mvh Rune
Her blir det mange "del-svar":
Linda-Nor: Sommerfuglhunnen kan gjerne være den som "bosser" mest. Hunnene vet absolutt hva de vil og de kan godt både bite og dytte i hannen for å få ham med på enten lek eller egg/yngelpass. Hunnene kan absolutt bite fra seg.

Jan: Kjenner ikke direkte til pumpen din, men har et positivt inntrykk av Tetratec produkter. Tror generelt at du skal prøve å la pumpa gå i ro og fred og ikke tenke så mye på den før du ser at den knapt blåser ut noe som helst. Da renser du i akvarievann, men ikke I akvariet...

Rune: Har du sett om fiskene dine allerede har lagt egg ett eller annet sted? Sommerfuglene legger som oftest eggene relativt åpent på en stein eller et blad, men når yngelen kommer kan de finne på å flytte dem til groper som gjerne ligger litt i skjul. Mine hadde bestandig noen favorittplasser, og som oftest la de eggene oppå steinen og gjemte yngelen under steinen når kvelden kom.
Når det gjelder fiskene dine, så er det absolutt mulig at noen får lyst på en bit ciklideegg eller yngel, men sommerfuglene er gode yngelpassere og de biter godt fra seg. De første gangene kan det gå galt, - mest fordi foreldrene går lei og ikke gidder å passe på mer. Deretter blir de som oftest flinkere.
Den ene sommerfuglen som ikke er en del av paret, kan nok få litt juling når det kommer egg og spesielt når yngelen kommer. Sommerfuglene er etter min erfaring ganske trofaste helt til hannen av en eller annen grunn mister status. Da kan hunnen finne på å skifte mann. Den ene som er til overs ville jeg derfor vurdert å flytte, men du kan jo se det an. Cory + eplesnegler er vanskelige å jage bort, og det er mulig de kan bli slitsomme for sommerfuglene. Coryene er nok ingen fare, - eplesneglene er muligens en litt større fare, men det går nok greit. Det største problemet er nok at de er vanskelige å jage bort (coryene hopper unna når de får juling, men det ser ut til at de glemmer smellen i samme øyeblikk og vimser tilbake og får en ny smell... eplesneglen er rett og slett treig og vanskelig å jage bort). Guppyene er nok veldig interessert i yngel, men samtidig kan de være en hjelp til å få foreldrene mer påpasselige. Klorekene vet jeg for lite om til å kommentere.
Takker for hurtig svar
Men jeg har nettop fått sommerfulene fire dager siden og det er ingen steiner i karet foreløbig men det skal jeg putte oppi
de holder deg mest ved gropene haddede hatt egg ville de vet passet på disse?
til då har di grav dem ca to cm dype
jeg skal og ta ut eplesneilen vertfall og kansje den andr hunnen
er det noe mat jeg bør ha til dem?

takker igjen for bra svar
Rune: angående mat gjelder det som all annen fisk, - variert fôr, både tørrfôr og frossenfôr. Noen har fått trøbbel ved bruk av røde mygglarver, og mange anbefaler å ikke bruke det. Jeg har brukt dette og det har fungert hos meg, men jeg tør ikke å anbefale deg det. Hvis du klarer å venne fiskene til å spise hvite og svarte mygglarver istedet for røde, så er nok det det sikreste. Artemia er også godsaker for sommerfuglene. Gi litt av hvert, så er det det beste. Husker jeg ikke feil, så er sommerfuglene omnivore, og bør også ha vegetabilsk fôr i tilegg. Det finnes grøntfôr som flakfôr, men du kan også spe på med en skive squash, erter, agurk eller paprika innimellom. Søk på forumet, så får du masse tips her.
Jan: Har såvidt kikket på pumpa di på nettet. Jeg har visst en av de aller minste tetratec pumpene liggende, og jeg tror den er helt grei kvalitetsmessig. Når du sier at det blir så mye møkk i vannet: Demonterer du pumpa i akvariet eller tar du den ut og demonterer den utenfor karet?
Jan Normann
NÅ har jeg funnet brosjyren til pumpen. Det er en Tetratec IN 600 plus. Det jeg sliter med er å få ut "kassettene" med svamper, uten at all møkka detter av "kassettene" og ut i vannet igjen... blir liksom litt meningsløst å rense vannet da.... Er det kanskje en dårlig pumpe? Fulgte med i settet.... Blir forresten bare mer og mer sikker på at det er Sommerfuglciklide og ikke Blå Sommerfuglciklide. Iallfall ifølge bildene som ligger her på Akvaforum (som er en guds gave til oss nybegynnere!!!!)


Den pumpen hadde jeg å i et akvarie,den er helt håpløs.faktisk ubrukelig spør du meg.beste å bytte den ut med enten eheim eller en fluval.fluval kan du "modernisere" dvs ta ut det filtersystemet som er i å bare klippe til en passe bit med blåfilter å sette i.(blåfilter er veldig billig) ellers duger jo fluval pumpen sånn den kommer i pakken å.
Jeg tar ut "kassettene" mens resten av pumpa står i vannet. Jeg tar altså ikke ut hele pumpa når jeg renser.....

Men, nå ser jeg på forumet at pumpa er håpløs... Var den det for deg også?

Burde jeg investere i ny?
Hva er blåfilter? Er det bra?
Min sommerfugl "hann" har blåe prikker på svart flekken.... hmm, jaja sånn kan det gå, da kanskje jeg har en hunn med pønkersveis? Har jo antydning til rød flekk også hehe, ligger jeg tynt an?
Som sagt så har jeg inntrykk av at prikker og flekker ikke har betydning for kjønn og er nokså utvannet. Jeg har nå 5 bolivianske sommerfuglciklider, der har en av de 3 unge foreløpig 2 prikker på siden, uten at det trenger bety noe. Litt sikrere er toppfinnene når de blir voksne, samt det at hunnene får rødlig buk.
Stemmer...
Men kanskje det er forskjell på om "vanlige" og bolivianske sommerfugler har flekkene?
Jeg mistenker at jeg har to hunner...

Hva synes dere om da å kjøpe to unge hanner, til et 85-90 liters akvarium som ikke er av den flate og avlange typen, men litt bredere og kortere typen?

Ok, med 4 sommerfugler her, 12 kardinal og pygmepansermaller?

Jeg vil ha...
Nei, ikke sånn jeg forstår, har lest mye om de vanlige og andres erfaring med dem også ser du.

Går vel å ha det oppi der, men jeg mistenker at du har problem med å plukke to hanner hvis du skal kjøpe ungfisk. Jeg har nå 5 av de bolivianske, og det er vanskelig nok å se på de som begynner å bli litt utvokste Synes ikke det er noe lettere å se på vanlige sommerfuglciklider heller.

Om det blir et par så må man kanskje også selge de andre.
Takk for fine råd!

Da ser jeg dette som en løsning:

Jeg kjøper et par til jeg tror er hanner.
De får vokse seg til å kanskje blir det et elelr to par, når jeg oppdager dette, og ser kjønnene kan jeg selge 2 hvis det blir trangt for dem.
For det er jo sikkert en del andre i Trondheim som har gjort samme greien, og gjerne ønsker seg litt mer voksent individ av et bestemt kjønn...
Hvis andre i Trondheim med samme opplegg leser dette, så bare ta kontakt, vi kan samarbeide....

Det blir altlid bra til slutt!
God helg!
Skjønner deg veldig godt Linda. Bra at du finner løsninger, for det er utrolig lett å bli hekta på Sommerfugler....

Jeg vet ikke mer enn det som står her i forumet og det de sier i butikkene, men nå har jeg hørt fra to uavhengige butikker at det er prikkene på siden som er den sikreste indikasjonen på om det er hun eller han, så lenge de er unge. Som våres. De sier også begge to - uavhengig av hverandre at røde mygglarver ikke er noe problem å fòre med.

Jeg vet ikke hva som er sant, men det synes ikke å være noen absolutter når det gjelder Sommerfugler.

Jan Normann
Hva er blåfilter? Er det bra?


Her er blå filter (link til side) http://www.webzoo.no/site/maler/x/default.asp?case_vis=produktutlistning&HKatID=36&katID=183
men du trenger ikke så mye hehe.for en vanlig fluval 2 koster vel en liten bit blåfilter ca 10-20 kr bare.du trenger bare en bit som passer inni pumpen istedet for den filerløsningen som er nå.(bytt ut hele kasetten med det gamle filteret å erstatt den med et blåfilter stykke. men som sagt pumpen funker bra som den er å.og ja hadde lett innvistert i en ny å bedre pumpe var jeg deg,bedre for fiskene å bedre for deg.
Jan Normann
De sier også begge to - uavhengig av hverandre at røde mygglarver ikke er noe problem å fòre med. Jeg vet ikke hva som er sant, men det synes ikke å være noen absolutter når det gjelder Sommerfugler.


Man kan nok mate med røde mygglarver og aldri få problemer med det. Men det som blir sagt er at det er noen bakterier som kan bli dannet i disse som dvergciklider og spesielt sommerfuglen kan reagere på. Er den da ikke i superform så vil det være en sjangs for at den stryker med. Disse fiskene er vel fra før litt småsensitive, så om du vil ta sjangsen er vel opptil deg. Men jeg har lest at det kan være uheldig for alle dvergciklider, så jeg har lurt på om sommerfuglciklidens sarthet kan gjøre den mer utsatt.

Angående prikkene så kan det være at det stemmer mer i de eksemplarene det er mindre drettet på. Men jeg tviler ifølge informasjonen jeg har lest, så får butikkene mene hva de vil De vet folk helst vil ha par, så om de da tror de kan se det så hjelper vel det på salget.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap